Program Zákon

Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 223/1995 Sb., o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách, ve znění pozdějších předpisů

Ministerstvo dopravy stanoví podle § 52 zákona č. 114/1995 Sb. , o vnitrozemské plavbě, ve znění zákona č. 358/1999 Sb. a zákona č. 118/2004 Sb.:

ČL. I

Vyhláška č. 223/1995 Sb., o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách, ve znění vyhlášky č. 83/2000 Sb. a vyhlášky č. 186/2005 Sb., se mění takto:

1. V poznámce pod čarou č. 1 se doplňují slova

"Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/68/ES o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatř ení proti emisím plynných znečišťujících látek a znečišť ujících částic ze spalovacích motorů určených pro nesilniční pojízdné stroje ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/26/ES ze dne 21. dubna 2004, kterou se mění směrnice 97/68/ES. ".

2. V příloze č. 2 v bodu 1.02. se na konci písmene k) tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena l) až o), která znějí:

"l ) stanovené vnitrozemské plavidlo - plavidlo určené k plavbě po vnitrozemských vodních cestách, jehož délka je 20 m nebo větší a jehož výtlak je 100 m 3 nebo větší, nebo vlečný či tlačný remorkér určený k vlečení nebo tlačení plavidel o délce rovné 20 m nebo větší nebo k vedení těchto plavidel v bočně svázané sestavě; výtlakem plavidla se rozumí objem vypočtený podle vzorce L x B x T, kde L je maximální délka trupu bez kormidla a čnělky, B je maximální šířka trupu měřená k vnějšímu okraji obšívky (bez bočních koles, opasnice a podobně) a T je svislá vzdálenost mezi nejnižším bodem trupu na spodním okraji dnové obšívky nebo kýlu a maximální čárou ponoru,

m) částice - hmotné části, které se při teplotě n ejvý še 52 °C, po zředění výfukových plynů vznětového motoru stanoveného vnitrozemského plavidla filtrovaným čistým vzduchem, zachytí na filtru,

n) znečišť ující látky - oxid uhelnatý, uhlovodíky (HC), oxidy dusíku a částice,

o) emise - znečišť u j ící látky ve výfukových plynech vznětového motoru, který je pohonným zařízením stanoveného vnitrozemského plavidla. ".

3. V příloze č. 2 se na konci bodu 5.03. doplňuje pododstavec 5.03.3., který včetně poznámek pod čarou č. 4, 5 a 6 zní:

"5.03.3. V případě, že pohonným zařízením stanoveného vnitrozemského plavidla je vzn ětový motor, nesmí emise znečišť ujících látek ve výfukových plynech překročit tyto hodnoty pro jednotlivé kategorie vznětových motorů:

Kategorie vznětového motoru: zdvihový objem/netto výkon (SV/P) (litry na válec/ kW)

Oxid uhelnatý (CO) (g/kWh)

Součet uhlovodíků a oxidů dusíku (HC + NO x ) (g/kWh)

Částice (PT) (g/kWh)

V1:1 : SV < 0,9 a P &2265 2265 3

kW

,0

,5

40 V 1: 2: 0,9 & ,9 & 22 64

<

2

0 7

0,3 0 V1 :3: 1, 1 ,2 &2

4 S

< 2

5,

7,2 0 ,20 V1:4: 1:4 :

5 &

64

< 5

5,0 7 , 2 0,20 0 ,20 V2

: 5

&22

SV

15 5 , 0 7,8 , 8 0, 27 V

2: 15 &2264 S V < 2 0 a

 

P <

300 k W 5,0 8 0 8 ,7 0, 5

V2:3: 15 &2 264 S 64 SV <

a

 

 

&2265 3 300 kW kW 5,

9,

0,

V2

: 20 & 226 4 SV SV < 25

5,0

9,8

,50

2:5: 25 &2264 SV < 30 5,0 11,0 0,50 Tyto hodnoty emisí znečišťujících látek ve výfukových plynech, které nesmí být překročeny, platí i pro pomocné vznětové moto
nad 560 kW na
stanovených plavidlech. Splnění stanovených hodnot emisí znečisťujících látek ve výfukových plynech vznětového motoru stanoveného vnitrozemského plavidla se dokládá osv ědčením schválení typ
podle práva Evropských společenství4). Hodnoty emisí znečišťujících látek ve výfukových p
lynech se nevztahují n a vzn ětové motory stanovených vnitrozemských plavidel Státní plavební sp r ávy, Hasičského záchrannéh o s boru České republik y , ozbrojených sil a bezpečnostních sborů5) České republiky, obecní policie a správců vodních toků, pokud jsou určena ke služebním účelům, plavidel složek integrovaného záchranného systému, pokud jsou určena k provádění záchranných a likvidačních prací. Hodnoty emisí znečišťujících látek ve výfukových plynech se dále nevztahu jí na vznětové motory plavidel určených k výstavbě, údržbě nebo zajištění provozu vodních děl nebo j iných staveb na vodních tocích, plavidel určených k ochraně před povodněmi, plavidel určených k dopravě nejvýše 12 cestujíc ích

4) Článek 4 a následující Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/68/ES o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti emisím plyn ných znečišť ujících látek a znečišť ujících částic ze spalovacích motorů určených pro nesilniční pojízdné stroje ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/26/ES ze dne 21. dubna 2004, kterou se mění směrnice 97/68/ES.

5) Zákon č. 361/2003 Sb. , o služebním poměru p ří slu šní ků bezpečnostních sborů. Zá kon č. 585/2004 Sb. , o branné povinnosti a jejím zajišť ování (branný zákon). Zákon č. 15/1993 Sb. , o Armádě Č eské republiky a o změnách a doplnění některý ch souvisejících předpisů.

6) Nařízení vlády č. 174/2005 Sb. , kterým se stanoví technické požadavky na rekreační plavidla, na částečně zhotovená rekreační plavidla a na jejich vybrané části, na vodní skútry a pohonné motory rekreačních plavidel a vodních skútrů. ".

ČL. II PŘECHODNÁ USTANOVENÍ

1. Ustanovení čl. I bodu 3 se na vznětové motory kategorie V1:1, V1:2 a V1:3 vztahují pouze tehdy, pokud byly vyrobené a instalované na stanovených vnitrozemských plavidlech po 31. prosinci 2006.

2. Ustanovení čl. I bodu 3 se na vznětové motory kategorie V1:4 a V2 vztahují pouze tehdy, pokud byly vyrobené a instalované na stanovených vnitrozemských plavidlech po 31. prosinci 2008.

ČL. III ÚČINNOST

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení.

Ministr: Ing. Šimonovský v. r.