Program Zákon

N�lez �stavn�ho soudu Jm�nem �esk� republiky

�stavn� soud rozhodl dne 10. ledna 2001 v pl�nu o n�vrhu skupiny sen�tor� na zru�en� � 9 a 10 z�kona �. 125/1997 Sb., o odpadech, ve zn�n� z�kona �. 37/2000 Sb.,

takto:

N�vrh se zam�t�.
Od�vodn�n�

I.

Dne 5. 4. 2000 podala skupina 17 sen�tor� Parlamentu �esk� republiky podle � 64 odst. 1 p�sm. b) z�kona �. 182/1993 Sb. , o �stavn�m soudu, (d�le jen "z�kon o �stavn�m soudu") n�vrh na zru�en� �l. I bodu 4 z�kona �. 37/2000 Sb., kter�m se m�n� z�kon �. 125/1997 Sb., o odpadech, ve zn�n� pozd�j��ch p�edpis�, (d�le jen "z�kon o odpadech"). Napaden� ��st z�kona je podle n�zoru navrhovatel� v rozporu s �l. 3 odst. 1 , �l. 4 odst. 1 , 2 a 4 a �l. 11 odst. 5 Listiny z�kladn�ch pr�v a svobod (d�le jen "Listina").
Podan� n�vrh ch�pe �stavn� soud (podle sv� ust�len� judikatury) jako n�vrh na zru�en� p��slu�n� ��sti z�kona �. 125/1997 Sb., o odpadech, a to ve zn�n� pozd�j��ch p�edpis� (novel), tedy i v ustanoven�ch, kter� nov� z�kon o odpadech obsahuje a jeho� shora ozna�en� ��sti zm�n�n� novelou jsou napad�ny. V tomto sm�ru pouze stru�n� odkazuje na sv� srovnateln� rozhodnut� u�in�n� v minulosti, jejich� j�drem je konstatov�n�, �e novela z�kona nem� vlastn� normativn� existenci.
N�vrh skupiny sen�tor� na zru�en� uveden� ��sti z�kona je od�vodn�n takto:
Z�kon o odpadech je konstruov�n na z�sad�, �e za syst�m sb�ru, t��d�n�, vyu��v�n� a zne�kod�ov�n� komun�ln�ch odpad� pln� odpov�d� obec. P�ijat� novela podle n�zoru navrhovatel� odpov�dnost obce zm�k�uje a rozm�l�uje t�m, �e zmoc�uje obec k zaveden� poplatku za nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem, kter� by obce mohly vyb�rat pau��ln� bez ohledu na to, zda se poplatn�k za�len� do syst�mu nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem, kter� obec ur�ila, anebo zajist� jeho likvidaci mimo tento syst�m.
Navrhovatel� nam�taj�, �e zmocn�n� obce k zaveden� a vyb�r�n� poplatku za nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem lze pova�ovat za z�konn� zmocn�n�, kter�m se zav�d� nov� poplatek. Pokud by se s n�m m�lo nakl�dat stejn� jako s ostatn�mi povinn�mi poplatky, bylo jej nutno za�adit do ji� existuj�c�ho syst�mu dan� a poplatk�. Dan� zmocn�n� v novele z�kona o odpadech i cel� konstrukce poplatku je v�ak z tohoto pohledu vadn�, proto�e poplatek za nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem neobsahuje v�echny atributy t�to povinn� d�vky. V souladu s platnou soustavou dan� a poplatk� mus� ka�d� nov� zav�d�n� poplatek obsahovat ur�en� z�kladu poplatku, jeho v��i, poplatn�ky, zp�sob vyb�r�n� poplatk�, rozpo�tov� ur�en� p��jm� z poplatku a sankce za nepln�n� poplatkov� povinnosti. �prava obsa�en� v napaden� ��sti z�kona neobsahuje v�echny atributy poplatku a u t�ch, kter� obsahuje, lze m�t pochybnosti o jejich spr�vnosti nebo p�esnosti. Pr�v� v tomto nedostatku spat�uj� navrhovatel� rozpor s �l. 4 odst. 1 , 2 a 4 a �l. 11 odst. 5 Listiny .
D�le navrhovatel� nam�taj�, �e napaden� ��st z�kona nerozli�uje, zda fyzick� osoba definovan� jako poplatn�k ("fyzick� osoba, p�i jej� �innosti vznik� komun�ln� odpad") je zapojena do syst�mu, kter� obec stanovila pro likvidaci komun�ln�ho odpadu, anebo stoj� mimo n�j. Na rozd�l od p�vodn� �pravy napaden� ��st z�kona ned�v� fyzick�m osob�m, kter� produkuj� komun�ln� odpad, leg�ln� mo�nost zbavit se poplatkov� povinnosti t�m, �e prok��, �e odpad vyu�ily samy anebo ho samy zne�kodnily.
Nam�taj� tak�, �e v��e poplatku nen� odvozov�na od skute�n�ho objemu komun�ln�ho odpadu, ale m� b�t ur�ena v z�vislosti na nespr�vn�ch a nep�esn�ch krit�ri�ch, tj. na po�tu a objemu n�dob nebo na po�tu u�ivatel� bytu. Takov� �prava bude podle navrhovatel� p�sobit demotiva�n� a ve sv�m d�sledku m��e b�t vn�m�na jako poru�en� �l. 7 �stavy �esk� republiky (d�le jen "�stava"). Napaden� �prava rovn� podle n�zoru navrhovatel� do zna�n� m�ry sni�uje odpov�dnost obc� za �spornost a racionalizaci nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem. Zaveden�m t�chto poplatk� by doch�zelo k pau�alizaci bez ohledu na to, zda poplatn�ci vyu��vaj� syst�m nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem ur�en� obc�, �i nikoliv.

II.

K posouzen� n�vrhu si �stavn� soud vy��dal podle � 69 z�kona o �stavn�m soudu vyj�d�en� Poslaneck� sn�movny a Sen�tu Parlamentu �esk� republiky.
Poslaneck� sn�movna ve sv�m vyj�d�en� uvedla, �e z�kon �. 37/2000 Sb. byl v tomto org�nu projedn�n jako sn�movn� tisk �. 229. N�vrh byl p�edlo�en skupinou poslanc� v kv�tnu 1999 a podle d�vodov� zpr�vy bylo jeho c�lem reagovat na danou situaci na z�klad� ro�n� zku�enosti s p�soben�m z�kona o odpadech na �seku nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem. V praxi se uk�zaly n�kter� pot�e a jako nejproblemati�t�j�� se jevila pr�v� ��st z�kona upravuj�c� �hradu za svoz, t��d�n� a zne�kodn�n� komun�ln�ho odpadu jako smluvn�, v�cn� regulovanou, cenu placenou fyzick�mi osobami obci. Zejm�na ve velk�ch m�stech a obc�ch p�ibylo subjekt�, kter� bez smlouvy vyu��valy syst�m svozu a sb�ru stanoven� obc�. Novela podle d�vodov� zpr�vy zav�d� mo�nost stanovit obecn� z�vaznou vyhl�kou v samostatn� p�sobnosti m�stn� syst�m sb�ru, svozu, t��d�n�, vyu��v�n� a zne�kod�ov�n� komun�ln�ho odpadu v�etn� syst�mu nakl�d�n� se stavebn�m odpadem a stanovit i vyb�rat poplatek za komun�ln� odpad. Tato mo�nost v � 10 odst. 5 z�kona o odpadech dovoluje vymezen� maxim�ln� v��e poplatku, p�i�em� se postupuje obdobn� jako u n�kter�ch jin�ch m�stn�ch poplatk�, kde obce rovn� mohou stanovit jejich v��i podle m�stn�ch pom�r� a v�dy v mez�ch stanoven�ch z�konem. K samotn�mu n�vrhu na zru�en� ��sti z�kona pak Poslaneck� sn�movna uvedla, �e n�vrh podle jej�ho n�zoru neobsahuje jednozna�n� pr�vn� argumenty pro posouzen� v�ci z �stavn�pr�vn�ch hledisek, sp�e jsou v n�m uvedeny argumenty v�cn� �i jsou uvedena odli�n� pr�vn� stanoviska k legitimit� �e�en� probl�mu nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem. Navrhovatel� se ne zcela jednozna�n� vyj�d�ili, v �em spat�uj� rozpor s Listinou nebo �stavou, argumentace je vedena v rovin� sp�e v�cn� technick� ne� pr�vn�. Poslaneck� sn�movna vyj�d�ila stanovisko, �e z�konod�rn� sbor jednal p�i projedn�v�n� z�kona ve shod� s platnou �stavn� procedurou a v p�esv�d�en�, �e p�ijat� z�kon nen� v rozporu s �stavou, �stavn�m po��dkem nebo pr�vn�m ��dem �esk� republiky. Ponechal v�ak na �stavn�m soudu, aby v souvislosti s podan�m n�vrhem posoudil �stavnost p�edm�tn�ch ustanoven� z�kona a vydal p��slu�n� rozhodnut�.
Sen�t ve sv�m vyj�d�en� uvedl, �e pochybnosti o �stavnosti poplatku zaveden�ho novelou z�kona o odpadech byly vzneseny i p�i jedn�n� Sen�tu. P�i projedn�v�n� z�kona bylo konstatov�no, �e za�azen� nov�ho poplatku za komun�ln� odpad do z�kona o odpadech pln� nezapad� do sou�asn�ho syst�mu pr�vn� �pravy poplatk�. Podle � 14 odst. 1 p�sm. h) z�kona �. 367/1990 Sb., o obc�ch (obecn� z��zen�), ve zn�n� pozd�j��ch p�edpis�, pat�� do samostatn� p�sobnosti obce i stanoven� druh� m�stn�ch poplatk� a jejich sazeb obecn� z�vazn�mi vyhl�kami. Tyto obecn� z�vazn� vyhl�ky mus� b�t podle � 16 odst. 2 z�kona �. 367/1990 Sb. v souladu se z�kony a obecn� z�vazn�mi pr�vn�mi p�edpisy vydan�mi �st�edn�mi org�ny st�tn� spr�vy k jejich proveden�. Zvl�tn�m z�konem, kter� upravuje druhy a v��i poplatk�, kter� m��e obec v samostatn� p�sobnosti obecn� z�vaznou vyhl�kou upravit, je z�kon �. 565/1990 Sb. , o m�stn�ch poplatc�ch, ve zn�n� pozd�j��ch p�edpis�, (d�le jen "z�kon o m�stn�ch poplatc�ch"). �prava poplatk� v samostatn� p�sobnosti obce bez ohledu na konkr�tn� n�zev poplatku napl�uje v�dy znaky m�stn�ho poplatku. Neza�azen� poplatku za komun�ln� odpad do z�kona o m�stn�ch poplatc�ch nen� nav�c ni��m specifick�m od�vodn�no. D�le Sen�t ve sv�m vyj�d�en� uvedl, �e Listina ve sv�m �l. 4 odst. 1 stanov�, �e povinnosti mohou b�t ukl�d�ny pouze na z�klad� z�kona a v jeho mez�ch, p�i�em� �l. 11 odst. 5 Listiny tuto z�sadu zp�es�uje tak, �e dan� a poplatky lze ukl�dat pouze na z�klad� z�kona. Z toho Sen�t dovodil, �e meze ur�it�ho druhu poplatku, tj. jeho v��e, mus� b�t d�ny z�konem. Obec pak p�i stanoven� druhu poplatku a sazeb m��e svou obecn� z�vaznou vyhl�kou rozhodnout, kter� z druh� poplatk� stanoven�ch v z�kon� se bude na jej�m �zem� vyb�rat, p�i�em� sazbu m��e stanovit pouze do maxim�ln� v��e dan� z�konem. Z tohoto d�vodu lze zejm�na ustanoven� � 10 odst. 5 novely z�kona o odpadech pokl�dat za nedostate�n�, nebo� zde nen� stanovena konkr�tn� nep�ekro�iteln� hranice v��e sazby zav�d�n�ho poplatku, ale pouze hranice p�edpokl�dan�, kter� je v�z�na na o�ek�van� opr�vn�n� n�klady obce vypl�vaj�c� z re�imu nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem. Konkr�tn� maxim�ln� v��e tedy bude z�viset v jednotliv�ch p��padech mimo jin� na n�kladech, kter� bude ��tovat subjekt, kter� bude prov�d�t sb�r, svoz, t��d�n�, p��padn� zne�kod�ov�n� odpadu. Uveden� konstrukce poplatku neobsahuje ani dal�� nezbytn� atributy poplatku, jako je splatnost, p��padn� d�vody pro sn�en� nebo prominut� poplatku z d�vodu zm�rn�n� nebo odstran�n� tvrdosti a podm�nky osvobozen� od poplatku.
Sen�t projedn�val n�vrh novely z�kona o odpadech na sv� 12. sch�zi druh�ho funk�n�ho obdob� dne 10. prosince 1999. Po obs�hl� diskusi n�vrh tohoto z�kona zam�tl, proto�e p�i jeho projedn�v�n� shledal �stavn� nedostatky, pro n� nemohl s n�vrhem vyslovit souhlas.
Bez v�zvy �stavn�ho soudu bylo p�edlo�eno i stanovisko z�stupc� obc�, kte�� se se�li dne 4. 5. 2000 na pracovn�m setk�n�, k podan�mu n�vrhu. Vyplynulo z n�j, �e nesouhlas� s n�vrhem na zru�en� uveden� ��sti z�kona o odpadech. Nesouhlas� s n�mitkou, �e v novele z�kona o odpadech nen� omezena v��e poplatku a z�klad pro jeho v�po�et nen� jednozna�n� stanoven. Podle jejich n�zoru je � 10 odst. 5 novely z�kona o odpadech dostate�n� konkr�tn� p�i stanoven� maxim�ln� v��e poplatku. Ka�d� obec mus� poplatek schv�lit formou obecn� z�vazn� vyhl�ky a bylo by neodpov�dn� p�edpokl�dat, �e by obecn� zastupitelstvo zat�ilo obyvatele vy���m poplatkem neodpov�daj�c�m skute�n�m n�klad�m. Ve skute�nosti budou obce i nad�le nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem dotovat ze sv�ch rozpo�t�. Pln� jim vyhovuje zp�sob ur�en� v��e poplatku stanoven� v novele z�kona o odpadech, proto�e v ka�d� obci m��e b�t obyvatel�m poskytov�n jin� rozsah slu�eb, d�le se v r�zn� v��i poplatku z�konit� prom�tne nap�. vzd�lenost skl�dky odpad� od obce, cena za ulo�en� odpad� na skl�dce atd. Z�stupci obc� sd�lili rovn� v�hrady proti tvrzen� o tom, �e se zav�d� pau��ln� poplatek bez ohledu na to, zda a v jak� m��e poplatn�ci vyu��vaj� syst�m komun�ln�ho odpadu ur�en� obc�. K tomu uvedli, �e �prava obsa�en� v z�kon� p�ipou�t� mo�nost stanoven� poplatku vedle kapita�n� formy nap�. na objem sb�rn� n�doby, podle po�tu sb�rn�ch n�dob apod. Zku�enosti obc�, kter� zavedly kapita�n� poplatek, jsou takov�, �e po jeho zaveden� vzrostla �istota obce. D�le z�stupci obc� uvedli, �e v novele z�kona o odpadech je stanoveno, �e spr�vu poplatku vykon�v� obec, a nam�tli, �e ustanoven� obecn�ho z�kona nem��e �e�it zp�sob vyb�r�n� a splatnost poplatku, tyto ot�zky mohou b�t �e�eny pouze obecn� z�vaznou vyhl�kou. Z�sadn� n�mitku vyj�d�ili z�stupci obc� proti tvrzen�, �e novela z�kona o odpadech nep�ipou�t�, aby si fyzick� osoba zvolila mo�nost nakl�dat s odpady v souladu s p�edpisy jinak, ne� je stanoveno v obecn� z�vazn� vyhl�ce obce, a t�m omezuje jedno ze z�kladn�ch pr�v ob�ana - pr�vo volby p�i vyu��v�n� slu�eb a nakl�d�n� se sv�m vlastnictv�m. Uvedli, �e p�edchoz� �prava vedla k tomu, �e se ob�an� vyh�bali vyu��v�n� syst�mu sb�ru odpad� stanoven�mu obc� s tvrzen�mi, kter� velmi zpochyb�ovala opodstatn�nost tohoto jejich postupu. Z�stupci obc� uvedli je�t� dal�� p�ipom�nky, kter� se v�ak ji� nevztahuj� ke konkr�tn�m bod�m n�vrhu, ale obecn� jsou obhajobou p�ijat� novely z�kona o odpadech. Upozornili tak� na to, �e je nezbytn�, aby �stavn� soud zv�il mo�n� d�sledky pr�vn� diskontinuity, kdy �ada obc� ji� v souladu s novelou z�kona o odpadech provedla �asto nevratn� zm�ny v syst�mu �hrad, zru�ila p�edch�zej�c� smluvn� vztahy s fyzick�mi osobami �i vlastn�ky (spr�vci) nemovitost�.

III.

S n�vrhem z�kona vyslovila dne 9. listopadu 1999 pot�ebnou v�t�inou souhlas Poslaneck� sn�movna, Sen�t dne 10. prosince 1999 n�vrh z�kona zam�tl. Poslaneck� sn�movna pot� podle �l. 47 odst. 1 �stavy dne 18. ledna 2000 n�vrh z�kona ve stejn�m zn�n� znovu p�ijala. Prezident republiky dne 3. �nora 2000 vyu�il sv� pravomoci podle �l. 50 �stavy a vr�til z�kon Poslaneck� sn�movn�, kter� sv�m usnesen�m ze dne 22. �nora 2000 setrvala na z�konu. Toto usnesen� bylo zve�ejn�no ve Sb�rce z�kon� pod �. 38/2000 Sb. a z�kon byl vyhl�en pod �. 37/2000 Sb.

IV.

P�vodn� �prava nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem a �hrady za svoz, t��d�n� a zne�kod�ov�n� komun�ln�ho odpadu byla obsa�ena v � 9 a 10 z�kona o odpadech. Podle t�to �pravy syst�m sb�ru, t��d�n�, vyu��v�n� a zne�kod�ov�n� komun�ln�ho odpadu mohla obec ve sv� samostatn� p�sobnosti upravovat obecn� z�vaznou vyhl�kou; �prava mohla zahrnovat i syst�m nakl�d�n� se stavebn�m odpadem. Fyzick� osoby ode dne stanoven�ho vyhl�kou byly povinny komun�ln� odpad odd�len� shroma��ovat, t��dit a p�ed�vat ke zpracov�n� podle stanoven�ho syst�mu, pokud neprok�zaly, �e tento odpad vyu�ily samy nebo samy zne�kodnily v souladu se z�konem. Zp�sob prokazov�n� t�to skute�nosti upravovala obec op�t obecn� z�vaznou vyhl�kou. K podnik�n� v oblasti nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem na �zem� obce bylo t�eba v�dy souhlasu p��slu�n� obce, kter� rovn� stanovila podm�nky, za kter�ch mohl b�t tento souhlas d�n. O ud�lov�n� souhlasu se rozhodovalo ve spr�vn�m ��zen�. �hrada za svoz, t��d�n� a zne�kodn�n� komun�ln�ho odpadu byla poskytov�na jako cena za tyto �innosti ve v��i odpov�daj�c� zvl�tn�m pr�vn�m p�edpis�m (z�kon �. 526/1990 Sb. , o cen�ch, ve zn�n� pozd�j��ch p�edpis�). P�vodci komun�ln�ho odpadu, kte�� na z�klad� p�semn� dohody vyu��vali syst�m sb�ru a t��d�n� komun�ln�ho odpadu, platili cenu sjednanou v dohod� s obc�. �hrada za svoz, t��d�n� a zne�kodn�n� komun�ln�ho odpadu byla p��jmem obce a z tohoto p��jmu obec hradila n�klady spojen� s t��d�n�m sb�rem, svozem, t��d�n�m, vyu�it�m a zne�kodn�n�m komun�ln�ho odpadu.
Z�konem �. 37/2000 Sb. byl novelizov�n z�kon o odpadech i v n�vrhem napaden�ch ustanoven�ch � 9 a 10. Uvedenou novelou z�kona o odpadech byla uveden� pr�vn� �prava zm�n�na. Nakl�dat s komun�ln�m odpadem na �zem� obce tak m��e bu� obec nebo opr�vn�n� osoba na z�klad� p�semn�ho souhlasu obce. Z�stala zachov�na pravomoc obce ve sv� samostatn� p�sobnosti upravit obecn� z�vaznou vyhl�kou m�stn� syst�m sb�ru, svozu, t��d�n�, vyu��v�n� a zne�kod�ov�n� komun�ln�ho odpadu, v�etn� nakl�d�n� s odpadem stavebn�m. Sou�asn� v�ak obec touto vyhl�kou m� nov� stanovit v��i poplatku za sb�r, vyu��v�n� a zne�kod�ov�n� odpad� v�etn� zp�sobu jeho v�b�ru. V t�to �prav� je obsa�ena zm�na dosavadn�ho p��stupu k �hrad� za likvidaci komun�ln�ho odpadu, kdy z p�vodn� ceny za poskytovanou slu�bu nov� pr�vn� �prava p�e�la na formu poplatku. Nov� pr�vn� �prava tak� zakotvila povinnost fyzick�ch osob odkl�dat odpad na m�stech k tomu ur�en�ch a ode dne stanoven�ho obecn� z�vaznou vyhl�kou komun�ln� odpad odd�len� shroma��ovat, t��dit a p�ed�vat k vyu�it� nebo zne�kodn�n� podle syst�mu stanoven�ho obc�. V novelizovan�m � 10 z�kona o odpadech je bl�e definov�n poplatek za komun�ln� odpad. Obec m��e obecn� z�vaznou vyhl�kou stanovit a vyb�rat poplatek za komun�ln� odpad vznikaj�c� na jej�m �zem�, kdy poplatn�kem je ka�d� fyzick� osoba, p�i jej� �innosti vznik� komun�ln� odpad. Novela zav�d� pojem pl�tce poplatku, kter�m je vlastn�k nebo spr�vce budovy �i nemovitosti, kde vznik� komun�ln� odpad, a kter� poplatek za komun�ln� odpad roz��tuje na jednotliv� poplatn�ky, p�i�em� na toto roz��tov�n� se p�im��en� pou�ij� p�edpisy o usm�r�ov�n� cen slu�eb spojen�ch s n�jmem bytu. Poplatn�k a pl�tce poplatku mohou za ur�it�ch podm�nek spl�vat. D�le nov� pr�vn� �prava stanov�, �e spr�vu poplatku vykon�v� obec. Nebude-li poplatek zaplacen v�as nebo ve spr�vn� v��i, vym��� obec poplatek platebn�m v�m�rem. V � 10 odst. 5 z�kona o odpadech je stanovena maxim�ln� v��e poplatku, kter� se stanov� podle p�edpokl�dan�ch opr�vn�n�ch n�klad� obce vypl�vaj�c�ch z re�imu nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem a rozvr�en�ch na jednotliv� poplatn�ky podle po�tu a objemu n�dob ur�en�ch k odkl�d�n� odpad� p�ipadaj�c�ch na jednotliv� nemovitosti nebo podle po�tu u�ivatel� byt� a s ohledem na �rove� t��d�n� tohoto odpadu. V poplatku mohou b�t d�le prom�tnuty i n�klady spojen� s pron�jmem n�dob ur�en�ch k odkl�d�n� odpadu. Poplatek za komun�ln� odpad je p��jmem obce.

V.

Navrhovatel� jako hlavn� d�vod n�vrhu na zru�en� vymezen� ��sti z�kona uv�d�j�, �e novela zm�k�uje a rozm�l�uje odpov�dnost obce za syst�m sb�ru, t��d�n�, vyu��v�n� a zne�kod�ov�n� komun�ln�ch odpad� t�m, �e zmoc�uje obec k zaveden� poplatku za nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem, kter� by obce mohly vyb�rat pau��ln� bez ohledu na to, zda se poplatn�k za�len� do dan�ho syst�mu anebo zajist� likvidaci odpadu mimo tento syst�m.
�stavn� soud m� za to, �e zm�na konstrukce �hrady za komun�ln� odpad, a to i do podoby poplatku, p��slu�� st�tu a je legitimn�, stejn� jako vymezen� okruhu poplatn�k� p��slu�n�ho poplatku. Stanoven� �irok�ho okruhu poplatn�k� poplatku za komun�ln� odpad je podle n�zoru �stavn�ho soudu od�vodn�no p�edev��m ve�ejn�m z�jmem na ochran� �ivotn�ho prost�ed� p�ed zne�i�t�n�m odpady. V�em fyzick�m osob�m, p�i jejich� �innosti vznik� komun�ln� odpad, je ulo�ena povinnost za�adit se do obc� garantovan�ho zp�sobu likvidace komun�ln�ho odpadu. O tom, �e �ivotn� prost�ed� (jeho ochrana a p��e o n�) se st�v� nezbytn� prioritou ka�d� spole�nosti, snad nen� pot�ebn� v�st obs�hlej�� argumentaci. Obc� garantovan� a provozovan� syst�m sb�ru, likvidace atd. komun�ln�ho odpadu p�edpokl�d� takov� postupy, kter� jsou �etrn� k �ivotn�mu prost�ed� a naru�uj� je v co nejmen��m rozsahu. Samoz�ejm� i p�edchoz� pr�vn� �prava apelovala na �etrn� a �ivotn� prost�ed� neohro�uj�c� zp�sob likvidace komun�ln�ho odpadu, av�ak pokud byla tato �innost realizovan� jako placen� slu�ba, bylo mo�no vylou�it z organizovan�ho sb�ru osoby, kter� zaji��ovaly likvidaci odpadu jinak. �stavn� soud se na rozd�l od podan�ho n�vrhu domn�v�, �e novelizovan� �prava naopak odpov�dnost obce za komun�ln� odpad zp��s�uje v tom sm�ru, �e obec je povinna zajistit sb�r a likvidaci ve�ker�ho komun�ln�ho odpadu na sv�m �zem� a nep�esouv� odpov�dnost na dal�� subjekty. Zajist� by bylo mo�n� (a z�ejm� velmi obs�hle) diskutovat o p��stupech k �ivotn�mu prost�ed�, a� bychom je ozna�ili za liber�ln�, �i konzervativn�, a to i v oblasti nakl�d�n� s odpady, v z�sad� je v�ak nutno konstatovat, �e legitimn� a v�cn� spr�vn� je ka�d� p��stup �et��c� p��rodu. P��stup zvolen� napadenou novelou tento znak nepochybn� nese.
Druhou skupinu n�mitek navrhovatel� tvo�� v�hrady t�kaj�c� se zp�sobu a rozsahu vymezen� poplatku za komun�ln� odpad v novelizovan� pr�vn� �prav�, kdy navrhovatel� nam�taj�, �e z�konn� �prava neobsahuje �pravu v�ech atribut� poplatku tak, aby bylo mo�no konstatovat podle �l. 11 odst. 5 Listiny , �e poplatek je stanoven na z�klad� z�kona.
Vyjdeme-li ze slova "ukl�dat" v Listin�, je mo�no u�init z�v�r, �e �stavn� z�kon uv�d� pojmy da� a poplatek jako pojmy objektivn� rovnocenn� ve smyslu povinnosti ve�ejnopr�vn� povahy.
Novela z�kona o odpadech zavedla novou �pravu �hrady za nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem, a to ve form� poplatku za komun�ln� odpad (d�le jen"poplatek"), kter� stanovuje obec v r�mci sv� samostatn� p�sobnosti a kter� je obc� spravov�n a je jej�m p��jmem. Podle uveden� specifikace lze dovodit, �e je takto z�konem o odpadech v novelizovan�m zn�n� stanoven nov� druh m�stn�ho poplatku.
M�stn� poplatky jsou v na�em pr�vn�m ��du upraveny z�konem �. 565/1990 Sb. , o m�stn�ch poplatc�ch, ve zn�n� pozd�j��ch p�edpis�. V � 1 tohoto z�kona je obsa�en taxativn� v��et poplatk�, kter� mohou obce vyb�rat, d�le pak jsou bl�e specifikov�ny jednotliv� druhy poplatk�, jejich p�edm�t, osoby povinn� platit p��slu�n� poplatek, maxim�ln� sazba ka�d�ho poplatku. Uveden� z�kon upravuje i dal�� obecn� ot�zky, tj. sankce za nezaplacen� poplatk� v�as nebo ve spr�vn� v��i, lh�ty, v nich� lze nezaplacen� poplatky vym��it, obsahuje pravomoc obce stanovit zaveden� poplatk� obecn� z�vaznou vyhl�kou, v n� budou upraveny podrobnosti vyb�r�n� poplatk�, konkr�tn� sazba poplatk�, ohla�ovac� povinnost ke vzniku poplatkov� povinnosti, splatnost, �levy a p��padn� osvobozen� od poplatk�. Obecn� je rovn� upraveno opr�vn�n� obce sn�it nebo prominout poplatky, je-li to t�eba ke zm�rn�n� nebo odstran�n� tvrdosti v konkr�tn�ch p��padech. Pro ��zen� ve v�cech poplatk� je uveden�m z�konem stanovena subsidi�rn� p�sobnost z�kona �. 337/1992 Sb. , o spr�v� dan� a poplatk�, ve zn�n� pozd�j��ch p�edpis�, (d�le jen "z�kon o spr�v� dan� a poplatk�").
Pro posouzen� v�ci je zapot�eb� je�t� p�ipomenout � 14 odst. 1 p�sm. h) z�kona �. 367/1990 Sb., ve zn�n� pozd�j��ch p�edpis�, v n�m� je stanoveno, �e do samostatn� p�sobnosti obce pat�� stanoven� druh� m�stn�ch poplatk� a jejich sazeb podle zvl�tn�ho z�kona s odkazem na z�kon o m�stn�ch poplatc�ch.
Z t�chto ustanoven� vypl�v�, �e novelou z�kona o odpadech byl zaveden nov� druh poplatku, kter� svou podstatou p�ipom�n� m�stn� poplatek, ale vzhledem k taxativn�mu v��tu druh� m�stn�ch poplatk� nem��e b�t pod z�kon o m�stn�ch poplatc�ch zahrnut. Novela z�kona o odpadech sama tuto ot�zku neupravila, tj. p��mo z�kon o m�stn�ch poplatc�ch nenovelizovala. Ot�zka zn�, zda lze novelu z�kona o odpadech v ��sti t�kaj�c� se poplatku za komun�ln� odpad pova�ovat za nep��mou novelu z�kona o m�stn�ch poplatc�ch. Podle n�zoru �stavn�ho soudu se v�ak nejedn� ani o nep��mou novelu z�kona o m�stn�ch poplatc�ch, proto�e krom� ur�en�, �e spr�vcem poplatku je obec, a mo�nosti obce upravovat poplatek za komun�ln� odpad obecn� z�vaznou vyhl�kou nen� v novele z�kona o odpadech obsa�ena bli��� vazba na z�kon o m�stn�ch poplatc�ch. Ze stejn�ho d�vodu nelze dovodit ani subsidi�rn� p�sobnost z�kona o m�stn�ch poplatc�ch, i kdy� �stavn� soud konstatuje, �e �e�en� tematika se nab�zela k p�ehledn�j��mu a organi�t�j��mu za�azen� do z�kona o m�stn�ch poplatc�ch.
Z�kon o odpadech v posuzovan�ch ustanoven�ch (� 9 a 10) vymezuje p�edev��m opr�vn�n� obce upravit tento poplatek obecn� z�vaznou vyhl�kou, v n� je mo�no vymezit v��i poplatku v�etn� zp�sobu jeho v�b�ru, stanov� obec jako spr�vce poplatku, vymezuje rozpo�tov� ur�en� p��jmu z poplatku, definuje poplatn�ka, p�edm�t a z�klad poplatku a ur�uje i pravidla pro vymezen� sazby poplatku.
�stava v �l. 2 odst. 4 stanov�, �e ka�d� ob�an m��e �init, co nen� z�konem zak�z�no, a nikdo nesm� b�t nucen �init, co z�kon neukl�d�. Obdobn� ustanoven� je obsa�eno v �l. 2 odst. 3 Listiny s up�esn�n�m v �l. 4 odst. 1 Listiny , kde je stanoveno, �e povinnosti mohou b�t ukl�d�ny toliko na z�klad� z�kona a v jeho mez�ch a jen p�i zachov�n� z�kladn�ch pr�v a svobod. Ve vztahu k dan�m a poplatk�m je pak na m�st� p�ipomenout i �l. 11 odst. 5 Listiny , kter� stanov�, �e dan� a poplatky lze ukl�dat jen na z�klad� z�kona. Aby da�ov� a poplatkov� povinnosti a podm�nky jejich vzniku odpov�daly uveden�mu z�kladn�mu pr�vu zakotven�mu v Listin�, mus� m�t sv�j z�klad v z�kon�. Z�konn� �prava, jak lze dovodit z teoretick�ch rozbor�, mus� ur�ovat n�le�itosti poplatkov�ho vztahu, tzv. prvky poplatku, kter�mi jsou subjekt poplatku, objekt poplatku, z�klad poplatku, sazba poplatku, �levy a osvobozen� od poplatku, splatnost poplatku a sankce za nespln�n� poplatkov� povinnosti. P�edm�t dan� jako subjektivn�ho z�vazku ur�it� osoby v��i st�tu je pr�vn� normou ur�en� jedn�n�, kon�n� nebo chov�n� osob. Pr�vn� d�vod (titul) dan� je d�n zvl�tn�m z�konem a na z�klad� n�ho se tak� z�vazek ur�it� osoby v��i st�tu vytv���. Da�ov� (poplatkov�) povinnost vznik� napln�n�m ur�it�ch z�konem vymezen�ch pr�vn�ch skute�nost�, podm�nek, kter� zakl�daj� na stran� st�tu (obce) pr�vn� n�rok na da� (poplatek) a na stran� osoby da�ov� (poplatkov�) z�vazek. Da� m� vynutiteln� charakter (na z�klad� z�kona se vyb�r�), z�kon p�esn� vymezuje skute�nosti zakl�daj�c� da�ovou povinnost, v��i a lh�tu splatnosti. Na rozd�l od poplatku se v�ak u dan� jedn� o pen�it� pln�n�, kter� nejsou vyb�r�na jako vyrovn�n� za individu�ln� v�hodu.
Ve vztahu k vymezen� z�kladu poplatku a jeho sazby lze uv�st ur�it� pochybnosti ve vztahu ke specifick� metod�, jak byly tyto atributy poplatku upraveny. Specifi�nost tohoto poplatku spo��v� v tom, �e je poplatn�k�m (fyzick�m osob�m) stanovov�n sice podle po�tu a objemu n�dob ur�en�ch k odkl�d�n� odpad� nebo podle po�tu u�ivatel� byt�, tedy navozuje dojem poplatku placen�ho pevn�mi ��stkami (tedy ur�itou sazbou), av�ak podle vymezen� z�kladu, z n�ho� se poplatek stanov�, se jedn� o cenu za poskytnut� slu�by, proto�e poplatek se vypo��t�v� podle p�edpokl�dan�ch opr�vn�n�ch n�klad� obce vypl�vaj�c�ch z re�imu nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem. Pojem p�edpokl�dan� opr�vn�n� n�klady obce vypl�vaj�c� z re�imu nakl�d�n� s komun�ln�m odpadem ale novelou z�kona o odpadech p�esn� vymezen nen�, vzhledem k povaze takto stanoven�ho z�kladu v�ak ani vymezen b�t p�esn� nem��e. Samy obce ve sv�m vyj�d�en� p�ipou�t�j�, �e tyto n�klady se mohou v�razn� li�it, m��e je ovliv�ovat �ada skute�nost� mimo obec samotnou (nap�. i n�klady subjektu, kter� na z�klad� p�semn�ho souhlasu obce bude s komun�ln�m odpadem nakl�dat). V tomto sm�ru v�ak maxim�ln� v��i poplatku nelze z�ejm� stanovit jednodu�e a jednotnou ��stkou, proto�e to s ohledem na jeho konstrukci (kter� prost� nem��e b�t stanovena jinak) nen� mo�n�.
Novela z�kona o odpadech v � 10 odst. 3 ur�uje, �e spr�vu poplatku vykon�v� obec, kter� ho na sv�m �zem� zavedla, a to i z hlediska z�kona o spr�v� dan� a poplatk�. Spr�vou dan� a poplatk� podle � 1 odst. 2 z�kona se rozum� pr�vo org�nu, jemu� p��slu�� spr�va dan� nebo poplatku, (v tomto p��pad� obce) �init opat�en� pot�ebn� ke spr�vn�mu a �pln�mu zji�t�n�, stanoven� a spln�n� da�ov�ch povinnost�, zejm�na pr�vo vyhled�vat da�ov� subjekty, dan� vym��it, vyb�rat, vy��tovat, vym�hat nebo kontrolovat podle z�kona o spr�v� dan� a poplatk� jejich spln�n� ve stanoven� v��i a dob�. Sou�asn� z�kon o spr�v� dan� a poplatk� definuje i povinnosti poplatn�k� t�kaj�c� se pln�n� jejich poplatkov� povinnosti, splatnost a vymahatelnost poplatku. Z�kon o spr�v� dan� a poplatk� ur�uje rovn� sankce za nespln�n� poplatkov� povinnosti a p�ipou�t� mo�nost vyu�it� institutu prominut� p�i nespln�n� poplatkov� povinnosti. Na stanoven� poplatek (jeho atributy) tak p�edev��m lze vzt�hnout ustanoven� obsa�en� zejm�na v ��sti �est� z�kona o spr�v� dan� a poplatk�; rozhodnut� v t�to oblasti u�in�n� podl�haj� tak� soudn�mu p�ezkumu podle � 244 a n�sl. ob�ansk�ho soudn�ho ��du. Lze proto podle n�zoru �stavn�ho soudu konstatovat, �e se subsidi�rn� aplikac� z�kona o spr�v� dan� a poplatk� jsou z�konem upraveny i v teorii zmi�ovan� dal�� atributy poplatku tak, aby bylo mo�no uzav��t, �e poplatek za komun�ln� odpad je stanoven na z�klad� z�kona, ��m� je spln�n i po�adavek �l. 11 odst. 5 Listiny .
�stavn� soud neshledal, �e by napaden� ustanoven� z�kona o odpadech byla v rozporu s �stavn�m z�konem nebo mezin�rodn� smlouvou podle �l. 10 �stavy , a proto n�vrh skupiny sen�tor� zam�tl.

P�edseda �stavn�ho soudu: JUDr. Kessler v. r.