Program Zákon

Vyhláška Ministerstva vnitra, kterou se stanoví zásady pro stanovení zóny havarijního plánování a rozsah a způsob vypracování vnějšího havarijního plánu pro havárie způsobené vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky

Ministerstvo vnitra stanoví podle § 12 odst. 10 zákona č. 353/1999 Sb. , o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií):

§ 1 Zásady pro stanovení zóny havarijního plánování

(1) Okresní úřad, v jehož územním obvodu se nachází objekt nebo zařízení,1) v němž se vyrábějí, zpracovávají, používají, přepravují nebo skladují nebezpečné látky,2) (dále jen "zdroj rizika"), který se zavázal dohodou nebo který byl Ministerstvem vnitra určen, stanoví zónu havarijního plánování a vypracuje pro ni vnější havarijní plán.3)

(2) Zóna havarijního plánování4) nezahrnuje území, pro které provozovatel5) zpracovává vnitřní havarijní plán.6) Půdorysný obvod území, pro které provozovatel zpracovává vnitřní havarijní plán, tvoří vnitřní hranici zóny havarijního plánování. Je-li plocha ohraničená vnější hranicí zóny havarijního plánování shodná nebo menší než plocha ohraničená vnitřní hranicí zóny havarijního plánování, zóna havarijního plánování se nestanovuje.

(3) Vnější hranici zóny havarijního plánování tvoří

a) kružnice, jejíž poloměr měřený vzdušnou čarou je dvojnásobkem parametru R, která je soustředná s nejmenší kružnicí opsanou kolem půdorysného průmětu zdroje rizika; podklady pro parametr R a způsob jeho stanovení jsou uvedeny v příloze č. 1,

b) křivka odvozená jako hranice sjednocení více půdorysných ploch dalších zdrojů rizika podle odstavce 6 , nebo

c) křivka stanovená jiným způsobem podle odstavce 4 .

(4) Okresní úřad zvolí vnější hranici zóny havarijního plánování podle odstavce 3 písm. c) , jestliže

a) vnitřní hranice zóny havarijního plánování protíná vnější geometrickou hranici zóny havarijního plánování stanovenou podle odstavce 3 písm.a) ,

b) poloměr nejmenší kružnice opsané kolem půdorysného průmětu zdroje nebezpečí je větší než jedna pětina parametru R [odstavec 3 písm. a) ],

c) postup stanovení parametru R podle přílohy č. 1 není pro daný zdroj rizika vhodný, nebo

d) existují jiné odborně podložené a s vrchním státním dozorem na úseku prevence závažných havárií7) projednané specifické důvody pro jiný způsob volby vnější hranice zóny havarijního plánování.

(5) Jestliže zdroj rizika zahrnuje různé nebezpečné látky,2) rozhoduje pro volbu vnější hranice zóny havarijního plánování nejvyšší parametr R.

(6) Nachází-li se mezi vnitřní hranicí zóny havarijního plánování a vnější hranicí zóny havarijního plánování další zdroje rizika, které mohou zvýšit ohrožení obyvatelstva kumulativními nebo synergickými účinky další havárie vyvolané havárií posuzovaného zdroje rizika (dále jen "místo řetězového účinku havárie"), okresní úřad u zóny havarijního plánování stanoví dalšímu místu řetězového účinku havárie vnější hranici zóny havarijního plánování podle některého z postupů uvedených v odstavcích 3 až 5 a upraví vnější hranici zóny havarijního plánování všech zdrojů rizika podle odstavce 3 písm. b) .

(7) Vnější hranici zóny havarijního plánování určenou některým z postupů podle odstavců 3 , 4 , 5 a 6 upraví okresní úřad podle místních urbanistických, katastrálních, terénních, demografických a jiných obdobných poměrů.

(8) Okresní úřad vyznačí vnitřní a vnější hranice zóny havarijního plánování do mapového podkladu.

Rozsah a způsob vypracování vnějšího havarijního plánu

§ 2

(1) Zasahuje-li zóna havarijního plánování na území dvou nebo více okresů, zpracují příslušné okresní úřady dílčí části vnějšího havarijního plánu pro příslušnou část území svého okresu a předají je okresnímu úřadu, v jehož územním obvodu se zdroj rizika nachází, který se k vypracování vnějšího havarijního plánu zavázal dohodou nebo který byl k vypracování vnějšího havarijního plánu určen,8) (dále jen "koordinující okresní úřad"). Koordinující okresní úřad sestaví vnější havarijní plán pro celou zónu havarijního plánování.

(2) Příslušné okresní úřady zjišťují nebo určují poloměry vnějších hranic zóny havarijního plánování u těch míst řetězového účinku havárie, která se nacházejí na jejich území, a předávají je koordinujícímu okresnímu úřadu.

(3) Zpracování vnějšího havarijního plánu vychází z písemných podkladů od provozovatele9) a ve spolupráci s ním,10) bezpečnostního programu prevence závažné havárie,11) bezpečnostní zprávy12) a dílčích podkladů zpracovaných jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému. Při zpracování se využijí též vyjádření dotčených orgánů státní správy a oprávněné připomínky veřejnosti a obcí v zóně havarijního plánování.13) Pro identifikaci míst řetězového účinku havárie se využívají zejména písemná ohlášení právnických a fyzických osob oprávněných k podnikání podle zvláštního zákona.14)

(4) Přednosta koordinujícího okresního úřadu zabezpečuje koordinaci přípravy vnějšího havarijního plánu,15) sjednocuje postup příslušných okresních úřadů při zpracování dílčích částí vnějšího havarijního plánu, navrhuje a projednává jejich případné změny. Vnější havarijní plán projedná s provozovatelem a zabezpečí jeho veřejné projednání.16)

(5) Vnější havarijní plán se zpracovává vždy v listinné a elektronické podobě (soubory, digitální mapy).

(6) Rozsah a způsob zpracování vnějšího havarijního plánu je uveden v příloze č. 2.

§ 3

(1) Schválený vnější havarijní plán předá přednosta okresního úřadu k uložení hasičskému záchrannému sboru kraje17) a provozovateli.

(2) Územní nebo okresní středisko zdravotnické záchranné služby,18) okresní (městská, obvodní) ředitelství Policie České republiky, ostatní složky integrovaného záchranného systému, dotčené orgány státní správy a obce v zóně havarijního plánování obdrží příslušné výpisy z vnějšího havarijního plánu spolu s informací o stanovení zóny. Při předávání výpisů z vnějšího havarijního plánu se postupuje podle § 2 odst. 5 .

§ 4

(1) Dojde-li ke změně nesouvisející s činností provozovatele, která má dopad na zajištění havarijní připravenosti, provádí se změna vnějšího havarijního plánu bezodkladně po zjištění této skutečnosti okresním úřadem.

(2) Prověření vnějšího havarijního plánu z hlediska jeho aktuálnosti19) lze provést administrativně, cvičením nebo kombinací obou metod.

§ 5 Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Ministr:
Mgr. Gross v. r.

Příloha č. 1

Podklady pro parametr R a způsob jeho stanovení (§ 1 odst. 3 písm. a) )

I. Postup okresního úřadu

a) Stanovení oblasti.
Při stanovení oblasti zvolí velikost posuzovaného území v okolí posuzovaného zdroje rizika a zpracuje všeobecnou charakteristiku posuzovaného území. Posuzované území je zpravidla oblast o velikosti 10 - 200 km2 , zahrnující území jedné nebo více obcí nebo správní obvod příslušného okresního úřadu nebo oblast se soustředěnou průmyslovou činností anebo se soustředěnou bytovou zástavbou.

b) Soupis činností a přehled o druzích nebezpečných chemických látek, jejich množství a umístění.
Shromáždí informace o stacionárních zařízeních s výskytem nebezpečných látek14) (i s menším množstvím, než platí pro zdroje rizika), o trasách a způsobech dopravy nebezpečných látek. O nebezpečných činnostech představujících zvýšení rizika pro obyvatelstvo (příklady v tabulce č. 2) zjistí další informace potřebné pro jejich klasifikaci podle fyzikálních, chemických, technických a technologických vlastností a podmínek; po jejich klasifikaci zpracuje seznam nebezpečných látek a nebezpečných činností (dále jen "seznam").

c) Posouzení množství látek.
U jednotlivých zařízení provede odhad maximálního množství nebezpečné látky nebo nebezpečných látek, které se může v reálných podmínkách zúčastnit havárie. Vychází z projektovaných rozměrů jednotlivých částí technologických uzlů a největší nosnosti nebo objemu obslužných nákladních automobilů, cisteren, železničních vozů apod. Pokud má zařízení dostatečnou fyzickou nebo účinnou separaci mezi skladovacími nádržemi nebezpečných látek, je při odhadu množství uvažován jen obsah největší nádrže. Za fyzickou separaci se považuje vzdálenost mezi nádržemi zamezující kumulativním účinkům způsobených požárem, výbuchem nebo zhroucením kterékoliv části z posuzovaných zařízení. Za účinnou separaci se považuje existence separovaných jímek u jednotlivých nádrží s dostatečnou vzdáleností mezi okrajem jímky a další nádrží nebo používání automatických bezpečnostních armatur u potrubím spojených nádrží nebo mechanická překážka mezi nádržemi. Za dostatečnou fyzickou nebo účinnou separaci není považováno použití otevřeného propojení mezi nádržemi nebo použití ručně ovládaných armatur. Odhadnutá maximální množství přiřadí do seznamu k jednotlivým příslušným nebezpečným látkám.

d) Přiřazení referenčních čísel nebezpečným látkám , resp. zdrojům rizika.
V seznamu podle písmene c) všem nebezpečným látkám s přihlédnutím k jejich typu a známým fyzikálním podmínkám přiřadí referenční číslo podle tabulky č. 1 a ověří, zda souhlasí s referenčním číslem stejné látky posuzované současně s druhem činnosti nebo
nebezpečné činnosti a charakterem technologie podle tabulky č. 2 a případně i s referenčním číslem získaným s přihlédnutím k typu a popisu látky v souvislosti s druhem činnosti podle tabulky č. 4. V případě, že z tabulek č. 1, č. 2 a č. 4 nelze jednoznačně přiřadit posuzovanému zdroji rizika nebo posuzované nebezpečné činnosti nebo nebezpečné látce jediné referenční číslo, zapíše se do seznamu dvě nebo více možných referenčních čísel a další postup se provádí podle všech těchto čísel.

e) Náhradní stanovení třídy toxicity.
Posuzuje-li se toxicita nebezpečné látky, která není uvedena v tabulce č. 1, lze její třídu toxicity pro potřeby tohoto postupu určit podle následujících pomocných pravidel a s využitím tabulek č. 1a, 1b, 1c:

1. Pokud je tlak nasycených par menší než 0,1 MPa při 20 °C, je látka považována za kapalinu.

2. Pokud je tlak nasycených par větší než 0,1 MPa při 20 °C, je látka považována za plyn.

3. Ze součtu kalkulačního čísla (a) odvozeného od LC50 podle tabulky č. 1 a kalkulačního čísla (b) odvozeného z fyzikálních vlastností podle tabulky č. 1b se získá pomocí tabulky č. 1c hledaná třída toxicity.

f) Redukce seznamu.
Ze seznamu lze vyloučit:

1. nebezpečné činnosti, které nepředstavují přímou hrozbu poškození obyvatel z důvodu vzdálenosti obydlených oblastí. Redukce seznamu podle kritéria tohoto výběru pro stabilní zařízení a dopravu je patrná z tabulky č. 3;

2. silnice a dopravní cesty s řídkým provozem nebezpečných látek. Redukce seznamu podle kritéria pro hustotu přepravy se provede podle tabulky č. 3a;

3. transport ve vodě rozpustných kapalin jejichž tlak par je menší než 0,1 MPa při 20 °C a transport kapalin se specifickou hmotností větší, než je specifická hmotnost vody, v případě vnitrozemských vodních cest. Výjimkou jsou kapaliny, které mohou nebezpečně reagovat s vodou nebo vzduchem za vzniku produktů toxičtějších než látka sama. V takových případech se množství nebezpečných reakčních produktů určí odborným odhadem;

4. části vybraných silnic, železničních tras, vodních cest nebo potrubí, které nenaplňují kritéria vzdálenosti k obydleným oblastem podle tabulky č. 3. Části se volí po délce 1 km a pro posouzení se v rámci každé části vybere místo nejblíže přiléhající k obydlené oblasti. V případě transportu po železnici se věnuje zvláštní pozornost vlečkám. U vodních cest se věnuje zvláštní pozornost přístavům.

g) Opakování nebo zastavení postupu.
Je-li po redukci seznamu zřejmé, že v posuzované oblasti je zdroj rizika s jediným izolovaným zařízením bez návaznosti na další nebezpečné činnosti, zvětší přibližně dvojnásobně plochu posuzovaného území a vytvoří se nový seznam; není-li to účelné, protože v takto zvětšeném posuzovaném území se nenachází žádný další zdroj rizika, zastaví se další postup. Dále postupuje podle § 1 odst. 3 vyhlášky.

h) Přiřazení parametrů R položkám seznamu.
K jednotlivým referenčním číslům obsaženým v seznamu, se za použití tabulek č. 4 a č. 4a nebo tabulky č. 4b a známých množství látky v tunách odhadnutých podle písm. c) , přiřadí odpovídající parametry R. Pokud tabulka č. 4a obsahuje místo číselné hodnoty parametru velké písmeno X, míní se taková kombinace látky a jejího množství, která se v praxi obvykle nevyskytuje nebo nemůže prakticky existovat. Dojde-li přesto k dosažení takové hodnoty, použije se parametr R odpovídající dvojnásobku nejbližší vyčíslené hodnoty parametru R téže látky nebo odborný odhad. Obsahuje-li tabulka symbol (-), jsou účinky daného množství látky zanedbatelné.

i) Stanovení parametru R.
Pokud položce v seznamu byla přiřazena jediná hodnota R, považuje se za stanovenou hodnotu parametru R podle § 1 odst. 3 písm. a) vyhlášky. V případě, že jedné látce nebo nebezpečné činnosti bylo podle písmena d) tohoto postupu přiřazeno více referenčních čísel a tím bylo získáno pro jednu položku seznamu více hodnot R, stanoví se pro účely § 1 odst. 3 písm. a) této vyhlášky největší z těchto hodnot jako parametr R.

II. Vzory možných způsobů stanovení vnější hranice zóny havarijního plánování jsou uvedeny na obrázcích 1 až 5.
Tabulka č. 1 SEZNAM VYBRANÝCH LÁTEK PRO ÚČELY TÉTO VYHLÁŠKY

Referenční číslo

Typ látky

Látky (příklady)

1-3

Hořlavá kapalina
Tlak nasycených par < 0,03 MPa při 20 °C (teplota vzplanutí > 20 °C)

Allylalkohol (2-propen-1-ol)
Anilin
Benzaldehyd
Benzylchlorid (alfa-chlortoluen)
Butanol (1-butanol, 2-butanol)
Butyldiglykol
Dichlorbenzen
Dichlorpropen
Motorová nafta
Diethylkarbonát (uhličitan ethylnatý)
Dimethylformamid
Ethanolamin (2-aminoethanol)
Ethylfortniát (mravenčan ethylnatý)
Ethylglykolacetát
Ethylsilikát
Ethylenchlorhydrin (2-chlorethanol)
Ethylenglykol (1,2-ethandiol)
Topný olej
Furfural
Furfurylalkohol (2-furylmethanol)
Isoamylalkohol (3-methyl-1-butanol)
Isobutanol (2-ethyl-1-propanol)
Isopropanol (2-propanol)
Methylbutylketon
Methylglykol
Methylglykolacetát
Naftalen
Nitrobenzen
Ropa
Fenol
Styren (vinylbenzen)
Trioxan (1,3,5-trioxan)Xylen (o-, m-, p-)

Referenční číslo

Typ látky

Látky (příklady)

1-3

Hořlavá kapalina tlak nasycených par < 0,03 MPa při 20 °C (teplota vzplanutí < 20 °C)

Acetaly (1,1-diethoxyethan; 1,1dimethoxyethan; 1, 1 dibutooxyethan)
Aceton (2-propanon)
Acetonitril (methylkyanid)
Benzen
Butandion
Butanol (1-butanol, 2-butanol)
Butanon
Butylchlorid
Butylformiát (mravenčan butylnatý)
Cyklohexen
Dichlorethan
Dichlorpropan
Diethylamin
Diethylketon (3-pentanon)
Dimethylkarbonát (uhličitan methylnatý)
Dimethylcyklohexan
Dioxan
Ethanol
Ethylacetát (octan ethylnatý)
Ethylakrylát
Ethylbenzen
Ethylformiát (mravenčan ethylnatý)
Heptan
Hexan
Isobutylacetát
Isopropylalkohol (2-propanol)
Isopropylether
Methanol (methylalkohol)
Methylacetát (octan methylnatý)
Methylcyklohexan
Methylisobutylketon
Methylmetakrylát (metakrylan methylnatý)
Methylpropionát (propionan methylnatý)
Methylvinylketon (3-buten-2-on)
Oktan
Piperidin
Propylacetát
Propylalkohol (1-propanol)
Pyridin
Toluen
TriethylaminVinylacetát

Referenční číslo

Typ látky

Látky (příklady)

4-6

Hořlavá kapalina tlak nasycených par &2265 0,03 MPa při 20 °C

°C Sirou
ík Kolodium, ro
ok Cyklope
an Diethyle
er Ethylbromid (Bromet
n) Isopr
en Methylformiát (mravenčan methyln
ý) Solventní nafta (lakový ben
n) Kondenzát ze zemního p
nu Pe
an Be
ín Acetaldehyd (ethal) Propylenoxid (1,2-propyleno

d)

-9 Zkapalněný hořlavý plyn (tla

m) 1,3-buta
en B
an Buten (1-buten, 2-bu
n) Cyklob
an Cyklopr
an Difluore
an Dimethyle
er E
an Ethylchlorid (chloret
n) Ethylenoxid (oxi
n) Ethylfluorid (fluoret
n) Isobutan (2-methylpro
n) Isobuten (2-methylpropen) zkapalněné uhlovodíkové plyny (
G) Methylether Methylfluorid (fluormet
n) Propa
en Pr
an Propen (propy
n) Vinylchlorid (chlorethy
n) Vinylmethyleer Vinylfluorid (fluorethy

n) 1

11 Zkapalněný hořlavý plyn - chlazením ( viz také seznam zkapalněných hořlavých plynů referenční čísla

9) Ethen (ethy
n) Me
an Methylaceten Zemní plyn (

G)

12 Stlačené hořlavé p

ny Ethen (ethylen) Vodík Methan Methylacetylen (propin) Zemní plyn (

G)

13 Hořlavé plyny v lah

ch Acetylen (ethin) Butan Vodík LPG Pr

an Referenční č

lo Typ l

ky Látky (příkl

y) 1

15 Látky a výrobky s nebezpečím výb

hu Dusičnan amonný (hnojivo typu
1) Munice (Střel
o) Nitroglyc
in Organické peroxidy (tyB)

NT 1

17 Nízko toxické kapa

ny Acetylchl
id Allyl
in Allylbromid (3-brom-1-pro
n) Allylchlorid (3-chlor-1-pro
n) Chlorpikrin (trichlornitromet
n) Dichlordiethyle
er Dimethylhydr
in Dimethylsu
át Dimethylsu
id Epichlorhydrin(1-chlor-2,3-epoxypro
n) Ethant
ol Ethylisoky
át Ethyltrichlors
an Pentakarbonyl že
za Isopropylamin (2-propana
n) Methakro
in Methylhydr
in Oxid osmi
lý Perchlormethylt
ol Perchlormethylmerka
an Fenylkarbylaminchl
id Oxychlorid fosfor
ný Chlorid fosfo
tý Sulfurylchl
id Tetraethylo
vo Tetramethylo
vo Trichlorsan Vinylidenchlorid (1,1-dichlorethy

n) Referenční č

lo Typ l

ky Látky (příkl

y) 1

21 Středně toxické kapa

ny Akro
in Akryloni
il
om Sirou
ík Chloracetald
yd Chlormethyle
er Brom
an Dimethyldichlors
an Ethylchloroformiát (chloromravenčan ethyln
ý) Ethylenimin (azi
n) Formaldehyd (rozt
y) Kyselina fluorovodíková (rozt
y) Isobutyl
in Methylchlorformiát (chloromravenčan methyln
ý) Methyldichlors
an Methyljodid (jodmet
n) Methyltrichlors
an Kyselina dusičná (dým
á) Oleum (dýmavá kyselina sír
á) Propylen
in Propylenid Chlorid cíni

tý 2

25 Vysoce toxické kapa

ny Kyanov
ík Oxid dusi
tý Oxid sívý Tetrabutyl

in 2

29 Velmi vysoce toxické kapa

ny Methylisoky
át Karbonyl niklu (tetrakarbonyl ni
u) Pentaban Pentafluorid

ry 3

35 Nízko toxické p

ny Ethylin Vinylchlorid (chlorethy

n) 31,3

40 Středně toxické p

ny Amoniak (čpa
k) Fluorid bo
tý Oxid uhel
tý Fluorid chlo
tý Dimethyl
in Fluorov
ík Methylbromid (brommet
n) Fluorodusík (fluorid dus
ý) Perchlorylfluorid (fluorid kysel. chlori
é) S
an Fluorid křemi
tý Oxid siři
tý Trimethylin Vinylbromid (bromethy

n) Referenční č

lo Typ l

ky Látky (příkl

y) 32,37,4

42 Vysoce toxické p

ny Chlorid bo
tý Karbonylsu
id C
or Dioxid chloru (oxid chlorič
ý) Dichloracet
en Oxid dusičitý (di
r) Formald
yd German (germanovo
k) Hexafluorac
on Bromov
ík Chlorov
ík Sulfan (sirovo
k) Methylchlorid (Chlormet
n) Oxid dus
tý Sulfurylfluid Sta

an 3

38 Velmi vysoce toxické p

ny Bore
an Fosgen (karbonylchlo
d) Karbonylflu
id Di
an F
or K
en S
an Nitrosylchl
id Difluorid kys
ku Fosfan (fosfin, fosforovo
k) Stiban (antimonovo
k) Tetrafluorid síry (fluorid siřičý) Hexafluorid telluru (fluorid tellur

ý) 3

39 Extrémně toxické p

ny Arsan (arsin, arsenovo
k) Selan (selenovo
k) on Hexafluorid selenu (fluorid seleno

) Tabulk

1a LC50 , krysa, 4 hod. v

pm Kalkulační číslo

a) 0,01 -

,

8 0,

 

7 1

1

6 10-

0

5 100 -

0

4 1000 -10

0

3 10 000 -100

0

2 Tabulk

1b Fyzikální vlastn

ti Kalkulační číslo

b) Kapaliny < 0,005
Pa (tlak při 20 °C) 0,005 - 0,03
pa 0,03 - 0,1
Pa tlakem zkapalněný plyn, bod varu > 2
K bod varu < 2
K chladem zkapalněný plyn, bod varu > 2
K bod varu < 2






4 Tabulk

1c Suma

+b Třída toxi

t

6 N

k

7 Stř

n

8 Vy

k

9 Velmi vy

10 Extr

ní Tabulka č. 2 - KONTROLNÍ SEZNAM PRO ÚČELY TÉTO VYHL

KY Čin

st Nejdůležitější nebezpečné l

ky Referenční čísla pro tabulky č. 4 a

4a Skladování p

iv Čerpací sta

ce Benzín a motorová n

t

 

Mezisk

dy Benzín a

P

 

 

Be

í

 

 

 

PG

 

Hlavní sk

dy Ropa a topné o

je

 

 

Be

ín

 

 

 

PG 7,9,1

 

 

Zemní

yn 1

 

Skladování plynu v tlakových lah

ch Různé p

ny

 

 

 

 

Zpracování a skladování p

iv Rafin

ie LPG, propan, ben

n, 6,

 

Alkylační pro

sy Fluorov

ík

 

 

 

 

 

Krakování (hluboké zpracování)

py Buten (buty

n)

 

 

Ethen (ethy

n)

 

 

Ethylenoxid (oxi

n)

 

 

Propen (propy

n)

 

 

Benzin, C4 fr

ce 6,7,9,1

 

 

Benzen, aromatické uhlovo

k

3 Doprava p

iv Potrubí - produkto

dy LPG, pr

a

8 v zóně havarij

 

Zemní

yn

12 pláno

 

Be

í

 

 

 

p

 

Voda (vnitrozemské vodní ce

y) LPG (stlač

ý

 

 

LPG (zkapalněný chlaze

m)

 

 

Be

í

 

 

 

p

 

Po železnici/sil

ci

P

 

 

Be

í

 

 

 

p

 

 

 

 

Rozsáhlá chladicí zaří

ní Jatka, mlékárny, pivovary, tukové závody, výrobny zmrzliny, čokoládový průmysl, sklady masa, ryb, ovoce, květin, kluziště (zimní stadi

y) Čp

ek

 

 

 

 

Potraviny a pochu

ny Cukrovarnický prů

sl Oxid siři

 

Průmysl mouky - m

ny Methylbr

id

 

Extrakce olejů/

ků H

an

 

Drožd'

 

 

 

Lihovary, destilace alko

lu Hořlavé kapa

ny

 

Průmysl k

aa H

an

,3 Specifické výr

ky Kožedělný prů

sl Kyseliny akrolei

vé 1

 

Dřevařský prů

sl Formald

yd

 

Papírenský prů

sl Ethylen

id

 

 

Epichlorhy

in 1

 

 

 

 

 

Gumárenský prů

sl St

en

 

 

Akryloni

il 1

 

Pomocné textilní pro

zy Ethylen

id

 

 

Formáld

yd

 

 

Alkylfe

 

Metalurgický, elektronický prů

sl Vysoké

ce Oxid uhel

 

 

Amo

ak

 

Povrchové úp

vy A

an

 

 

 

 

Specifické chemik

ie Hno

va Amo

ak 3

 

 

Spa

ny

 

Kyselina sí

vá Oxidy

ry

 

Syntetické prysky

ce Ethylen

id

 

 

C

or

 

 

Akryloni

il 1

 

 

Fo

en

 

 

Formald

yd

 

Plasty/synte

ka Vinylchl

id

 

 

Akryloni

il 1

 

 

C

or

 

 

Spa

ny

 

Barvy/bar

va Fo

en

 

 

Rozpoušt

la

 

 

Spa

ny

 

Chloro-fluorouhlovodíky (

C) Chlorov

ík 4

 

 

C

or

 

 

Fluorov

ík

 

C

or C

or 3

 

Vinylchl

id C

or

 

 

Vinylchl

id

 

 

Chlorov

ík 4

 

Amo

ak Amo

ak 3

 

Chlorov

ík Chlorov

ík 4

 

 

C

or

 

 

 

 

 

Vl

na Sirou

ík

 

 

Sulfan (Sirovo

k)

 

Léky/lé

va C

or

 

 

Rozpoušt

la

 

Polyme

ce B

en

 

 

E

en

 

 

Pr

an

 

 

Vinylac

át

 

 

 

 

 

Syntetická vl

na Meth

ol

 

 

 

 

 

Chlor

ny C

or

 

 

V

ík

12 Pesti

dy Výroba sur

in Fo

en

 

 

Isokya

ty 2

 

 

C

or

 

 

Hořlavé produkty - spa

ny

 

Stáčení a sklado

ní Hořlavé produkty - spa

ny

 

Maloobchod a sklado

ní Hořlavé produkty - spa

ny

 

 

Methylbr

id

 

 

 

 

Výbuš

ny Výroba a sklado

ní R

 

Skladování mu

ce R

né 1

 

 

 

 

Veřejná a užitná m

ta Vodárny (úpravny v

y) C

or

 

Skladování pesti

dů Hořlavé produkty - spa

ny

 

 

 

 

Přístavní zaří

ní Kontej

ry R

n

a v zóně havarij

ho Nádrže (skladovací zaříz

í) R

n

a pláno

 

 

 

Doprava v

ně Potrubí - produkto

dy C

or

41 havarij

 

Amo

ak

40 pláno

 

Ethylen

id

 

 

Chlorov

ík 4

 

Silnice a železnice (včetně vleček a seřad

ť) Hořlavé ply ny b: 23,236

3

 

 

Hořlavé kapali ny b: 33,336,338,339,333,x338,x323, x423,446

3

 

 

Vysoce toxické ply ny b: 26,265

66

 

 

Středně toxické ply ny b: 236,268

86

 

 

Toxické kapali ny b: 336,66

63

 

 

Výbušni ny b: 1.1

.5

 

Po

dě Hořlavé ply ny b: 23,236

39 9c

 

 

Hořlavé kapali ny b: 33,336,338,339,333,x338,x323, x423,446

3

 

 

Vysoce toxické ply ny b: 26,265

66 32c

 

 

Středně toxické ply ny b: 236,268

86 31c

 

 

Toxické kapaliny b,e: 336,66

63

20 a viz tabulka
1 b číslo Kemler kódu pro trans
r t c stla
n o d chla
n o e nerozpustný, hmotnost &2264 1 k 1
g dm-3 Tabulka č. 3 KRITÉRIUM VZDÁLENOSTI OD OBYDLENÝCH OBLASTÍ (hranice nejbližšího o

dlení) Průmyslová

innost Vzdálenost od obydlených obl

tí [m] Stabilní zařízení včetně různých druhů skladů ropný

paliv Hořlavé látky a/nebo v
ušniny zvláštní zř
el na: benzínové stanice (čerpací
anice) čerpací sta
ce LPG potrubí s hořlavými ka
linami skladování v tlakových lahvích (25 -
00 kg) Toxic
látky zvláštní zř
el na: chladicí
řízení skladování pesticidů pro ma

obcho

100
<
<
0 <
<100

000 <

0 <50 Transpor
v zóně havarijního p

nová
LPG: železnice
ilnice


vodě <2

<500
enzín: železnice
ilnice


vod <

<200
Nafta: železnice
ilnice


vod <

<100 Toxick
látky: železnice
ilnice


vodě <300

<3000 Pozn.: Ze seznamu jsou vynechány položky, u nichž je vzdálenost od obytných oblastí větší než hodnota vzdálenosti v metrech ve třetím sloupci
bulky. Tabulka 3a) - KRITÉRIUM HUSTOTY DOPRAVY V ZÓNĚ HAVARIJNÍHO P

 

VÁNÍ Průmyslová

innost Hustota dopravy počet dopravních jedn

ek/rok Transporv zóně havarijního p

nování

 

:

iln

>50 že

znic

>500 na vlečkách a seřaďovacích n

raž

>50

o vo

>500 Kapaliny:

iln

>50 ž

eznic

5000 na vlečkách a seřaďovacích n

raž

>50

o v

>50 Explozivní látky:

iln

>20 ž

ezni

>200 na vlečkách a seřaďovacích n

raž

>20

o v

ě >20 Pozn.: Ze seznamu jsou vynechány ty dopravní položky, u kterých hustota dopravy nedosahuje roční hodnoty uvedené ve třetím sloupci této
bulky. Tabulka č. 4 - PŘEDPOKLÁDANÝ DOSAH HAVÁRIE OBJEKTU NEBO ZAŘÍZENÍ S NEBEZPEČNOU LÁTKOU PRO ÚČELY TÉTO

HLÁŠKY Refe

číslo T

látky Pop

látky

i
os



5a 6 Hořlavá

palina Tlak nasycených par <0,03 MPa p


°C Tlak nasycených par &2265 0,03 MPa p

při 20 °C Skladování v zásobn
u s jím
u Potr
í Ostatní Skladování v zásobn
u s jímu Potr

í
Ost
n
7
8
9

12 a 13

řlavý plyn Zkapa


tlakem Zkapalně

hlazením

Stlačený Železnice,silnice, nadzem
zásobn
y Potr
í Ostatní Skladování v zásobn
u s jím
u Ostaí Potrubí Sklad tlakových láhví (

-
10

g) 14

5 Výbušné V celku ( jea exploze) V obal

 

(m
ic

16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

27 28 29 Toxi

á kapalina Ní

toxicita Stře



cita Vys



cita Velmi vys

á toxicita Skladování v zásobn
u s jím
u Ostatní Skladování v zásobn
u s jímkou Silni
/žel
nice V
a Ostatní Skladování v zásobn
u s jímkou Silni
/žel
nice V
a Ostatní Skladování v zásobn
u s jímkou Silni
/želnice V


O
at

30
31




35
36

3
39

40a
41

2a
43

44 45 46

xický plyn Zkapal
ný tlakem: Ní
á toxicita Stře
í toxicita Vys
á toxicita Velmi vys
á toxicita Extré
í toxicita Zkapalněn
chlazením: Ní
á toxicita Stře
í toxicita Vys
á toxicita Velmi vys
á toxicita Extré
í toxicita
V potrubí: Stře
í toxicita Vys
á toxicita Pod tlak
>2,5 MPa: Vys
á toxicita Toxické spalin







V případě činností
vodě užij 30-34










pestici
Z hnojiv Z kysiny sírové Z plastů

s chlorem) a Kategorie pro potrubí jsou v
bulce 4b). Tabulka č. 4a - HODNOTY

ARAMETRU Ref

en. číslo Množstv

tunách

0,

- 1 1

5 5 -

0 10 -

50 - 200

200 - 1000

000 - 5000

000 -10

0
>
0




a
6
-
-

-
-
-
-
-
-

-
-
-
-
-
-

-
-
-







5

-
-
100
25
-
100

50
-
200
50

00

00
-
5
5

10


10


0


8
9
0

1
1

3
-
-
-

-





0

-

-
5


0

-

00
0
-
1
-

50

00
0
-
0
-

00

00
00
-
0
50

0


0
-

0


0
-
X


0
X
X

0

X
14

15
25

50
50

0
1

1
1

1
1


0


0

XX

X

X
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

2


9
-
-
-
-
-
-
0
00
0
1


0

0

-
2
50
50
1

0
0
2


0

0
-
1

0
0
2
5
2
10
50


00
50
-
5
2

0
0 5
50
10
50
500
1000

3
0
00

25
0
10

00
0 X
3000
1
0 10
X

00

00
5
50
0 X
300

00
0 X
3000
1
0 30
X

00
10
0

0
500
X X
1
0
1000
X X
3
0
3000


10
0 5

0
1
0 X



00


0

0
X
10

0
1
0 X



00

0

0

X
30
31
32
33
34
35
36
37
8
4

a
2a
43

44
45
46
5
1

0
5
-
-

0

0
-
-
-

-
-
-
1
20

0
000
-
10

0
1
0
-


-
-
10
500
1
0
000
- 5
200
1
0
3
0
-

25
25
1
20
500
00
10
0
10
500
0

0
0
-
-
0

00
0
10
500
1000
00
10
0
20
500
0

0
0
-
2
5

1
10
200
1000
0

000
X 5
200
1
0
3
0
X
-
50
10

2
20
200
1
0
30
X
X 5

0
1
0
X
X
-
50
10

2
20

0
3
0
X
100
1
0
3
0
X
X
-
-
-

X
X X
5

0
0
X
200
0

0
0
X
X
-
--

X X X X Hodnoty parametru R jsou uváděny v metrech; symbol: X znamená kombinace těch látek a těch množství, které prakticky neexistují; symbol: (-) míní se zanedbatel
následky. a Kategorie pro potrubí jsou v ta
lce č. 4b. Tabulka č. 4b) - PŘEDPOKLÁDANÝ DOSAH SMRTELNÝCH NÁSLEDKŮ HAVÁRIE DOPRAVY NEBEZPEČNÝCH LÁTEK PROTÉKAJÍCÍCH PODZEMNÍ

POT
BÍMI

ef. Čísl

Typ látky Ú

je k lát
P

měrya ( Par

e

(m) 2
5 Hořla

Kapalina Tlak nasycených par (20 °

<0,

M
,2

2

 

5 50 5 Tlak nasycených par (20 °C) &2

&2265 0
3 MP

0-0

 

0,4 25
50

Hořlavý Plyn Zka

lněn
(tlakem
<0,

0,
0,2>0,

1

 

200 500

12
tl

en 0

-1

>1 25 50

Toxický plyn

Nízk
toxicit

<0 0,

0,

 

00 1000 41

ysok
toxicit

<0, 0,1

,2

 

00 3000 42 Tlak> 2,5 MPa,

ysoká
oxicita
,02 0,0

0,0
0,-0,1

2 00 500 1000 a Průměr nej

Příloha č. 2 k vyhlášce Ministerstva vnitra, kterou se stanoví zásady pro stanovení zóny havarijního plánování a rozsah a způsob vypracování vnějšího havarijního plánu pro havárie způsobené vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky

Rozsah a způsob zpracování vnějšího havarijního plánu
Vnější havarijní plán obsahuje textovou a grafickou část. Textová část obsahuje údaje informačního a operativního charakteru a plány konkrétních činností. Grafická část slouží pro názorné zobrazení základních informací textové části a obsahuje mapy,20) grafy, schémata, rozmístění sil a prostředků, způsoby nasazení apod.
Pro potřeby řešení závažné havárie zdroje rizika může být území zóny havarijního plánování21) členěno na dva nebo více sektorů. V závislosti na směru nebo způsobu šíření následků havárie a výsledcích monitorování budou v sektorech (jejich skupinách) uplatňována opatření stanovená vnějším havarijním plánem. Příslušná opatření zpracuje okresní úřad podle specifických vlastností nebezpečné látky a podle scénářů22) jejího působení mimo zdroj rizika při havárii pro jednotlivé sektory. V bezprostředním okolí zdroje rizika nebo v blízkosti místa průniku látky do vodního toku apod. budou zpravidla uplatňována příslušná a předem stanovená opatření bez ohledu na rozsah šíření nebezpečných látek při havárii a bez ohledu na výsledky monitorování situace (dále jen "neodkladná opatření"). Přesný průběh hranic sektorů se přizpůsobí místním urbanistickým, katastrálním, terénním a demografickým poměrům.
Ochranná opatření se formou plánů konkrétních činností plánují pro příslušné části zóny havarijního plánování, jejich výběr a způsob zpracování se volí přiměřeně k velikosti zóny a charakteru ohrožení.
Vnější havarijní plán se člení na:
A. Informativní část
(1) Informativní část obsahuje
a) charakteristiku území, zejména geografickou, demografickou, klimatickou, hydrogeologickou a popis infrastruktury,
b) sídelní celky včetně přehledu počtu obyvatel,
c) popis struktury organizace havarijní připravenosti v zóně havarijního plánování včetně uvedení kompetencí jejích složek,
d) podklady předané okresnímu úřadu provozovatelem zpracované stanoveným způsobem,23)
e) výčet a charakteristiky uvažovaných účinků závažné havárie podle zpracované analýzy rizik včetně popisu jejich očekávaných následků (např. řetězový účinek),
f) seznam všech vnitřních havarijních plánů provozovatelů zdrojů rizik.
(2) Ke zpracování částí uvedených pod písmeny a) a b) se využije havarijní plán okresu.24)
B. Operativní část
(1) Operativní část obsahuje přehled připravených opatření, která jsou prováděna po vyrozumění o podezření na vznik nebo o vzniku havárie provozovatelem. Okresní úřad rozpracovává řešení jednotlivých opatření v závislosti na předpokládané situaci a její očekávané časové posloupnosti, včetně dohodami zabezpečených úkolů jednotlivých správních úřadů při realizaci neodkladných opatření. Provedení jednotlivých opatření se zajišťuje podle plánů konkrétních činností v závislosti na charakteru havárie.
(2) Operativní část obsahuje
a) úkoly příslušných správních úřadů, složek integrovaného záchranného systému, případně i dalších dotčených správních úřadů, včetně úkolů, sil a prostředků jiných fyzických a právnických osob při havárii,
b) způsob koordinace řešení závažné havárie,
c) kritéria pro vyhlášení stavu ohrožení,
d) způsob zabezpečení informačních toků při řízení likvidace následků havárie,
e) zásady činnosti při rozšíření nebo možnosti rozšíření následků havárie mimo zónu havarijního plánování a systém napojení a spolupráce dotčených správních úřadů.
(3) Operativní část obsahuje způsoby, postupy a formy poskytování informací obyvatelstvu v zóně havarijního plánování,25) včetně jejich předem připraveného obsahu.
C. Plány konkrétních činností
Plány konkrétních činností se zpracovávají zejména pro problematiky:
a) vyrozumění dotčených orgánů a fyzických a právnických osob, zejména fyzických a právnických osob ohrožených řetězovým účinkem závažné havárie,
b) varování obyvatelstva,
c) ukrytí obyvatelstva,
d) profylaxe antidoty,
e) zásahu složek integrovaného záchranného systému,
f) evakuace osob,
g) individuální ochrany osob,
h) dekontaminace,
i) monitorování,
j) regulace pohybu osob, regulace dopravy,
k) zdravotnické pomoci,
l) opatření k ochraně hospodářských zvířat,
m) zamezení distribuce a požívání potravin, krmiv a vody zasažených intoxikací nebezpečnou látkou,
n) opatření při úmrtí osob v zamořené oblasti,
o) opatření k minimalizaci dopadů na kvalitu životního prostředí,
p) zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti.
Vyrozumění
(1) Vyrozuměním se rozumí neprodlené předání informace o podezření na vznik nebo o vzniku havárie.
(2) Pro potřeby vyrozumění se zpracovává plán vyrozumění, který obsahuje:
a) jména a názvy dotčených složek, adresy a způsoby kontaktního spojení na
1. operační střediska působící na území okresu,
2. příslušné pověřené zaměstnance okresního úřadu,
3. příslušné zaměstnance ostatních složek integrovaného záchranného systému,
4. další okresní úřady v zóně havarijního plánování a operační střediska na jejich území, případně další okresní úřady dotčené plánovanými opatřeními,
5. další dotčené územní správní úřady,
6. dotčené ústřední správní úřady a operační střediska s celostátní působností,
7. fyzické a právnické osoby ohrožené řetězovým účinkem závažné havárie včetně jmen odpovědných osob.
b) potřebný výpis ze systému vyrozumění zabezpečovaného provozovatelem nebo popis způsobu vyrozumění, který je schopen provozovatel zabezpečit (např. spuštění sirény).
(3) V plánu vyrozumění se u každé zasahující složky integrovaného záchranného systému a pověřených zaměstnanců okresních a jiných územních správních úřadů uvede základní činnost prováděná po vyrozumění (např. vyhlášení poplachu, zabezpečení svozu).
Varování obyvatelstva
Pro potřeby varování obyvatelstva se zpracuje plán varování obyvatelstva, který vychází z podkladů o varování zabezpečovaného provozovatelem a dále obsahuje
a) zvolený způsob varování obyvatelstva, včetně popisu činnosti, kterou má obyvatelstvo po varování vykonat,
b) zabezpečení realizace zvoleného způsobu organizačními a technickými mechanismy,
c) náhradní způsob varování obyvatelstva jinými prostředky při selhání zvoleného způsobu varování.
Ukrytí obyvatelstva
(1) Ukrytím obyvatelstva se rozumí neodkladné ochranné opatření, které se podle charakteru nebezpečné látky připravuje jako bezprostřední reakce obyvatelstva na varování.
(2) Pro potřeby ukrytí se zpracuje plán ukrytí, který obsahuje
a) způsoby a místa vhodného ukrytí osob v zóně havarijního plánování,
b) zásady pro chování obyvatelstva při ukrytí.
Profylaxe antidoty
(1) Profylaxí antidoty se rozumí neodkladné ochranné opatření spočívající v požití protilátek, které se podle charakteru nebezpečné látky v některých případech může připravovat jako bezprostřední reakce obyvatelstva na varování nebo je požití protilátek prováděno na výzvu.
(2) Pro potřeby profylaxe antidoty se zpracuje plán profylaxe, který obsahuje
a) zásady pro uložení a zacházení s profylaktiky uloženými u obyvatelstva,
b) způsoby distribuce, obměny a použití profylaktik.
Zásah složek integrovaného záchranného systému
(1) Pro potřebu povolání předurčených sil a prostředků se zpracovává poplachový plán integrovaného záchranného systému, který obsahuje:
a) seznam složek integrovaného záchranného systému určených k plnění úkolů při havárii,
b) způsob vyrozumění a povolání těchto složek,
c) vybavenost ochrannými a technickými prostředky,
d) předurčenost k plnění konkrétních úkolů,
e) pravděpodobnou lokalitu jejich nasazení,
f) trasy příjezdu a odjezdu.
(2) Pro potřeby nasazení předurčených sil a prostředků se zpracuje plán jejich nasazení, který obsahuje
a) konkrétní možné nasazení,
b) plněné úkoly,
c) způsob řízení zásahu,
d) materiální, technické a zdravotnické zabezpečení složek integrovaného záchranného systému.
Evakuace osob
(1) Evakuací osob se rozumí neodkladné ochranné opatření, které se provádí při naplnění podmínek uvedených v operativní části vnějšího havarijního plánu.
(2) Pro potřeby evakuace osob se zpracuje evakuační plán. Evakuační plán obsahuje zejména
a) seznam sil a prostředků, které zabezpečí evakuaci,
b) způsob jejich vyrozumění, vybavení, přípravy a povolání,
c) počty osob k evakuaci a místa odkud a kam budou evakuovány,
d) počty osob vyžadujících zvláštní péči a ochranu (invalidní apod.),
e) systém řízení hromadné evakuace a samovolné evakuace,
f) popis doporučeného evakuačního zavazadla,
g) systém evidence evakuovaných osob,
h) evakuační trasy a jejich zabezpečení,
i) přehled nouzového ubytování evakuovaných a způsoby jejich zásobování.
Individuální ochrana osob
Pro potřeby individuální ochrany osob se zpracuje plán individuální ochrany, který obsahuje
a) možnosti a způsob použití improvizovaných prostředků individuální ochrany,
b) přehled prostředků ochrany (pokud se jejich použití předpokládá) a hodnoty jejich odolnosti proti nebezpečné látce,
c) místa uložení prostředků ochrany a způsob jejich distribuce,
d) způsoby použití a likvidace použitého materiálu.
Dekontaminace
Pro potřeby dekontaminace se zpracuje plán dekontaminace, který obsahuje
a) seznamy stanovišť a objektů pro provedení dekontaminace,
b) možné způsoby provedení dekontaminace osob, objektů, dopravních a jiných prostředků a území v zóně havarijního plánování,
c) způsoby likvidace dekontaminačních prostředků včetně zacházení s oplachovou vodou,
d) síly a prostředky pro dekontaminaci, způsob jejich vyrozumění a nasazení,
e) způsob zajištění náhradního oblečení pro dekontaminované osoby.
Monitorování
V této části se uvedou způsoby předávání zpráv o výsledcích monitorování situace odpovědnými odbornými orgány a zásady pro odvolání mimořádných opatření při dosažení přípustných hodnot nebezpečných látek v životním prostředí v oblasti zóny havarijního plánování.
Regulace pohybu osob
Pro potřeby regulace pohybu osob se zpracuje plán regulace pohybu osob, který obsahuje
a) stanovení hranic uzavřeného prostoru,
b) určení vstupních a výstupních míst,
c) možné způsoby regulace pohybu osob,
d) síly a prostředky pro zabezpečení regulace pohybu osob a vozidel, jejich vyrozumění, nasazení a odpovědnost za provedení úkolů,
e) úkoly při regulaci pohybu osob a vozidel.
Zdravotnická pomoc
Pro potřeby zabezpečení odborného lékařského vyšetření a odborné lékařské péče se zpracuje traumatologický plán havárie, který obsahuje
a) základní informace o působení nebezpečné látky na lidský organismus a prvotní jednoduchou diagnostickou metodu zjištění zasažení,
b) možné léčebné postupy a vhodné rychle dostupné léky,
c) zásady a postupy při realizaci zdravotnické pomoci obyvatelstvu a osobám zabezpečujícím záchranné práce,
d) způsob zabezpečení zdravotnické pomoci evakuovanému, případně ukrytému obyvatelstvu.
Opatření k ochraně hospodářských zvířat
(1) Pro potřebu ochrany hospodářských zvířat při havárii se zpracovává havarijní veterinární plán.
(2) Havarijní veterinární plán obsahuje
a) stavy a umístění hospodářských zvířat,
b) opatření připravená pro jejich přežití a způsob jejich zabezpečení,
c) hospodářské zvířectvo určené k evakuaci před intoxikací, jeho počty, trasy přesunu, způsoby ošetřování a místa jeho následného umístění a způsoby veterinárního třídění,
d) opatření vůči intoxikovanému hospodářskému zvířectvu při havárii, včetně likvidace uhynulých zvířat.
Zamezení distribuce a požívání potravin, krmiv a vody, kontaminovaných nebezpečnou látkou
Pro zamezení distribuce a požívání se zpracuje plán zamezení distribuce a požívání potravin, krmiv a vody, kontaminovaných nebezpečnou látkou, který obsahuje
a) způsoby kontroly znečištění potravin, krmiv a vody,
b) způsob vydání pokynu k zamezení distribuce a požívání,
c) varianty možných opatření,
d) způsob likvidace potravin a krmiv kontaminovaných nebezpečnou látkou,
e) způsob zajištění a distribuce nezávadných potravin, vody a krmiv.
Preventivní opatření k zabránění nebo omezení řetězového účinku havárie
Pro zabránění nebo omezení negativních účinků havárie se zpracuje plán preventivních opatření k zabránění nebo omezení řetězových účinků havárie, který obsahuje
a) seznam a dislokace objektů nebo zařízení, které mohou být při havárii ohroženy řetězovým účinkem,
b) organizační, technická nebo jiná opatření, která mohou zabránit nebo omezit možnost vzniku řetězového účinku havárie, včetně uvedení právnických a fyzických osob zodpovědných za realizaci těchto opatření.
Opatření při úmrtí osob v oblasti zasažené havárií
Pro potřeby realizace opatření vůči zemřelým osobám v zasažené oblasti se zpracuje plán zacházení se zemřelými osobami v zasažené oblasti, který obsahuje
a) způsob vyhledání zemřelých osob a jejich identifikace,
b) způsob zacházení s tělesnými ostatky zemřelých osob,
c) stanovení způsobu pohřbení.
Opatření k minimalizaci dopadů na kvalitu životního prostředí
Pro minimalizaci následků havárie na vodu, půdu, rozsáhlé ekosystémy a další složky tvořící životní prostředí v zóně havarijního plánování a pro minimalizaci šíření poškození životního prostředí mimo zónu havarijního plánování (vodní toky, podzemní prameny, ovzduší, migrace kontaminovaných živočichů apod.) se zpracuje plán opatření k zabránění nebo omezení dopadů havárie na složky životního prostředí, který obsahuje
a) přehled vlivů a následků působení nebezpečné látky na jednotlivé složky životního prostředí,
b) přehled organizačních, technických, likvidačních a jiných opatření k zamezení dopadů nebezpečné látky na životní prostředí (instalace norných stěn, čerpání podzemní vody, vytváření vodních clon, skrývka a kompostování kontaminované zeminy, likvidace uhynulých a kontaminovaných živočichů apod.),
c) přehled orgánů státní správy26) a právnických osob odpovědných ze zákona za provedení těchto opatření.
Zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti
V souvislosti se vznikem havárie může dojít k narušování veřejného pořádku a bezpečnosti. Pro potřebu udržení veřejného pořádku a bezpečnosti se zpracuje plán zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti, který obsahuje
a) způsoby zabezpečení,
b) opatření zaměřená na omezení rabování a projevů hyenismu v evakuovaných nebo vylidněných oblastech,
c) činnost příslušných orgánů.
Vzory nejčastějších způsobů stanovení vnější hranice zóny havarijního plánování

Nákresy z technických důvodů neuvádíme

Obrázek č.1
Znázornění základního případu podle § 1 odst. 3 písm. a) vyhlášky č. 383/2000 Sb.
Obrázek č. 2
Situace podle § 1 odst. 1 písm. b) a podle § 1 odst. 6 vyhlášky č. 383/2000 Sb.
Obrázek č. 3
Situace dle § 1 odst. 4 písm. a) vyhlášky č. 383/2000 Sb.
Obrázek č. 4
Schematický případ podle § 1 odst. 4 písm. b) a jedno z jejích možných řešení podle § 1 odst. 3 písm. c) vyhlášky č. 383/2000 Sb.
Obrázek č. 5
Schematické znázornění možných úprav podle § 1 odst. 8 vyhlášky č. 383/2000 Sb.

Poznámky pod čarou

1) § 1 odst. 2 a § 2 písm. d) a e) zákona č. 353/1999 Sb.

2) § 2 písm. b) zákona č. 353/1999 Sb.

3) § 12 odst. 4 zákona č. 353/1999 Sb.

4) § 2 písm. l) zákona č. 353/1999 Sb.

5) § 2 písm. g) zákona č. 353/1999 Sb.

6) § 10 písm. a) a § 11 odst. 1 zákona č. 353/1999 Sb.

7) § 17 zákona č. 353/1999 Sb.

8) § 12 odst. 8 a § 18 písm. b) zákona č. 353/1999 Sb.

9) § 12 odst. 1 písm. a) a odst. 3 zákona č. 353/1999 Sb.

10) § 12 odst. 1 písm. b) zákona č. 353/1999 Sb.

11) § 7 zákona č. 353/1999 Sb.

12) § 8 zákona č. 353/1999 Sb.

13) § 12 odst. 4 zákona č. 353/1999 Sb.

14) § 10 odst. 3 zákona č. 157/1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 352/1999 Sb.

15) § 5 odst. 2 zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění zákona č. 18/1997 Sb.

16) § 13 odst. 1 zákona č. 353/1999 Sb.

17) § 12 odst. 2 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů.

18) § 3 odst. 1 vyhlášky č. 434/1992 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění vyhlášky č. 175/1995 Sb.

19) § 12 odst. 6 zákona č. 353/1999 Sb.

20) Nařízení vlády č. 116/1995 Sb. , kterým se stanoví geodetické referenční systémy, státní mapová díla závazná na celém území státu a zásady jejich používání.

21) § 12 odst. 4 zákona č. 353/1999 Sb.

22) Bod 2.3 písm. c) přílohy č. 5 vyhlášky č. 8/2000 Sb., kterou se stanoví zásady hodnocení rizik závažné havárie, rozsah a způsob zpracování bezpečnostního programu prevence závažné havárie a bezpečnostní zprávy, zpracování vnitřního havarijního plánu, zpracování podkladů pro stanovení zóny havarijního plánování a pro vypracování vnějšího havarijního plánu a rozsah a způsob informací určených veřejnosti a postup při zabezpečování informování veřejnosti v zóně havarijního plánování.

23) § 11 vyhlášky č. 8/2000 Sb.

24) Vyhláška č. 25/2000 Sb., kterou se stanoví podrobnosti ke zpracování havarijního plánu okresu a vnějšího havarijního plánu.

25) § 12 vyhlášky č. 8/2000 Sb.

26) Například § 16 zákona č. 353/1999 Sb.