NÁLEZ Ústavního soudu Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 30. října 2002 v plénu o návrhu skupiny poslanců na zrušení § 13 zákona č. 256/2000 Sb. , o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), a § 4 odst. 3, § 5 odst. 3, § 7 a § 13 nařízení vlády č. 114/2001 Sb., o stanovení produkčních kvót cukru na kvótové roky 2001/2002 až 2004/2005,
takto:
Ustanovení § 4 odst. 3, § 5 odst. 3, § 7 a § 13 nařízení vlády č. 114/2001 Sb., o stanovení produkčních kvót cukru na kvótové roky 2001/2002 až 2004/2005,
se ruší dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů.
Návrh na zrušení § 13 zákona č. 256/2000 Sb.
, o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších
zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), se zamítá.
I.
Skupina poslanců ve svém návrhu podaném podle čl. 87 odst. 1 písm. a)
a b) Ústavy České republiky
(dále jen "Ústava") a § 64 odst. 1 písm. b)
a odst. 2 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb.
, o Ústavním soudu, tvrdí, že zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském
intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním
zemědělském intervenčním fondu), zakazuje výrobu zemědělského
zboží. V jeho úpravě nachází rozpor se svobodou podnikání podle čl. 26
Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Svobodu podnikání
jako výkon určitých povolání a činností lze podle Listiny zákonem
pouze omezit nebo pro ně stanovit podmínky, úplný zákaz však možný
není. Takový zákaz podle navrhovatele představuje sankční odvod ve výši
115 % minimální nebo regulované ceny zemědělského výrobku za překročení
individuální produkční kvóty (§ 13
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu). Jde přitom o sankci,
jež dopadá na jednání zákonem výslovně nezakázané. Regulace prostřednictvím
produkčních kvót vedla k vymezení preferované kategorie tzv.
strategických výrobců cukru, aniž by výběr mohli ostatní výrobci ovlivnit.
Ve spojení této diferenciace se svobodou podnikání nastává nerovnost
podle čl. 1 a čl. 3 odst. 1 Listiny
. Tu odráží bezplatné rozdělení produkčních kvót mezi současné výrobce
a na ostatní potenciální výrobce zbývá k rozdělení jen malá rezerva.
Opomenuti mohou podle skupiny poslanců být i ti výrobci - vlastníci
zařízení, kteří je s vysokými finančními náklady v období před účinností
zákona renovovali a v referenčním období cukr nevyráběli. V obdobném
postavení jsou i ti, již zařízení zakoupili. Diskriminace mezi podnikateli
s přidělenou produkční kvótou a podnikateli, kteří ji nemají,
vytváří diskriminaci v právu na vlastnictví. To má totiž podle čl.
11 Listiny stejný zákonný obsah a ochranu. Zmíněným vlastníkům výrobního
zařízení je zákonem fakticky zakázáno vyrábět příslušnou komoditu
rozhodnutím státu, a to bez náhrady. Jejich vlastnictví je uplatňováním
produkčních kvót znehodnoceno, a tím se mu dává jiný obsah a snižuje
jeho ochrana. Skupina poslanců připomíná, že vláda se už dříve pokusila
regulovat výrobu cukru nařízením č. 51/2000 Sb., kterým se stanoví opatření a podíl státu na tvorbě podmínek pro zajištění
a udržení výroby cukrovky a cukru a stabilizaci trhu s cukrem.
Tento předpis ústavní soud nálezem č. 96/2001 Sb.
sice zrušil, nicméně od 14. 3. 2000 do 12. 3. 2001 platil. Za toto období
vytvořil pro případné nové žadatele nepříznivé podmínky pro zahájení
výroby a posléze pro přidělení kvóty podle nařízení vlády č. 114/2001 Sb.
Skupina poslanců připouští, že zákonodárce má při vydávání běžných zákonů
brát v úvahu obecný zájem na úpravě poměrů v hospodářských odvětvích,
na druhé straně však má zvažovat existenci veřejného zájmu. Zásah
ovšem musí respektovat rovnováhu mezi obecným zájmem a individuálními
právy. Mezi použitými prostředky a sledovanými cíli musí být proporcionalita.
Jinak, jak zdůraznil ústavní soud již nálezem z 15. 2. 1994
sp. zn. Pl. ÚS 35/93 [vyhlášen pod č. 49/1994 Sb.
a publikován ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu (dále jen "Sbírka
rozhodnutí") svazek 1, nález č. 7], se příslušná regulace dostává do rozporu s čl. 4 odst. 4 Listiny
. Regulaci zemědělské produkce podle skupiny poslanců svědčí veřejný zájem,
a to nejen v souvislosti s přípravou na vstup do Evropské unie.
Zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu ovšem určuje omezení
svobody podnikání v zemědělství pomocí produkčních kvót nepřiměřeně obecně,
neboť nestanoví okruh zemědělských výrobků, jež lze regulaci podrobit.
Zmocňuje tak Státní zemědělský intervenční fond (dále také "Fond")
k zásahu do práv producentů bez bližšího zákonného vymezení. Tím
hrozí jeho zneužití. Zákonný poukaz na mezinárodní smlouvy (§ 1 odst. 2
) chápe skupina poslanců jako odkaz na předpisy Evropského společenství,
zejména nařízení Rady ES č. 2038/1999. Jimi vytvářená regulace výroby
cukru se uplatňuje pouze po omezenou dobu, zatímco zákon o Státním
zemědělském intervenčním fondu předpokládá opakované, a tím neomezené
uplatňování kvót.
Skupina poslanců dovozuje odepření soudního přezkumu (čl. 36 Listiny
) ve výslovném omezení (§ 5 odst. 5 zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu) použití správního řádu
pouze na žádosti o podpory, a nikoli na ostatní rozhodování, mimo
jiné rozhodování o přidělování kvót nebo uložení sankčního odvodu.
Skupina poslanců připomíná, že za neústavní je třeba považovat podzákonnou
delegaci k tvorbě práva (§ 4 odst. 3 nařízení vlády č. 114/2001 Sb.), jestliže Fond stanoví výši rezervy, jež se zveřejní ve Věstníku Ministerstva
zemědělství. Za neústavní též považuje pověření Ministerstva
financí k určování minimální ceny cukru. V obou případech se odvolává
na nález Ústavního soudu č. 96/2001 Sb.
, podle nějž zákonodárce nemůže oblast úpravy vztahů určených pro úpravu
zákonem delegovat na moc výkonnou a tím vlastně rezignovat na svoji
zákonodárnou povinnost; tím spíše si výkonná moc nemůže právo na tuto
úpravu přisvojit sama. Obě ustanovení jsou proto v rozporu s čl. 79 Ústavy
a první také s § 12 odst. 3
a druhé s § 12 odst. 4
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu.
Napadené nařízení vlády dále nevymezuje žádné jakostní znaky cukru, na
který se stanoví produkční kvóty. Za ně nelze považovat odkaz v poznámce
pod čarou na vyhlášku č. 334/1997 Sb., kterou se provádí § 18 písm. a), d), j) a k) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých
souvisejících zákonů, pro přírodní sladidla, med, nečokoládové cukrovinky,
kakaový prášek a směsi kakaa s cukrem, čokoládu a čokoládové cukrovinky,
ve znění vyhlášky č. 94/2000 Sb. Ústavní soud judikoval, že účelem poznámek pod čarou je jen zpřehlednění
předpisů a že nemají žádný právní význam. Vymezení soustavy produkčních
kvót jako neúplné nesplňuje požadavek zákona.
V rozšíření návrhu, jež Ústavní soud připustil, skupina poslanců žádá
též zrušení § 7 nařízení vlády č. 114/2001 Sb. Důvodem je podle navrhovatele nedostatek zákonného zmocnění pro delegaci
rozdělování produkčních kvót cukru a rezervy z vlády na Fond, aniž
jej zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu k tomu výslovně
zmocňuje. Jasné zmocnění obsahují až § 4, 7 a 16 nařízení vlády č. 114/2001 Sb. Za nedostatečné považuje navrhovatel oprávnění Fondu soustavy kvót využívat
podle § 1 odst 2 písm. d)
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu. Ve vztahu k produkčním
kvótám jsou naopak nejrozmanitější kompetence svěřeny vládě [§ 3 odst. 3 písm. a), § 12
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu]. Ustanovení § 4, 6 a 7 nařízení vlády č. 114/2001 Sb. jsou neústavní, neboť zakládají nezákonnou delegaci k výkonu veřejné
moci. Postavení orgánu veřejné správy se navíc Fondu výslovně přiznává
jen při rozhodování o podpoře (§ 5
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu). Skupina poslanců navrhla
zrušení § 13 nařízení vlády č. 114/2001 Sb. pro jeho rozpor s čl. 79 Ústavy, neboť vláda delegovala svou zákonnou
povinnost na jiný orgán, když zmocnila Ministerstvo financí, aby stanovilo
minimální cenu cukru uváděného na trh v České republice, čímž
byl porušen § 12 odst. 4
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu.
II.
Poslanecká sněmovna ve svém vyjádření uvádí, že návrh skupiny poslanců
je neopodstatněný, neboť každý má možnost se svobodně rozhodnout, zda
a za jakých podmínek bude v určité oblasti podnikat. Zasahování státu
musí respektovat přiměřenou rovnováhu mezi požadavkem obecného zájmu
a požadavkem na ochranu základních práv. Musí existovat rozumný vztah
proporcionality mezi použitými prostředky a sledovanými cíli. Zavedení
sankcí v rámci systému produkčních kvót nesleduje omezení zaručeného
práva podnikat pro všechny bez rozdílu, cílem je garance vyváženosti
mezi produkcí a odbytem. Ani v Evropské unii není chápána regulace
zemědělství jako porušení zásady rovného práva podnikat. Zákonodárce
proto může v mezích daných garantovanými základními právy vymezit
nebo ovlivnit druh a počet subjektů působících v určitém odvětví anebo
poněkud omezit smluvní svobodu při uplatňování produkce na trhu. Poslanecká
sněmovna poukazuje na limity určené čl. 41 odst. 1 Listiny
. Tato práva jsou zásadně odlišná od základních práv a možnost zákonodárce
stanovit jejich omezení je větší. Poslanecká sněmovna se ztotožňuje
se stanovisky k problematice regulace, která Ústavní soud zaujal
v nálezech č. 231/2000 Sb.
a č. 410/2001 Sb.
Připomíná, že § 13
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu přijala jako pozměňovací
návrh. Vládní návrh byl podle jejího hodnocení těžko v praxi realizovatelný.
I proto nepovažuje návrh za odůvodněný. Právní stav v rámci
systému produkčních kvót by se zrušením tohoto ustanovení nezlepšil.
Poslanecká sněmovna uvádí, že zákon byl řádně schválen, podepsán příslušnými
ústavními činiteli a vyhlášen ve Sbírce zákonů. Je přesvědčena,
že přijatý zákon je v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem a naším
právním řádem.
Senát ve vyjádření k návrhu připomíná, že v průběhu projednání návrhu
zákona nebyly vznášeny ústavní námitky, a proto v tomto ohledu nejednal.
Sankce podle § 13
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu považuje za nástroj,
jímž stát předvídanou stabilizaci agrárního trhu vynucuje. Sankce nepředstavují
podle něj prostředek diskriminace mezi podnikateli. Rovnost
je zaručená § 12 odst. 7 zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu, jenž umožňuje novým
subjektům vstup na trh. Neztotožňuje se s názorem, že správní řád se
na rozhodování o odvodu podle § 13
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu neuplatní. Rozhodnutí
jsou též přezkoumatelná soudem podle čl. 36 Listiny.
Vláda České republiky ve svém vyjádření k návrhu uvádí, že hlavním cílem
systému produkčních kvót cukru je stabilizace trhu a ochrana všech
jeho účastníků před negativními výkyvy. Ke spornému nařízení vlády uvádí,
že úprava je zcela v souladu s pravidly uplatňovanými v Evropské
unii a zakládá se na tuzemském a vývozním podílu kvóty. Hlavní motivací
je snaha udržet výrobu cukrovky na historicky nedávné úrovni včetně
určité nadvýroby. Jiný systém regulace by byl v rozporu s modelem
uplatňovaným v Evropské unii. Tím by Česká republika nedodržela aproximační
závazek podle Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou
republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými
státy na straně druhé č. 7/1995 Sb.
(čl. 69 až 71). Vláda dále uvádí, že stanovila způsob naplňování a uvolňování
rezervy. Zveřejňování souvisejících údajů ve Věstníku Ministerstva
zemědělství má pouze informační charakter. K údajné diskriminaci
mezi podnikateli, kteří vyráběli nebo nevyráběli cukr, uvádí, že je
obecně možné kvótu odkoupit nebo požádat o poskytnutí kvóty z rezervy.
Přísnější podmínky pro ty, kteří cukr nevyráběli, jsou pochopitelné,
neboť není osvědčena jejich schopnost cukr vyrábět. K ustanovení § 5 odst. 3 nařízení vlády č. 114/2001 Sb. uvádí, že obsahuje jen povinnost uvádět určité údaje v žádosti. Vláda
poukazuje v této souvislosti na argumentaci o povaze a mezích rovnosti
vyjádřené v nálezu Ústavního soudu č. 410/2001 Sb.
K návrhu na zrušení ustanovení o zmocnění Ministerstva financí poukazuje
na jeho příslušnost podle zákona č. 526/1990 Sb.
, o cenách, ve znění pozdějších předpisů. Tvrdí proto, že napadená ustanovení
nařízení vlády č. 114/2001 Sb. neporušují ústavně zaručená práva výrobců. Navrhuje proto zamítnutí návrhu.
Ve vyjádření k rozšířenému návrhu vláda připomíná, že důvodem pro vytvoření
soustavy produkčních kvót cukru je zavedení principů komunitárního
práva do českého právního řádu jak kvůli požadavkům asociační dohody,
tak z důvodu předcházení nepříznivým vlivům na citlivé zemědělství
po připravovaném vstupu do Evropské unie, a připomíná přitom institut
národních produkčních kvót. K námitce vyslovené v rozšíření návrhu
vláda uvádí, že Fond je výkonným orgánem, jenž bez prostoru pro volnou
úvahu provádí politiku určenou nařízením vlády. K takovému uplatňování
produkčních kvót je povolán nejen nařízením vlády č. 114/2001 Sb., ale především zákonem o Státním zemědělském intervenčním fondu, jehož § 1 odst. 2 písm. d) stanoví, že v souladu s tímto zákonem a mezinárodními smlouvami a na
základě nařízení vlády vydaných k provedení tohoto zákona provádí opatření
a zavádí tržní pořádky pro stabilizaci trhů se zemědělskými výrobky
a potravinami také využíváním produkčních kvót. Vláda poukazuje
na akceptaci soustavy produkčních kvót mléka Ústavním soudem, jenž samotný
způsob stanovení produkčních kvót neústavním neshledal. Proto navrhuje,
aby návrh byl zamítnut v celém rozsahu.
K návrhu zaujaly stanovisko také Ministerstvo zemědělství (dále také "ministerstvo")
a Státní zemědělský intervenční fond. Obě stanoviska jsou
obsahově totožná. Oba úřady připomínají, že cílem systému produkčních
kvót cukru je stabilizace trhu s ohledem na jeho zvláštnosti, které
ještě deformují vnější vztahy. Základním krokem pro zavedení systému
bylo přijetí zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu, jenž
dále pověřuje vládu k jeho konkretizaci v rámci harmonogramu sjednaného
v souvislosti s jednáním o vstupu České republiky do Evropské unie.
Zákonný rámec je tedy dán. Vláda je zmocněna k vydávání nařízení
vedle zákona i Ústavou (čl. 78). Cílem stabilizace je snaha o zachování
určitého objemu výroby i pro vývoz. Systém vychází ze systému uplatňovaného
v Evropské unii (nařízení Rady č. 1260/2001/ES o společné organizaci
trhů v sektoru cukru). Česká republika vytvořením identického
systému naplňuje ujednání vyplývající z Evropské dohody zakládající
přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími
a jejich členskými státy na straně druhé (č. 7/1995 Sb.
) o závazku převzít tzv. acquis communautaire v oblasti zemědělství (čl.
69 až 71). K námitce, že produkční kvóty cukru představují protiústavní
omezení svobody podnikání, připomíná, že toto právo je právem výběru.
Ústavní soud v nálezu ze 3. 4. 1996 sp. zn. Pl. ÚS 32/95 (vyhlášen
pod č. 112/1996 Sb.
a publikován ve Sbírce rozhodnutí, svazek 5, nález č. 26) základní práva
kategorizoval. Hospodářských, sociálních a kulturních práv se lze
domáhat jenom v mezích zákona, který je vymezuje (čl. 41 Listiny). Totéž
je stanoveno přímo u svobody podnikání (čl. 26 odst. 2 Listiny
). Zkoumaná úprava je přitom předmětem právě této zákonné a na jejím základu
a v souladu s Ústavou vydané podzákonné úpravy. Dosud zavedené
kvótové systémy (mléko a cukr) odpovídají poměrům v Evropské unii. Každý
subjekt, který má zájem vyrábět cukr, může nabýt kvóty od jiného
producenta nebo požádat o přidělení z rezervy. Není pravda, že přístup
na trh je uzavřen. K námitkám skupiny poslanců k sankčnímu odvodu
ministerstvo i Fond poukazují na názor vyslovený Ústavním soudem v nálezu č. 410/2001 Sb.
Zákonodárce podle něj i dalších smí podle své úvahy regulovat produkci
v určitém odvětví a stanovit druh a počet subjektů zde působících nebo
omezit smluvní svobodu. To je především úkolem zákonodárce. Úřady
poukazují na to, že smyslem sankčního odvodu je právě odrazování od
nadbytečné produkce. Pokud ji stát může zakázat, může od ní také odrazovat
sankčním odvodem. Sankce jsou nezbytným doplňkem soustavy produkčních
kvót. Ministerstvo i Fond připomínají, že i v Evropské unii se
při rozdělování kvót berou v potaz pouze nynější výrobci. Podzákonná
úprava nevybočuje proto z mezí stanovených zákonem. Při rozlišení kvóty
přidělené skupině dosavadních výrobců byla vzata na zřetel minulá
produkce. Novým ani stávajícím producentům není bráněno v nabytí kvót
koupí od jiného producenta či rozdělením z rezervy. Upřednostnění současných
výrobců při prvním rozdělení kvót je nezbytné pro vyloučení
spekulantů. I s ohledem na nutnost jistého znevýhodnění nových výrobců
poukazují ministerstvo i Fond na nález Ústavního soudu o kvótách mléka.
Stejně tak reagují na námitku porušení základního práva na vlastnictví.
Systém kvót představuje formu kontroly užívání majetku ve veřejném
zájmu. V moderním tržním hospodářství demokratických států západní
Evropy jsou taková opatření běžná. Veřejným zájmem je stabilizace
trhu s cukrem a udržení výroby cukrovky za přijatelnou cenu pro pěstitele.
Ministerstvo i Fond považují použitý nástroj za přiměřený. Připomínají,
že nedochází k žádnému vyvlastnění. Nad kvótu vyrobený cukr
je pouze zatížen odvodem, není výrobci odnímán. K údajnému rozporu
s úpravou v Evropské unii poukazují ministerstvo i Fond na nové nařízení
Rady ES č. 1260/2001. Nástroje tam užívané jsou shodné s nástroji
uplatňovanými v České republice. Rovněž polemizují s tvrzením skupiny
poslanců, že v Evropské unii se provádí regulace cenou. Odmítají tvrzení,
že úprava platná v Evropské unii je časově omezená, zatímco v
České republice nikoli. Ministerstvo i Fond nesdílejí stanovisko skupiny
poslanců o vyloučení správního řádu z rozhodování o přidělení kvót
nebo o sankčních odvodech ani o vyloučení soudního přezkumu. Z použití
anebo vyloučení uplatnění správního řádu stanoveného pro rozhodování
o jednotlivých druzích zemědělských podpor nelze vyvozovat nic pro
jiné rozhodování podle zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu.
Vyloučen výslovně v žádném právním předpisu není ani soudní přezkum
příslušných rozhodnutí. Ministerstvo i Fond mají za to, že vláda
nemusí výši rezervy určit vůbec. Publikování stanoveného údaje ve Věstníku
Ministerstva zemědělství má pro daný kvótový rok informační charakter
o rozdělování kvót v daném kvótovém roce. Ministerstvo i Fond
mají za to, že jakostní znaky cukru jako regulovaného výrobku jsou stanoveny
nezávisle na předpisech o tržní regulaci zemědělství vyhláškou č. 334/1997 Sb. Odmítají tvrzení, že odkaz na tuto vyhlášku pod čarou je v rozporu s
judikaturou Ústavního soudu. Ke způsobu stanovování minimální ceny cukru
poukazují na skutečnost, že Ministerstvo financí je kompetentní k
jejímu stanovování podle zákona č. 526/1990 Sb.
Uvádějí, že není žádoucí stanovovat cenu na pět kvótových roků. Navrhují
proto zamítnutí návrhu skupiny poslanců.
Veřejný ochránce práv sdílí přesvědčení o neústavnosti kompetence Fondu
stanovovat rezervu produkčních kvót stejně jako zmocnění Ministerstva
financí ke stanovení minimální ceny cukru, obojí s poukazem na znění § 12 odst. 3
a 4
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu. Je přesvědčen o porušení
zásady rovného přístupu a požadavku objektivního způsobu výpočtu
kvót podle § 12 odst. 6 zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu. Zdůrazňuje, že poškozuje
výrobce, kteří cukr ve více než třech letech z rozhodných pěti nevyráběli
či jej vyráběli jen v malém množství. Odmítá v tomto ohledu
argumentaci opřenou o takovou interpretaci judikatury Ústavního soudu,
která umožňuje faktické rozdělení žadatelů do skupin se zcela nerovnoprávným
postavením. Schopnost vyrábět cukr je dána ne minulou produkcí,
ale dispozicí zařízením splňujícím zákonné požadavky. Připomíná,
že § 7 nařízení vlády č. 114/2001 Sb. vytváří neobjektivní způsob rozdělení produkčních kvót, kdy není vzata
na zřetel možnost prodeje či pronájmu výrobního zařízení. Veřejný ochránce
práv míní, že zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu
zmocňuje Fond kvóty jen využívat, nikoli určovat.
III.
Procesní předpoklady pro řízení před Ústavním soudem jsou splněny.
Návrh byl podán oprávněným navrhovatelem, napadené právní předpisy byly
přijaty a vydány v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným
způsobem. Zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu platí
v původním znění, nařízení vlády č. 114/2001 Sb. bylo sice změněno nařízením vlády č. 296/2002 Sb. vyhlášeným 2. července 2002 a od toho dne také účinným, napadená ustanovení jím však nebyla dotčena.
IV.
Ústavní soud se v plénu k problematice zemědělských produkčních kvót vyjádřil
nálezy o návrzích na zrušení právních předpisů dvakrát.
Nálezem č. 96/2001 Sb.
(sp. zn. Pl. ÚS 45/2000 ze 14. 2. 2001, publikovaným ve Sbírce rozhodnutí,
svazek 21, nález č. 30) vyhověl návrhu Cukrovaru V., s. r. o.,
na zrušení nařízení vlády č. 51/2000 Sb. Podle Ústavního soudu vláda nevydala nařízení k provedení a v mezích
zákona č. 252/1997 Sb.
, o zemědělství, jak jí určuje čl. 78 Ústavy. Úvodní ustanovení zákona
(§ 1
a 2
) omezení podnikání v zemědělství (čl. 26 a 41 Listiny) v podobě produkčních kvót nepředpokládají. Ústavní soud tak
učinil s vědomím, že zatím Parlament České republiky přijal zákon č. 256/2000 Sb.
, jenž produkční kvóty zná, ale zkoumané nařízení vlády nebylo přijato
k jeho provedení.
Nálezem č. 410/2001 Sb.
(sp. zn. Pl. ÚS 5/01 ze 16. 10.2001, publikovaným ve Sbírce rozhodnutí,
svazek 24, nález č. 149) Ústavní soud rozhodl o návrhu skupiny poslanců
na zrušení nařízení vlády č. 445/2000 Sb., o stanovení produkčních kvót mléka na léta 2001 až 2005. Návrhu vyhověl
částečně a zrušil jeho § 4 odst. 2
kvůli nedostatku zákonného zmocnění pro omezení rozdělování produkčních
kvót z rezervy na zemědělce hospodařící v systému ekologického chovu
skotu a § 14 odst. 2
kvůli neústavnosti a nezákonnosti delegace rozhodování o výši rezervy
na Ministerstvo zemědělství (ministra). Produkční kvóty mléka samotné
neústavními a nezákonnými Ústavní soud ovšem neshledal. V odůvodnění
nálezu Ústavní soud shledal sankční odvod podle § 13 zákona č. 256/2000 Sb.
ústavním, přičemž ovšem zdůraznil, že příslušné ustanovení skupina poslanců
v odůvodnění návrhu sice označila za neústavní, ke zrušení je
ale nenavrhla (vzhledem k velikosti skupiny poslanců tak ani úspěšně
učinit nemohla).
V současném řízení Ústavní soud bude hodnotit právní úpravu, která se
podobá úpravě, jíž se už zabýval. Argumentace dnešní skupiny poslanců
je podobná. Nežádá ovšem zrušení celého prováděcího nařízení vlády,
ale jenom jeho vybraných ustanovení. Navíc je navrženo zrušení ustanovení
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu. Ústavní soud by
proto při svém rozhodování měl vycházet ze svého dřívějšího hodnocení,
ledaže shledá zásadní odlišnosti anebo změní právní názor. Hodnocení
řešené věci proto bude navazovat na odůvodnění nálezu č. 410/2001 Sb.
Smyslem uplatňování produkčních kvót je omezování nemonopolizované výroby
na sledovaný objem. Pohnutkou pro něj bývá snaha po stabilizaci cen
na trzích, aniž by se prosazovala regulace cen a odběratelům ukládal
smluvní přímus. Stabilizace trhu nenastává působením tržních sil,
jestliže je ochromují masivní státní subvence a protekcionismus. Základem
úpravy je národní (státní) produkční kvóta, jež se podle určitého
klíče rozděluje mezi současné výrobce. Těm se pak výroba (odběr, zpracování)
produkce nad kvótu zakazuje nebo jsou od ní odrazováni sankčním
odvodem. Nové kvóty se neudělují vůbec nebo jen málo a staré se
mohou krátit. Užití kvót v moderním demokratickém státě s tržní ekonomikou
je vzácné. V západní Evropě se uplatňují v zemědělství a části
potravinářského průmyslu, jež ovlivňuje celní protekcionismus a rozsáhlé
subvencování, vyvolané jak politickým uznáním obecného zájmu na jeho
prosperitě, tak působením zemědělců a zemědělských podniků jako silné
zájmové skupiny. V rámci společné zemědělské politiky Evropského
společenství (Evropské unie) se používá dnes jen u mléčných výrobků
a cukru. Podobné cíle a účinky jako produkční kvóty má zákaz obdělávání
půdy nebo rozšiřování pěstitelských kultur, například vína.
Klíčovou otázkou řešeného případu, stejně jako případu rozhodnutého nálezem č. 410/2001 Sb.
, je ústavní přijatelnost omezení množství zemědělské výroby prosazovaná
sankčním odvodem za nadprodukci. Jejich hodnocení ve světle základních
(ústavních) právních zásad a základních lidských práv nezbytně sklouzává
k oddělenému hledání odpovědí na jednotlivé otázky, jak naznačuje
současný návrh skupiny poslanců i citovaný nález.
Ústavní soud přitom ve své judikatuře odmítá odtrhávat základní zásady
právního státu, jakými jsou rovnost (čl. 1 Listiny) a přiměřenost právní
úpravy (čl. 4 Listiny) od jednotlivých lidských práv a svobod, jakými
jsou zde základní právo na vlastnictví (čl. 11 Listiny) a svoboda
podnikání (čl. 26 Listiny). Porušení základních zásad shledal důvodem
pro svůj zásah jen tehdy, pokud nebyly respektovány při úpravě výkonu
základních práv a svobod.
Dotčená základní práva jsou sice zařazena Listinou i vnímána jako práva
různých kategorií (první jako základní oproti druhému jako hospodářskému
a sociálnímu), přesto spolu úzce souvisejí. Svoboda podnikání bývá
dokonce označovaná jako svoboda odvozená od práva na vlastnictví.
Tomuto názoru lze dát za pravdu jen částečně. Podnikání a další hospodářská
činnost představuje jistě zejména činnost zaměřenou na vytváření
majetkových hodnot potřebných k zajištění životních potřeb. Jejich
každodenním výsledkem je majetek (v moderním hospodářství peníze),
jejž chrání na ústavní i mezinárodní evropské úrovni základní právo na
vlastnictví. Vlastnictví majetku (kapitálu) bývá navíc předpokladem
zahájení podnikání a pokračování v něm. Vedle toho ovšem podnikání představuje
způsob osobní i skupinové seberealizace. Dokonce vlastnické
právo, nemá-li být pojímáno samoúčelně, samo zprostředkovává využití
jiných základních a dalších práv.
V.
Při posuzování soustavy produkčních kvót cukru jako úpravy dotýkající
se svobody podnikání lze vycházet z hodnocení nálezu č. 410/2001 Sb.
Podle čl. 26 odst. 1 Listiny
má každý právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, jakož i
právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost. Podle odstavce 2 zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých
povolání nebo činností. Ústavní soud dále zdůraznil, že ani ústavní pořádek, ani mezinárodní smlouvy o lidských právech a
základních svobodách nezakazují zákonodárci omezení množství produkce,
distribuce nebo spotřeby statků. Zákonodárce proto smí (v mezích daných
ústavně garantovanými základními zásadami, lidskými právy a svobodami)
podle své úvahy zavést cenovou nebo kvantitativní regulaci produkce
v určitém odvětví hospodářství, vymezit či ovlivnit druh a počet
subjektů v něm působících či omezit smluvní svobodu při uplatňování
produkce na trhu či při nákupu surovin a výrobních zařízení. Tvrzení
skupiny poslanců, že omezeními mohou být jen kvalifikační a podobné
předpoklady, označil za nepřiměřeně úzký výklad tohoto ustanovení. Z čl. 41 odst. 1 Listiny
je navíc zřejmé, že hospodářských, sociálních a kulturních práv, k nimž
patří i svoboda podnikání, se lze domáhat pouze v mezích zákonů. Ústavní
soud neshledal jako hodnotu ústavní důležitosti volný trh prostý
veškeré regulace. Poukázal přitom na meze svobody podnikání v Evropské
unii, kde se tržní hospodářství přímo deklaruje jako ústavní zásada
ve zřizovací smlouvě. Odmítl názor, že každé omezení svobody podnikání
lze provést jedině zákonem. K provedení zákona Ústava připouští
z praktických důvodů přijímání podzákonných předpisů, pohybují-li se
jimi stanovená pravidla v mezích zákonů. Ústavní soud připomněl, že
produkční kvóty se uplatňují v zemědělství demokratických států západní
Evropy, v zemích Evropské unie pak podle společného modelu, přičemž
nebyly shledány neslučitelné s celosvětovým ani evropským mezinárodním,
případně u státních systémů s vnitrostátním ústavním standardem
lidských práv.
O svobodě podnikání jako základním právu celosvětové mezinárodní pakty
o lidských právech mlčí. Ani evropský poválečný standard Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod a dodatkových protokolů ji nezná.
Její odvozování z garance vlastnického práva a osobní svobody představuje
nepřiměřeně široký výklad, který nenachází jakoukoli oporu
v judikatuře Evropského soudu pro lidská práva. Ten se ostatně podobnou
odvětvovou právní úpravou hospodářských činností nikdy nezabýval.
Teprve Charta základních práv Evropské unie zná svobodu podnikání (hospodářské
aktivity), ovšem počítá s jejími omezeními evropským i národním
právem. Charta navíc nezískala charakter mezinárodní smlouvy, je
jen politickou deklarací. K vymezení pojetí české garance svobody podnikání
podle čl. 26 Listiny
je tedy povolán jen Ústavní soud.
Současné zahraniční vzory přitom spíše potvrzují Ústavním soudem zastávané
omezené pojetí svobody podnikání jako práva, které smí zákonodárce
poměrně široce omezovat.
V Německu Spolkový ústavní soud neodmítá poukazy na svobodu povolání (čl.
12 Základního zákona) v souvislosti se způsobem úpravy výkonu povolání,
nicméně uznává široký prostor daný pro úpravu zákonodárce. Přísnější
postoj, v jehož světle by česká legislativní praxe mnohdy asi
neobstála, zaujímá jen vůči mnohým omezením a nárokům spojeným s přístupem
do oboru. Spolkový ústavní soud se ovšem nezabýval regulací zemědělské
nebo jiné produkce prostřednictvím produkčních kvót nebo podobných
opatření, neboť je upravuje přednostní a přímo účinné právo Evropského
společenství.
Pojetí ústavně vyjádřené svobody podnikání, o které by se mohla opřít
skupina poslanců, by bylo možno hledat v judikatuře Nejvyššího soudu
USA do 30. let 20. století. Jeho pojetí smluvní svobody a práva na vlastnictví
nepřipouštělo v podstatě jakákoli hospodářskopolitická opatření.
Od doby velké hospodářské krize ovšem Nejvyšší soud proti nediskriminačním
politickým zásahům do poměrů v jednotlivých hospodářských
odvětvích přestal zasahovat.
V nálezu č. 410/2001 Sb.
Ústavní soud již na okraj konstatoval, že sankční odvod podle § 13
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu ve výši 115 % minimální
nebo regulované ceny představuje nezbytnou součást soustav produkčních
kvót. Představuje přiměřený postih za výrobu překročivší individuální
kvótu. K tomu lze dodat, že možný podstatně méně účinný postih
za nadprodukci představuje jen odepření veřejné podpory.
K námitce skupiny poslanců, že výroba cukru nad produkční kvótu není zakázána,
lze uvést, že právní úprava mnohé činnosti výslovně nezapovídá,
nicméně je znevýhodňuje, a tím od nich odrazuje. Připomenout lze
zpoplatnění provozu výherních automatů anebo spotřební daně. Znevýhodňování
určité činnosti je běžným právním nástrojem, zvláště když by přímý
zákaz prosazovaný správními nebo trestními sankcemi (pokutami, zákazem
výkonu povolání nebo odnětím svobody) byl přehnaný. Ústavní soud
v citovaném nálezu uvedl, že je-li možný zákaz nadprodukce, znamená
to samozřejmě otevření prostoru pro její znevýhodňování. Konečně lze
uvést, že ani běžná formulace ustanovení o skutkových podstatách trestných
činů ("Kdo ..., bude potrestán...") v trestním zákoně trestné
činy doslovně nezakazuje. O jejich zákazu však není pochyb. Poukaz na
neústavnost sankčního odvodu bez výslovného zákazu jednání, od kterého
se sankčním odvodem odrazuje, lze proto odmítnout.
VI.
V nálezu č. 410/2001 Sb.
Ústavní soud zrekapituloval evropské i vnitrostátní pojetí základního
práva na vlastnictví. Odmítl stanovisko, že omezení produkce představuje
vyvlastnění, které není odůvodněno veřejným zájmem, bez náhrady.
Konstatoval, že navrhovateli není vlastnictví k mléku vyrobenému nad
produkční kvótu odňato. Sankční odvod podporující soustavu produkčních
kvót samozřejmě znesnadňuje nebo dokonce znemožňuje prodej nadprodukce.
Zdůraznil, že nárok na dosažení určité ceny na trhu však není základním
právem. Připomněl, že soustava produkčních kvót představuje
formu kontroly užívání majetku, jež je zavedena kvůli veřejnému zájmu.
Ústavní soud zdůraznil, že použité omezující prostředky mají být přiměřené
sledovaným cílům. Akceptoval, že existuje veřejný zájem pro stabilizaci
trhu s mlékem, a použité nástroje shledal jako přiměřené.
Připomněl, že rovněž jiná opatření upravující podnikání nebo jinou hospodářskou
činnost mají zásadní dopady na jeho (její) rentabilitu. Odmítl
názor, že soustava produkčních kvót zcela znemožňuje vstup do odvětví
s poukazem na možnost jejich získání koupí nebo přidělením z rezervy.
Ústavní soud se necítil být povolán k posouzení, zda soustava
produkčních kvót představuje řešení optimální a ekonomicky nejvýhodnější.
Připomněl, že soustava produkčních kvót má bránit nadvýrobě, již
vyvolávají rozsáhlé státní subvence do zemědělství. Ústavní soud zdůraznil,
že uplatňování soustavy produkčních kvót (omezení množství výroby)
sleduje veřejný zájem na odrazování od investic v odvětví s nadprodukcí.
Ve své argumentaci Ústavní soud připomněl, že ani Evropský
soudní dvůr (orgán ES) neshledal v podobném komunitárním opatření - zákazu
výsadby vinic - narušení evropského standardu vlastnictví podle
čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních
svobod.
Argumentace použitá v nálezu č. 410/2001 Sb.
v obecné rovině platí i pro posouzení soustavy produkčních kvót cukru
podle nařízení vlády č. 114/2001 Sb. Skupina poslanců v současné věci nezdůrazňuje, na rozdíl od předchozího
návrhu, odnětí vlastnictví k cukru vyrobenému nad limit. K odmítnutí
argumentace o odnětí vlastnictví k vyrobenému mléku Ústavním soudem
v citovaném nálezu lze jen dodat, že v odvětvích, jejichž objem výroby
je regulován soustavami produkčních kvót, se výroba přesahující limity
objevuje jen v minimální míře, neboť odbyt je uložením sankčního
odvodu v podstatě znemožněn.
Současnou námitkou skupiny poslanců je pouze poukaz na diskriminaci mezi
těmi vlastníky cukrovarnického zařízení, kteří produkční kvótu obdrží
a mohou vyrábět bez faktických omezení, a těmi, kteří jí nedisponují
a jejich produkce je následkem uplatňování sankčního odvodu znemožněna.
Otázku nerovnosti ve vlastnictví je proto třeba řešit v souvislosti
s otázkou obecné rovnosti při uplatňování soustavy produkčních
kvót cukru.
Jenom na okraj a v podobě dalšího rozvíjení argumentace Ústavního soudu
v nálezu č. 410/2001 Sb.
je proto možno odkázat na judikaturu Evropského soudního dvora. Ten ve
svém rozsudku o žalobě Metallurgiki Halyps proti Komisi (258/81) zdůraznil,
že komunitární omezení produkce oceli ve veřejném zájmu, byť
dokáží ohrozit rentabilitu podniku, nepředstavují žádné porušení práva
na vlastnictví. Lze také zdůraznit, že Evropský soud pro lidská práva
nikdy nehodnotil obecná právní opatření členských států Rady Evropy,
jež regulovala objem hospodářské produkce s ohledem na jejich slučitelnost
s evropským standardem základního práva na vlastnictví.
Omezené uplatňování soustav produkčních kvót zejména v zemědělství je
obvyklé v Evropské unii a v některých dalších vyspělých státech se sociálně
tržní ekonomikou. Současná judikatura ústavních a nejvyšších soudů
členských států Evropské unie ani dalších demokratických právních
států nenaznačuje, že by omezení výroby z důvodů stabilizace cen na
trhu na určité výši, jsou-li spravedlivě uložena všem stávajícím výrobcům,
byla považována za neslučitelná s národním standardem vlastnictví.
Toto konstatování samozřejmě nevylučuje jejich politickou kritiku,
jež je silná. Užívání této formy řízení hospodářství je vzácné. Není
ovšem důvod, aby Ústavní soud vykládal čl. 11 Listiny jinak. Nelze
přehlédnout, že jedním z hlavních pohnutek pro zavedení soustavy produkčních
kvót některých zemědělských a potravinářských výrobků bylo vytvoření
rámce, který se uplatňuje v Evropské unii. Radikální zásah Ústavního
soudu proti soustavám produkčních kvót by představoval krok
k takovému pojetí vnitrostátně garantovaných základních práv, které by
neobstálo po připravovaném vstupu České republiky do Evropské unie.
Je třeba zdůraznit, že soustavu produkčních kvót cukru (mléka), resp.
sankční odvod za nadprodukci, jímž je prosazována, není vhodné srovnávat
s cenovou regulací ve prospěch odběratelů, je-li spojena se smluvním
přímusem nebo nuceným zachováním dosavadních smluvních vztahů. Ústavní
soud prohlásil nálezem č. 231/2000 Sb.
(sp. zn. Pl. ÚS 3/2000 z 21. 6. 2000, publikovaným ve Sbírce rozhodnutí,
svazek 18, nález č. 93) za neslučitelnou se základním právem na vlastnictví
regulaci bytového nájemného podle vyhlášky č. 176/1993 Sb., o nájemném z bytu a úhradě za plnění poskytovaná s užíváním bytu, ve
znění pozdějších předpisů, s poukazem na skutečnost, že majitelům bytů
neumožňuje nyní placené nájemné ani jejich údržbu, a tak se znehodnocuje
jejich vlastnictví. V případě produkčních kvót zemědělské výroby
nikdo není nucen vyrábět tak, aby musel odvod platit. Smyslem odvodu
je naopak odrazovat výrobce od společensky nežádoucí nadvýroby. Sankční
odvod proto lze srovnat spíše s daněmi a poplatky, jejichž smyslem
je zvýšení ceny určitého zboží nebo služby a snížení jejich spotřeby
(spotřební daně na alkoholické nápoje, cigarety či uhlovodíková paliva
nebo poplatky za provoz výherních hracích automatů). Dovolávání
se ústavní a mezinárodní garance vlastnictví v těchto případech, kdy
část užívaných zařízení po zavedení nebo zvýšení uvedených daní nebude
moci být využívána jako dosud a ztratí na ceně, neboť po zvýšení cen
poklesne poptávka, by jistě bylo považováno za neodůvodněné. Hodnocení
regulace zemědělství nemůže být opačné, byť společenské a z něj
se odvíjející právní ohodnocení zemědělské nadvýroby není tak příkré.
Přitom je třeba připomenout, že pokles využitelnosti výrobních zařízení
- a tak jejich ceny - není výrazný, jestliže zavedená omezení produkce
nenutí dosavadní výrobce ke snížení současné výroby. Tak je tomu
obecně také u posuzovaných produkčních kvót cukru.
VII.
Ústavní soud v nálezu č. 410/2001 Sb.
odmítl názor, že neústavní diskriminaci představuje rozdílné právní postavení
těch výrobců, kteří kvótu obdrží, a těch, kteří o ni nežádají.
Diferenciace je věcí volby. Požadavek na žádost o kvótu představuje
administrativní registraci výrobců.
Ústavní soud rovněž nepřisvědčil tvrzení o neústavní nerovnosti mezi současnými
a novými výrobci. Připomněl, že znevýhodnění nových podnikatelů
(kteří si musí kvóty koupit od současných výrobců nebo doufat v
jejich nejisté přidělení z rezervy, přičemž ovšem soupeří s nynějšími
výrobci) je nedílnou součástí jakéhokoli omezování množství produkce.
Cílem znevýhodnění vstupu do odvětví je zájem na znemožnění nežádoucího
rozšiřování výrobních kapacit.
Nelze ovšem vyloučit diskriminaci mezi výrobci, kteří o kvótu požádají
a dostanou ji v plné výši, a výrobci, kterým bude odepřena nebo udělena
jenom zčásti. Ustanovení § 12 odst. 6 zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu požaduje, aby se způsob
prvotního rozdělení produkčních kvót mezi žadatele řídil zásadou rovnosti
a objektivního způsobu výpočtu. Tento obecný pokyn, jenž není
než odrazem zásady rovnosti podle čl. 1 Listiny a čl. 1 Ústavy, musí
mít na paměti vláda při určování způsobu výchozího rozdělení kvót v
rámci jednotlivých soustav produkčních kvót s ohledem na rysy a zvláštnosti
výroby komodit, jejichž výroba je předmětem omezení. Ústavní soud
proto může posoudit klíč použitý při původním rozdělování kvót. Ústavní
soud v nálezu č. 410/2001 Sb.
jednoroční referenční období spolu s obecně stanovenými dílčími úpravami
uznal za přiměřené. Přiznal přitom, že ani podrobně propracovaný
klíč, jenž pamatuje na pravidelné příčiny výkyvů objemu výroby, nemůže
vzít zřetel na všechny okolnosti. V jednotlivých případech proto může
dojít i k nespravedlnosti, jež však nedosahuje ústavní závažnosti.
Postavil se přitom s ohledem na možné zneužití zdrženlivě ke zmírňování
tvrdosti na základě správního uvážení.
U výroby cukru vláda předpokládá určení individuální produkční kvóty na
základě objemu výroby tří z hlediska množství nejúspěšnějších výrobních
sezon z posledních pěti (§ 7 odst. 1 nařízení vlády č. 114/2001 Sb.), a pokud se nevyrábělo více než tři sezony, podle sezon, kdy se vyrábělo.
V této souvislosti nelze opomenout skutečnost, na kterou poukazuje
skupina poslanců. Postavení jednotlivých provozovatelů cukrovarů
totiž ovlivnila právní úprava podle nařízení vlády č. 51/2000 Sb. před svým zrušením Ústavním soudem. To bylo zrušeno pro nedostatek zákonné
opory. Dodatečně lze ovšem konstatovat, že jím předpokládané rozlišování
cukrovarů na strategické a nestrategické včetně taxativního
výčtu prvních přímo v textu, jejichž provozovatelé se těší okamžitému
udělení produkční kvóty přímo, lze důvodně považovat za podezřelou
kvalifikaci (suspect qualification podle metodiky Nejvyššího soudu USA).
Představuje svévolné a stěží odůvodnitelné rozlišování mezi jednotlivými
provozovateli cukrovarů. Na tomto místě je ale třeba popřít tvrzení
skupiny poslanců, že také současná úprava zavádí takovéto rozlišení.
Způsob výpočtu individuálních produkčních kvót nežádoucí dopady jak z
formálních důvodů neústavní, tak věcně diskriminační podle minulé právní
úpravy jen zmírňuje tím, že neodvozuje rozhodnou průměrnou roční
kvótu od objemu výroby ze všech pěti sezon, který je předmětem hlášení
v žádosti podle § 5 odst. 3 nařízení vlády č. 114/2001 Sb., nýbrž počítá se skutečností, že některé cukrovary nebyly po všechny
sezony v provozu, a bere v úvahu tři sezony, kdy se vyrábělo nejvíce,
nebo ty sezony, kdy se vyrábělo, pokud se vyrábělo po tři nebo méně
sezon.
Je ovšem zřejmé, že nerovnost se neodstraňuje. Vyvolává ji již skutečnost,
že na základě opatření již z formálních důvodů neústavního a věcně
diskriminačního mohli někteří výrobci výrobu zvýšit, neboť byli chráněni
před konkurencí, jež produkční kvótu neměla, a nemohla tak bez
zátěže sankčním odvodem vyrábět. Vláda dnešní formálně korektní úpravou
pro budoucnost zachovává nežádoucí stav, jejž vyvolala svou dřívější
jak formálně, tak materiálně neústavní úpravou.
Opomenout nelze ani skutečnost, na kterou skupina poslanců poukazuje letmo
již odmítnutou argumentací o diskriminaci mezi dosavadními a novými
výrobci. Regulace výroby cukru provedená nařízením vlády č. 114/2001 Sb. nijak nepamatuje na případy, kdy jeden cukrovar (závod) provozoval v
minulosti jiný subjekt než dnes. K výrobě převzatého závodu v rozhodném
období se nepřihlíží. Prodeje podniků a závodů a fúze společností
přitom nelze vyloučit.
Zvolený klíč rozdělování individuálních produkčních kvót se tak ocitá
v rozporu se zákonným požadavkem objektivního způsobu výpočtu (§ 12 odst. 6 zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu) a zejména ústavním požadavkem
rovnosti podle čl. 1 Listiny, což zároveň zakládá ústavně nepřípustný
nestejný zákonný obsah vlastnictví výrobních zařízení podle čl. 11 odst. 1 Listiny
a neospravedlnitelné rozlišování mezi jednotlivými podniky, jež se těší
stejné (tedy stejně upravované) svobodě podnikání podle čl. 26 Listiny
.
Za neústavní lze ovšem stěží mít samu o sobě povinnost žadatelů sdělit
v žádosti o produkční kvótu svoji výrobu cukru v cukrovarnických sezonách
1996/97 až 2000/01 podle § 5 odst. 3 nařízení vlády č. 114/2001 Sb.
VIII.
V nálezu č. 410/2001 Sb.
Ústavní soud shledal, že zavedení produkčních kvót mléka je odůvodněné,
neboť sleduje veřejný zájem. Tím je garance minimální ceny v prostředí,
kde státní subvence přispívají ke zvyšování výroby, které by poptávka
nevyvolávala. Státní zásahy do zemědělství jsou motivovány jeho
sociálními, ekonomickými a ekologickými zvláštnostmi. Ústavní soud
uznal, že soustavy produkčních kvót zemědělských výrobků existují v Evropské
unii, a odmítl, že by vnitrostátní standard lidských práv požadoval
čistou tržní ekonomiku, prostou státních zásahů. Vyjádřil se přitom
zdrženlivě k požadavku, aby podroboval přísné kontrole z hlediska
její nezbytnosti a skutečné potřebnosti právní úpravu, jíž stát zasahuje
do hospodářství. Zdůraznil, že k volbě hospodářské politiky je
příslušný Parlament České republiky jako politický orgán, jenž nese
politickou odpovědnost vůči voličům za rozpoznávání problémů v hospodářství
a za výběr nástrojů k jejich řešení.
Obdobně se o přednostním povolání politických orgánů při vytváření soustav
produkčních kvót pěstování pšenice ve věci Wickard v. Filburn [317
U. S 111(1942)] vyjádřil také Nejvyšší soud USA. Jeho rozhodnutí je
příkladem zdrženlivosti soudní kontroly (judicial restraint).
Ústavní soud se touto argumentací, již lze v podstatě uplatnit i pro posouzení
produkčních kvót cukru, přihlásil k přístupu, který zaujímá
např. Nejvyšší soud USA od 30. let 20. století, kdy skončil s praxí označování
hospodářských a sociálních předpisů za neslučitelné s absolutizovanou
smluvní svobodou a právem na vlastnictví a uznal, že obecné
formování hospodářské politiky včetně restrikcí podnikání je především
věcí politických orgánů. Při hodnocení právní úpravy postačí rational
basis test, tedy zběžné ověření, zda zavedené opatření může vést
ke sledovanému cíli. Soustava produkčních kvót sleduje omezení produkce,
jež je narušena státní subvenční politikou. To platí i tehdy, jde-li
o opatření potřebná pouze při přípravě na vstup do Evropské unie,
kde takové poměry existují.
Příklon k přísnému hodnocení soustavy produkčních kvót by nutil Ústavní
soud k hodnocení nezbytnosti a užitečnosti státní politiky subvencování
a privilegování zemědělství. Ústavní soud by se musel v takovém
případě přiklonit k některé ekonomicko-politické doktríně, zde k liberalismu.
Takový krok ale neodpovídá relativní politické neutralitě Listiny
a Ústavy.
IX.
Úvahy o odůvodněnosti a přiměřenosti uplatňování soustavy produkčních
kvót cukru nelze vést bez srovnání s modelem jednotně uplatňovaným v
Evropské unii, zvláště s ohledem na přípravu České republiky na vstup
do ní. Omezení množství výroby cukru má v Evropském společenství již
dlouhou tradici. Poprvé byla jako odpověď na nadprodukci zavedena v
60. letech. Tímto i v zemědělství výjimečně přísným společným opatřením
odpovědělo Evropské společenství na nadprodukci, kterou ovšem zapříčinila
dílem společná zemědělská politika i zásahy členských států zahrnující subvence, dotace a intervence na trzích, dílem intenzifikace a koncentrace cukrovarnictví,
jež vedla k rušení cukrovarů. Základem úpravy jsou nařízení Rady
ES o jednotném tržním řádu přijímaná na více let. Na to navazují prováděcí
nařízení Evropské komise. Pro sezony 2001/2002 až 2005/2006 je
základním předpisem nařízení Rady ES č. 1260/2001 o společné organizaci
trhů v sektoru cukru. Bylo přijato v rámci dílčí reformy společné
zemědělské politiky. Jeho cílem je snížit její fiskální náročnost a
omezit nadprodukci. Zahrnuje snížení produkčních kvót cukru.
Nařízení určuje národní kvóty pro jednotlivé členské státy. Vyráběný cukr
je pro účely produkčních kvót rozdělen na skupiny. Cukr A a cukr
B se smějí vyrábět, přestože i je tíží odvody. U cukru A činí zanedbatelná
2 % intervenční ceny. Výrobu cukru B zatěžuje odvod výraznější,
jenž produkci jistě dokáže ovlivnit, ve výši 30 - 37,5 % intervenční
ceny. Jeho výroba se netěší takové podpoře a ochraně jako výroba cukru
A, ale naopak ji nestíhá osud nadprodukce. Ta se označuje jako cukr
C. Ten se smí sice vyrábět, nesmí se však uvádět na trh ES. Jediné
legální využití cukru C je tedy jeho vývoz. Případné nevyvezení se postihuje
odvodem. Jeho výši a způsob určení upravuje natrvalo přijaté
prováděcí nařízení Komise č. 2670/81 tak, že cukr C, jehož výroba je
doložena, ale chybí doklad o vývozu do třetích států, se zatěžuje odvodem
odpovídajícím nejvyššímu celnímu zatížení dovozů ze třetích států.
Toto celní zatížení je vysoké, neboť jednotná vnější obchodní politika
ES zůstává přes liberalizační kroky WTO (World Trade Organisation
- Světová obchodní organizace) ve spojení se společnou zemědělskou
politikou ochranářská. Stejně jak se obecně nevyplácí dovoz cukru do
Společenství, nevyplácí se ani nadvýroba cukru. Rozdílný přístup k cukru
A, B a C se navíc odráží v protikladné subvenční a intervenční politice.
Výroba, zpracování, skladování, odbyt a vývoz cukru C se oproti
cukru A a B netěší žádným intervencím k udržení žádoucí vysoké intervenční
ceny ani subvencím k zajištění dostatečných příjmů zemědělců
a zpracovatelů.
V České republice se pro cukr využívá jednotný model sankcionování nadprodukce
ve výši 115 % minimální ceny (ta je srovnatelná s intervenční
cenou). Vzorem tohoto způsobu určení odvodu za nadprodukci byla úprava
produkčních kvót mléka ve Společenství podle nařízení Rady č. 3950/92.
Zpoplatnění nadprodukce cukru v ES je tedy ve svém výsledku srovnatelné
s opatřeními dnes uplatňovanými v České republice, byť způsob
postihu nadprodukce není stejný. Česká republika dnes například na
rozdíl od Polska neprosazuje srovnatelnou soustavu produkčních kvót,
nicméně záměr ES omezovat produkci cukru z důvodů ochranářských se sleduje
a výsledky jsou srovnatelné. Výroba cukru nad stanovené kvóty se
nevyplácí, a proto se od ní upouští.
Jestliže Česká republika v následujících letech vstoupí do Evropské unie,
pak se, nedojde-li k zásadní reformě společné zemědělské politiky
v oblasti cukru, komunitární standard se srovnatelnými účinky postupně
(vzhledem k řadě předpokládaných přechodných období) začne uplatňovat
i na ni. V těchto měsících se dokončuje jednání o přístupu. Jedna
z nejtěžších kapitol jednání je č. 7 "Zemědělství". Tu dosud žádný z
kandidátských států neuzavřel předběžnou shodou o způsobu a rozvrhu
zapojení svého zemědělství do společného zemědělského trhu a zavedení
společné zemědělské politiky. Hlavní spor se vede o objem přímých dotací
zemědělců kandidátských států. U zemědělských komodit, jejichž výroba
se omezuje produkčními kvótami, ovšem též nepanuje shoda. Kandidátské
státy chtějí, aby jejich zemědělství smělo bez sankcí vyrábět
více, než dnes Evropské společenství a současné členské státy chtějí
povolit.
V případě výroby cukru v České republice rozdíl nepředstavuje násobek,
ale není ani zanedbatelný. Česká republika požaduje 505 tisíc tun národní
produkční kvóty cukru, což odpovídá dnešní souhrnné produkční kvótě
a rezervě podle nařízení vlády č. 114/2001 Sb. Evropské společenství nabízí pro cukr A 441 tisíc tun a pro cukr B cca
4 tisíce tun. Zemědělství je bezpochyby politicky mimořádně citlivé
jak v západní, tak ve východní Evropě. Výroba cukru v České republice
i jinde vykazuje nemalé sezonní výchylky (v tisíci tunách 1996/7 610,
1997/8 532, 1998/9 470, 1999/2000 395, 2000/1 434 a 2001/2 491). V posledních dvou sezonách přitom produkci už tlumily soustavy
produkčních kvót. V České republice se vyrábí nadbytek cukru.
Objem vyváženého cukru soustavně převyšuje objem dováženého cukru (počítá
se i cukr v potravinách a nápojích). Dovoz cukru do České republiky
je přitom omezován dovozními cly i kvótami, naopak vývoz se podporuje.
Soustava produkčních kvót cukru zavedená dnes v České republice přes své
zvláštnosti není nesouměřitelná se soustavou ES. Tlak na snižování
výroby cukru v České republice z jeho strany trvá, což poskytuje důvod
pro zavedení a uplatňování českých produkčních kvót cukru.
Je proto třeba odmítnout názor, že každá soustava produkčních kvót cukru
opřená o zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu a zajištěná
sankčním odvodem podle jeho § 13
představuje z hlediska mezinárodního a evropského srovnání neobvyklou
úpravu.
Na základě ustanovení společného všem soustavám produkčních kvót v českém
zemědělství se navíc zakládá soustava produkčních kvót mléka, přičemž
zde je sankční odvod určen a ukládán stejně jako v Evropském společenství.
Ke zrušení § 13
zákona proto není důvod.
X.
Ústavní soud ve svém nálezu č. 410/2001 Sb.
nepřipustil další podzákonnou delegaci, podle níž podle dikce posuzovaného
nařízení o publikaci výše rezervy pro následující roky ve Věstníku
Ministerstva zemědělství stanoví ministerstvo (ministr). Současná
situace je obdobná. Ustanovení § 4 odst. 3 nařízení vlády č. 114/2001 Sb. povolává k určování výše rezervy k rozdělení Fond. Názor Ústavního soudu
nemůže být opačný. Výše rezervy k rozdělení je náležitostí soustavy
produkčních kvót podle § 12 odst. 3
a 4
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu, kterou má vytvářet vláda
svým nařízením.
Tvrzení některých účastníků řízení o příslušnosti Ministerstva financí
k určování minimální ceny cukru na základě zákona č. 526/1990 Sb.
, ve znění pozdějších předpisů, je nesprávné. Přehlíží výslovné ustanovení § 12 odst. 4
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu. Tato kompetenční norma
je jednoznačně lex specialis k obecným cenovým předpisům. Kompetence
k určování minimální ceny přísluší vládě, která tak má učinit svým
nařízením. Poukaz na nevhodnost takového způsobu stanovení ceny nařízením
uplatňovaným po dobu více let je bezpředmětný. Úsilí o přenos kompetence
na jiný orgán, který používá právně problematickou formu cenového
výměru, je jen výsledkem neochoty respektovat doporučení § 12 odst. 5 zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu, aby se nařízení o soustavách
produkčních kvót přijímala "zpravidla" na období jednoho roku.
Hodnocení kompetence Fondu není ve světle zákona o Státním zemědělském
intervenčním fondu jednoznačné. Ten sice nepovolává Fond k rozdělování
kvót, stanovuje však, že soustav produkčních kvót využívá [§ 1 odst. 2 písm. d)
], čímž provádí opatření a zavádí tržní pořádky ke stabilizaci trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky (§ 1 odst. 2
). Zmocnění k rozdělování produkčních kvót přinejmenším vyplývá z kontextu
zákona a obecných ustanovení o činnosti Fondu. Ustanovení § 7 nařízení vlády č. 114/2001 Sb., jež je na základě námitky nekompetence navrhováno ke zrušení, se přitom
jeví jako neústavní především kvůli konzervaci neospravedlnitelného
rozlišování mezi jednotlivými výrobci.
XI.
Skupina poslanců zpochybňuje model, kdy vláda nařízením může zavádět soustavy
produkčních kvót v rozsahu, který výrazně přesahuje jejich používání
v Evropské unii. Lze potvrdit, že zákon o Státním zemědělském
intervenčním fondu neurčuje blíže zemědělské a potravinářské výrobky,
jejichž výroba může být omezována soustavami produkčních kvót. Míra
prostoru pro uplatňování závažných omezení, jakými jsou produkční kvóty,
se dostává na samu hranici přijatelnosti z hlediska ústavních zásad
dělby moci. Pouze právně nezřetelné omezení představuje poukaz na
závazky vyplývající z jednání o přistoupení do Evropské unie podle § 12 odst. 3
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu. O přílišném sklonu k
úpravě podzákonnými předpisy svědčí i srovnání se zahraničím. Například
Polsko, jež také usiluje o vstup do Evropské unie, zavádí soustavy
produkčních kvót zemědělské produkce a činí tak zvláštním zákonem (Ustawa
o regulacji rynku cukru z roku 2001). Skupina poslanců však nenavrhuje
zrušení příslušných ustanovení zákona o Státním zemědělském
intervenčním fondu o věcné působnosti zákona (rozsahu hospodářského odvětví
podrobeného regulaci).
XII.
Oproti nařízení vlády č. 445/2000 Sb., jež specifikuje kvalitativní znaky kravského mléka, nařízení vlády č. 114/2001 Sb. v poznámce pod čarou odkazuje na jiný právní předpis. Nelze sdílet stanovisko
skupiny poslanců o absenci definice cukru, neboť tento právní
předpis určuje ústavně zcela přijatelným způsobem (vyhláška Ministerstva
zemědělství č. 334/1997 Sb., vydaná na základě a v mezích zákona č. 110/1997 Sb.
) kvalitativní znaky cukru, pochopitelně tedy vyráběného v objemech určených
produkčními kvótami.
Nelze sdílet stanovisko, že § 5 odst. 5 zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu vylučuje uplatnění správního
řádu pro rozhodování Fondu o kvótách tím, že omezuje jeho použití
pouze na rozhodování o žádostech o podporu podle § 1 odst. 2
. Skupina poslanců opomíjí systematické zařazení uvedeného ustanovení,
jež se uplatňuje pouze na poskytování podpor. Vyloučení správního řádu
nijak samo o sobě neotvírá prostor pro správní uvážení a z něj vyvozovanou
nemožnost soudního přezkumu. Ústavní soud již dříve uvedl, že
v případech výkladové nejasnosti mají správní i soudní orgány volit
takový výklad, jenž zajišťuje větší respekt k základním právům a svobodám,
kam náleží též právo na řádné správní řízení a spravedlivý soudní
proces.
Jak již bylo řečeno, vláda při koncipování nařízení vlády č. 114/2001 Sb. pominula zákonné doporučení k vydávání nařízení na jeden rok. Není ovšem
důležité, zda soustava produkčních kvót může být zaváděna nařízeními
vlády opakovaně či nikoli bez zásahu zákonodárce.
Skupina poslanců nežádá ani po Ústavním soudu zrušení těch ustanovení
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu nebo nařízení vlády č. 114/2001 Sb., jež podle ní zakládají nepřijatelnou formu vymezení cukru, vyloučení
soudního přezkumu ani nedostatek časového omezení uplatňování soustav
produkčních kvót. I kdyby Ústavní soud uznal tyto námitky, nemohl by
v tomto rozsahu rozhodnout.
XIII.
Z uvedených důvodů rozhodlo plénum Ústavního soudu podle § 70 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.
, ve znění zákona č. 48/2002 Sb., o zrušení § 4 odst. 3, § 5 odst. 3, § 7 a § 13 nařízení vlády č. 114/2001 Sb., a to u § 4 odst. 3 pro rozpor s čl. 78 Ústavy, u § 7
pro rozpor s čl. 1 Listiny
, čl. 11 odst. 1 Listiny
a čl. 26 odst. 1
a 2 Listiny
a také § 12 odst. 6 zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu a u § 13
pro rozpor s čl. 79 odst. 3 Ústavy
a také s § 12 odst. 4
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu.
Ustanovení § 5 odst. 3 nařízení vlády č. 114/2001 Sb. sice samo o sobě v rozporu s ústavním zákonem nebo zákonem být nemusí,
Ústavní soud však zrušil i je, protože s ostatními uvedenými ustanoveními
úzce souvisí. Tento osud by mohl potkat řadu jiných ustanovení
nařízení vlády č. 114/2001 Sb., jejich zrušení však nebylo navrženo a Ústavní soud je při svém rozhodování
vázán návrhem.
Návrh na zrušení § 13
zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu byl z důvodů uvedených
v odůvodnění nálezu zamítnut podle § 70 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
Předseda Ústavního soudu:
v z. JUDr. Holeček v. r. místopředseda
Ke druhé části výroku, jímž se zamítá návrh na zrušení § 13 zákona č. 256/2000 Sb. , o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), zaujali podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb. , o Ústavním soudu, odlišné stanovisko soudci JUDr. Vladimír Čermák, JUDr. Pavel Holländer, JUDr. Vladimír Jurka, JUDr. Eliška Wagnerová a JUDr. Eva Zarembová.