Vyhl�ka ministra zahrani�n�ch v�c� o Evropsk� dohod� o pr�ci os�dek vozidel v mezin�rodn� silni�n� doprav� (AETR)
Dne 1. �ervence 1970 byla v �enev� sjedn�na Evropsk� dohoda o pr�ci os�dek
vozidel v mezin�rodn� silni�n� doprav� (AETR). Listina o p��stupu �eskoslovensk� socialistick� republiky k Evropsk� dohod� o pr�ci os�dek vozidel v mezin�rodn�
silni�n� doprav� (AETR) byla ulo�ena u gener�ln�ho tajemn�ka
Organizace spojen�ch n�rod� dne 5. prosince 1975. Listina obsahuje
prohl�en�, �e �eskoslovensk� socialistick� republika v souladu s �l�nkem
21 se nec�t� b�t v�z�na ustanoven�mi �l�nku 20 odst. 2
a 3 Dohody.
Dohoda vstoupila v platnost podle �l�nku 16 odst. 4 dnem 5. ledna 1976 a pro �eskoslovenskou socialistickou republiku podle
jeho odst. 5 dnem 2. �ervna 1976.
�esk� p�eklad Dohody se vyhla�uje sou�asn�.
Ministr: Ing. Ch�oupek v. r.
EVROPSK� DOHODA O PR�CI OS�DEK VOZIDEL V MEZIN�RODN� SILNI�N� DOPRAV� (AETR)
Smluvn� strany,
p�ej�ce si podpo�it rozvoj a zlep�en� mezin�rodn� osobn� a n�kladn� silni�n�
dopravy,
jsouce p�esv�d�eny o nutnosti zv��it bezpe�nost silni�n�ho provozu, upravit n�kter� podm�nky
pr�ce v mezin�rodn� silni�n� doprav� v souladu se z�sadami Mezin�rodn�
organizace pr�ce a spole�n� u�init n�kter� opat�en�, jimi� by se zajistilo dodr�ov�n� takov� �pravy, se dohodly takto:
Ve smyslu t�to Dohody
a) "vozidlo" znamen� ka�d� motorov� vozidlo nebo p��v�s; tento v�raz zahrnuje i ka�dou soupravu vozidel;
b) "motorov� vozidlo" znamen� ka�d� silni�n� vozidlo poh�n�n� vlastn�m motorem a zpravidla pou��van� pro silni�n� p�epravu osob nebo v�c� anebo pro ta�en� vozidel pou��van�ch pro p�epravu osob nebo v�c� po silnici; tento v�raz nezahrnuje zem�d�lsk� traktory;
c) "p��v�s" znamen� ka�d� vozidlo, kter� se p�ipojuje za motorov� vozidlo; tento v�raz zahrnuje i n�v�sy;
d) "n�v�s" znamen� ka�d� p��v�s, kter� se s motorov�m vozidlem spojuje tak, �e z��sti na n�m spo��v�, p�i�em� se na toto motorov� vozidlo p�en�� podstatn� ��st jeho hmotnosti a hmotnosti jeho n�kladu;
e) "souprava vozidel" znamen� spojen� vozidla, kter� jezd� po silnici Jako jednotka;
f) "p��pustn� celkov� hmotnost" znamen� celkovou hmotnost nalo�en�ho vozidla, kter� je prohl�ena za p��pustnou p��slu�n�m org�nem st�tu, ve kter�m je vozidlo evidov�no;
g) "silni�n� doprava" je ve�ker� doprava prov�d�n� po ve�ejn�ch pozemn�ch komunikac�ch pr�zdn�mi nebo lo�en�mi silni�n�mi n�kladn�mi vozidly nebo autobusy;
h) "mezin�rodn� silni�n� p�eprava" znamen� ka�dou silni�n� p�epravu, kter� zahrnuje alespo� jedno p�ekro�en� hranic;
i)
"pravideln� p�eprava cestuj�c�ch" je p�eprava osob v ur�en�ch intervalech
a na ur�en�ch tras�ch, p�i�em� cestuj�c� mohou nastupovat a vystupovat
na p�edem stanoven�ch zast�vk�ch.
Pravidla upravuj�c� provoz nebo dokumenty, kter� je nahrazuj�, schv�len�
p��slu�n�mi org�ny smluvn�ch stran a zve�ejn�n� dopravcem p�ed po��tkem
jejich pou��v�n� definuj� podm�nky p�epravy, zvl�t� �etnost spoj�,
j�zdn� ��dy, tarify a povinnost p�ijmout cestuj�c� k p�eprav�, pokud
tyto podm�nky nejsou stanoveny z�konem nebo p�edpisem.
A� je organiz�torem p�epravy kdokoliv, za pravideln� jsou rovn� pova�ov�ny
takov� spoje, kter� zaji��uj� p�epravu stanoven�ch skupin osob
s vylou�en�m jin�ch cestuj�c�ch tam, kde jsou tyto slu�by prov�d�ny za
podm�nek ur�en�ch v prv�m odstavci t�to definice. Takov� spoje, zejm�na
ty, kter� zaji��uj� p�epravu pracovn�k� na pracovi�t� a z n�ho nebo
p�epravu ��k� do �kol a z nich, jsou naz�v�ny v dal��m "zvl�tn�
pravideln� spoje";
j) "�idi�" znamen� ka�dou osobu, dost�vaj�c� nebo nedost�vaj�c� mzdu, kter� ��d� vozidlo t�eba jen kr�tkou dobu nebo je ve vozidle, aby je pop��pad� mohla ��dit;
k) "�len os�dky" znamen� �idi�e nebo n�kterou z n�e uveden�ch osob, p�i�em� nez�le�� na tom, zda tento �idi� nebo tyto osoby dost�vaj� mzdu:
i) pomocn�ka �idi�e, tj. ka�dou osobu, kter� doprov�z� �idi�e, aby mu p�i n�kter�ch �konech mohla pomoci, a obvykle se �inn� ��astn� p�epravn�ch v�kon�, ani� je �idi�em ve smyslu ustanoven� p�sm. j) tohoto �l�nku;
ii) pr�vod��ho, tj. ka�dou osobu, kter� doprov�z� �idi�e vozidla p�epravuj�c�ho osoby a je zejm�na pov��ena vyd�vat nebo kontrolovat j�zdenky nebo jin� doklady oprav�uj�c� cestuj�c� k j�zd� vozidlem;
l) "t�dnem" se rozum� obdob� mezi 0,00 hodin v pond�l� a 24,00 hodinami V ned�li;
m) "odpo�inkem" se rozum� ka�d� nep�eru�en� doba nejm�n� jedn� hodiny, b�hem n� �idi� m��e voln� nakl�dat se sv�m �asem.
1. Tato Dohoda plat� na �zem� ka�d� smluvn� strany pro ve�kerou mezin�rodn� silni�n� dopravu konanou jak�mkoli vozidlem evidovan�m na �zem� zm�n�n� smluvn� strany nebo na �zem� kter�koli jin� smluvn� strany.
a) jestli�e b�hem n�kter� mezin�rodn� silni�n� p�epravy jeden nebo n�kolik �len� os�dky neopust� st�tn� �zem�, na n�m� norm�ln� vykon�vaj� sv� povol�n�, nemus� smluvn� strana, kter� toto �zem� pat��, vztahovat na tohoto �lena nebo na tyto �leny os�dky ustanoven� t�to Dohody;
b) pokud se smluvn� strany, o jejich� �zem� se jedn�, nedohodnou jinak, tato dohoda se nevztahuje na mezin�rodn� silni�n� dopravu prov�d�nou
1. vozidly ur�en�mi pro p�epravu n�kladu, jejich� p��pustn� maxim�ln� celkov� hmotnost v�etn� celkov� hmotnosti p��v�su nebo n�v�su nep�ekra�uje 3,5 tuny;
2. vozidly pro p�epravu cestuj�c�ch, kter� podle druhu sv� konstrukce a sv�ho vybaven� jsou ur�en� pro p�epravu nejv��e dev�ti osob v�etn� �idi�e;
3. vozidly pou��van�mi pro p�epravu cestuj�c�ch na pravideln�ch link�ch, kde d�lka trat� t�to linky nep�esahuje 50 km;
4. vozidly, jejich� nejvy��� dovolen� rychlost nep�esahuje 30 km/h;
5. vozidly pou��van�mi nebo ��zen�mi ozbrojen�mi silami, civiln� obranou, po��rn�mi sbory a polici�;
6. vozidly pou��van�mi pro zvl�tn� ��ely, tj. �dr�bu a opravy kanalizac�, vody, plynu a elekt�iny, �dr�bu a kontrolu silnic, odvoz a likvidaci odpadk�, telegrafn� a telefonn� slu�by, p�epravu po�tovn�ch bal�k�, rozhlasov� a televizn� vys�l�n� a detekce rozhlasov�ch a televizn�ch vys�la�� a p�ij�ma��;
7. vozidly pou��van�mi za mimo��dn�ch okolnost� nebo p�i z�chrann�ch akc�ch;
8. specializovan�mi vozidly pou��van�mi pro l�ka�sk� ��ely;
9. vozidly p�epravuj�c�mi cirkus a lunapark;
10 . speci�ln�mi havarijn�mi vozidly;
11 . vozidly pou��van�mi p�i silni�n�ch j�zdn�ch zkou�k�ch pro ��ely v�voje, opravy nebo �dr�by a nov�mi nebo p�estav�n�mi vozidly, kter� je�t� nebyla uvedena do provozu;
12. vozidly pou��van�mi pro nekomer�n� p�epravu n�klad� pro osobn� u�it�;
13. vozidly pou��van�mi pro svoz ml�ka z farem a zp�tnou p�epravu kontejner� na ml�ko nebo ml��n�ch v�robk� ur�en�ch pro krmen� dobytka na farmy.
�L�NEK 3 POU��V�N� N�KTER�CH USTANOVEN� DOHODY V SILNI�N� DOPRAV� PROV�D�N� VOZIDLY REGISTROVAN�MI VE ST�TECH, KTER� NEJSOU SMLUVN�MI STRANAMI
1. Ka�d� smluvn� strana mus� pou��t na sv�m �zem� u mezin�rodn�ch silni�n�ch p�eprav, prov�d�n�ch jak�mkoli vozidlem registrovan�m na �zem� st�tu, kter� nen� smluvn� stranou t�to dohody, ustanoven� nejm�n� tak n�ro�n�, jako jsou ta, kter� jsou ur�ena �l�nky 5 , 6 , 7 , 8 , 9 a 10 t�to dohody.
2. Ka�d� smluvn� strana sm� povolit v p��pad� vozidla registrovan�ho ve st�t�, kter� nen� smluvn� stranou t�to dohody, pou��vat nam�sto kontroln�ho p��stroje podle specifikace v p��loze t�to dohody pouze denn� z�znamov� listy vyhotoven� stejnou formou a se stejn�m obsahem, jak� jsou uvedeny v p��loze k t�to dohod�.
Ka�d� smluvn� strana sm� pou��vat vy��� minim�ln� hodnoty nebo ni��� maxim�ln� hodnoty oproti t�m, kter� jsou uv�d�ny v �l�nc�ch 5 a� 8 v�etn�. Ustanoven� t�to dohody z�st�vaj� v�ak platn� v mezin�rodn� silni�n� doprav� pro �idi�e vozidel registrovan�ch v jin�m st�t�, kter� je nebo nen� smluvn� stranou.
1. Minim�ln� v�k �idi�� mezin�rodn� silni�n� n�kladn� dopravy mus� b�t:
a) 18 let pro vozidla, jejich� p��pustn� maxim�ln� celkov� hmotnost v�etn� p��v�su a n�v�su nep�esahuje 7,5 t;
b) u ostatn�ch vozidel 21 let nebo 18 let za podm�nky, �e �idi� je dr�itelem osv�d�en� o odborn�ch schopnostech uznan�ch jednou ze smluvn�ch stran, kter� potvrzuje ukon�en� v�cviku pro �idi�e vozidel silni�n� n�kladn� dopravy. Smluvn� strany se mus� trvale informovat o minim�ln�, st�tem p�edepsan� �rovni v�cviku po�adovan� v jejich zem�ch a o ostatn�ch p��slu�n�ch podm�nk�ch t�kaj�c�ch se �idi�� mezin�rodn� n�kladn� dopravy podle ustanoven� t�to dohody.
2. �idi�i autobus� mus� m�t v�k nejm�n� 21 rok�. �idi�i autobus� na trat�ch p�esahuj�c�ch d�lku 50 km od m�sta obvykl�ho odstaven� vozidel mus� odpov�dat rovn� jedn� z n�sleduj�c�ch podm�nek, �e:
a) vykon�vali po dobu nejm�n� jednoho roku �innost �idi�e n�kladn� dopravy na vozidlech, jejich� p��pustn� maxim�ln� celkov� hmotnost je vy��� ne� 3,5 tuny;
b) vykon�vali po dobu nejm�n� jednoho roku �innost �idi�e autobusu na trat�ch nep�esahuj�c�ch d�lku 50 km od m�sta obvykl�ho odstaven� vozidla nebo pro jin� druhy p�epravy cestuj�c�ch, kter� nejsou p�edm�tem t�to dohody, pokud p��slu�n� org�n shled�, �e t�mto zp�sobem z�skali pot�ebn� zku�enosti;
c) jsou dr�iteli osv�d�en� o odborn�ch schopnostech, potvrzuj�c�m �sp�n� absolvov�n� odborn�ho kurzu pro �idi�e autobus�, kter� je uzn�v�no jednou ze smluvn�ch stran.
1.
Celkov� doba ��zen� mezi dv�ma odpo�inky denn�mi nebo jedn�m odpo�inkem
denn�m a jedn�m odpo�inkem t�denn�m, v dal��m naz�van� "denn� doba
��zen�", nesm� p�es�hnout 9 hodin. Dvakr�t za t�den m��e b�t prodlou�ena
na 10 hodin.
Po nejv��e �esti denn�ch dob�ch ��zen� mus� m�t �idi� t�denn� odpo�inek,
jak je stanoven v
�l�nku 8 odst. 3
.
T�denn� doba odpo�inku sm� b�t p�esunuta na konec �est�ho dne, jestli�e
celkov� doba ��zen� po dobu �esti dn� nep�esahuje maximum odpov�daj�c�
�esti denn�m dob�m ��zen�.
V p��pad� mezin�rodn� osobn� dopravy neprob�haj�c� na pravideln�ch link�ch
slova "�esti" a "�est�ho" uv�d�n� v p�edchoz�m druh�m a t�et�m odstavci
mus� b�t nahrazena slovy "dvan�cti" a "dvan�ct�ho".
2. Celkov� doba ��zen� nesm� p�ekro�it devades�t hodin v obdob� dvou po sob� n�sleduj�c�ch t�dn�.
Vypu�t�n ke dni 24.4.1992 novelou �. 80/1994 Sb.
1. Po �ty�ech a p�l hodin�ch ��zen� mus� m�t �idi� p�est�vku nejm�n� �ty�icetp�t minut, pokud nezapo�ne dobu odpo�inku.
2. Tato p�est�vka sm� b�t nahra�ena nejm�n� patn�ctiminutov�mi p�est�vkami, za�azen�mi do doby ��zen� nebo okam�it� po t�to dob� tak, aby se vyhov�lo ustanoven� odstavce 1 .
3. B�hem t�chto p�est�vek nesm� �idi� vykon�vat ��dnou jinou �innost. Pro ��ely tohoto �l�nku doba �ek�n� a doba nev�novan� ��zen� str�ven� ve vozidle p�i j�zd� na trajektu nebo ve vlaku se nepova�uje za "jinou �innost".
4. P�est�vky podle tohoto �l�nku nesm� b�t pova�ov�ny za denn� odpo�inek.
1.
V pr�b�hu ka�d�ch dvaceti�ty� hodin mus� m�t �idi� odpo�inek nejm�n�
jeden�ct za sebou n�sleduj�c�ch hodin, kter� sm� b�t zkr�cen na nejm�n�
dev�t za sebou n�sleduj�c�ch hodin nejv��e t�ikr�t t�dn� za podm�nky,
�e bude n�hradou poskytnuta odpov�daj�c� doba odpo�inku p�ed koncem
n�sleduj�c�ho t�dne.
Ve dnech, ve kter�ch odpo�inek nen� zkr�cen podle prv�ho odstavce, sm�
b�t �erp�n ve dvou nebo t�ech odd�len�ch ��stech b�hem dvaceti�ty� hodin,
p�i�em� jedna z t�chto ��st� mus� trvat nejm�n� osm za sebou n�sleduj�c�ch
hodin. V takov�m p��pad� se minim�ln� trv�n� doby odpo�inku
mus� prodlou�it na dvan�ct hodin.
2. Jsou-li ve vozidle nejm�n� dva �idi�i, mus� m�t ka�d� z nich denn� odpo�inek nejm�n� osm za sebou n�sleduj�c�ch hodin v pr�b�hu ka�d�ch t�iceti hodin.
3. V ka�d�m t�dnu mus� b�t �erp�na jedna z dob odpo�inku uv�d�n�ch v odstavc�ch 1 a 2 jako t�denn� odpo�inek v celkov�m trv�n� �ty�icetp�t hodin po sob� n�sleduj�c�ch. Tato doba odpo�inku sm� b�t zkr�cena na minimum t�iceti�esti hodin po sob� n�sleduj�c�ch, je-li vyb�r�na v obvykl�m m�st� odstaven� vozidla nebo v m�st� pobytu �idi�e, nebo na minimum dvaceti�ty� po sob� n�sleduj�c�ch hodin, je-li vyb�r�na mimo tato m�sta. Ka�d� zkr�cen� mus� b�t vyrovn�no odpov�daj�c� dobou odpo�inku vybranou vcelku p�ed koncem t�et�ho t�dne n�sleduj�c�ho po doty�n�m t�dnu.
4. T�denn� doba odpo�inku, kter� za��n� v jednom t�dnu a pokra�uje do t�dne n�sleduj�c�ho, sm� b�t p�ipojena k jednomu nebo ke druh�mu z t�chto t�dn�.
5. V p��pad� osobn� dopravy, na kterou se vztahuje �tvrt� pododstavec odstavce 1 �l�nku 6 , se sm� �erpat doba t�denn�ho odpo�inku v t�dnu n�sleduj�c�m po tom, v n�m� m� b�t odpo�inek �erp�n, a p�ipojit k t�denn�mu odpo�inku tohoto druh�ho t�dne.
6. Jak�koli doba odpo�inku vybran� n� hradou za zkr�cen� dob odpo�inku denn�ch a nebo t�denn�ch mus� b�t p�ipojena k jin�mu odpo�inku trvaj�c�mu nejm�n� osm hodin a mus� b�t zaji�t�na na ��dost �idi�e na parkovi�ti nebo v m�st� pobytu �idi�e.
7. �idi� sm� tr�vit denn� odpo�inek v zaparkovan�m vozidle, je-li vybaveno leh�tkem.
8.
Nehled� na ustanoven�
odstavce 1
, pokud �idi� n�kladn� nebo osobn� dopravy doprov�z� vozidlo p�epravovan�
na trajektu nebo po �eleznici, sm� b�t denn� odpo�inek pouze jedenkr�t
p�eru�en, jsou-li spln�ny n�sleduj�c� podm�nky:
- pro ��st denn�ho odpo�inku na zemi mus� b�t mo�nost str�vit ji p�ed
nebo po ��sti denn�ho odpo�inku str�ven�ho na palub� trajektu nebo ve
vlaku,
- doba mezi dv�ma ��stmi denn�ho odpo�inku mus� b�t co nejkrat�� a nem��e
v ��dn�m p��pad� p�esahovat jednu hodinu p�ed nalod�n�m nebo po vylod�n�,
p�i�em� celn� formality se zapo��t�vaj� do doby nalod�n� a vylod�n�,
- b�hem obou ��st� denn�ho odpo�inku mus� m�t �idi� k dispozici l��ko
nebo leh�tko.
Takto p�eru�en� odpo�inek se prodlu�uje o dv� hodiny.
�idi� se sm� odch�lit od ustanoven� t�to dohody v nezbytn� m��e nutn� pro dojet� do vhodn�ho m�sta zast�vky tak, aby zajistil bezpe�nost osob, vozidla nebo jeho n�kladu, pokud neohroz� bezpe�nost silni�n�ho provozu. �idi� mus� uv�st druh a d�vod odchylky na z�znamov�m listu kontroln�ho p��stroje nebo ve sv�m denn�m z�znamu.
1. Smluvn� strany mus� p�edepsat zabudov�n� a pou��v�n� kontroln�ho za��zen� ve vozidlech registrovan�ch na jejich �zem� podle n�sleduj�c�ch po�adavk�:
a) Kontroln� p��stroj mus� odpov�dat z hlediska konstrukce, instalace, pou�it� a zkou�ek po�adavk�m t�to dohody v�etn� jej� p��lohy, kter� tvo�� ned�lnou sou��st t�to dohody. Kontroln� p��stroj, kter� konstrukc�, instalac�, u�it�m a zkou�kami vyhovuje opat�en� Rady EHS �. 33821.85 z 20. 12. 1985, se pova�uje za vyhovuj�c� i z hlediska podm�nek tohoto �l�nku.
b) Pokud nen� mo�no pou��t norm�ln�m a vhodn�m zp�sobem kontroln� za��zen� instalovan� na vozidle, ka�d� ze �len� os�dky mus� zaznamen�vat ru�n� pomoc� vhodn�ch grafick�ch symbol� �daje t�kaj�c� se �as� jeho �innost� a odpo�inku na sv�m z�znamov�m listu.
c) Pokud pro vzd�len� se od vozidla �lenov� os�dky nemohli pou��t kontroln� za��zen�, mus� ru�n� zaznamenat pomoc� vhodn�ch grafick�ch symbol� na sv� z�znamov� listy �asov� �seky sv�ch �innost� b�hem doby, kdy byli od vozidla vzd�leni.
d) �lenov� os�dky mus� m�t v�dy k dispozici a k p�edlo�en� ke kontrole z�znamov� listy b�n�ho t�dne a posledn�ho dne t�dne p�edch�zej�c�ho, b�hem n�ho� ��dili.
e) �lenov� os�dky mus� zajistit, aby kontroln� za��zen� bylo zapojeno a pou��v�no spr�vn� a aby v p��pad� z�vady bylo co nejd��ve opraveno.
2. Zam�stnavatel mus� vydat �idi��m dostate�n� po�et z�znamov�ch list� s ohledem na individu�ln� charakter t�chto list�, na dobu trv�n� p�epravy a na nutnost nahradit listy poka�en� nebo odebran� pracovn�kem pov��en�m kontrolou. Zam�stnavatel sm� vydat �idi��m jen listy schv�len�ho vzoru, vhodn� pro pou�it� v za��zen� zabudovan�m ve vozidle.
3. Podniky mus� uchov�vat z�znamov� listy vypln�n� podle ustanoven� p�smen b), c) a d) odstavce 1 tohoto �l�nku po dobu nejm�n� dvan�cti m�s�c� od data posledn�ho z�pisu a p�edlo�it je na vy��d�n� kontroln�m org�n�m.
�L �NEK 11 KONTROLA PROV�D�N� PODNIKEM
1. Podnik je povinen organizovat slu�bu v silni�n� doprav� tak, aby �lenov� os�dek mohli dodr�ovat ustanoven� t�to Dohody.
2. Podnik je povinen pravideln� kontrolovat doby ��zen� a jin�ch prac�, jako� i hodiny odpo�inku, s pou�it�m ve�ker�ch doklad�, je� m� k dispozici, nap��klad osobn�ch kontroln�ch kn�ek. Zjist�-li poru�en� t�to Dohody, je povinen neprodlen� u�init tomu p��tr� a zajistit, aby se to nemohlo opakovat, nap��klad zm�nou pracovn� doby a dopravn�ch cest.
3. Je zak�z�no odm��ovat i pr�miov�m zv�hodn�n�m nebo zlep�en�m platu �idi�e za ujetou vzd�lenost a nebo za objem p�epraven�ho n�kladu, pokud by tyto odm�ny mohly vyvolat principy ohro�en� bezpe�nosti silni�n�ho provozu.
�L�NEK 12 OPAT�EN� ZAJI��UJ�C� PROV�D�N� DOHODY
1. Ka�d� smluvn� strana u�in� v�echna vhodn� opat�en�, aby bylo zaji�t�no dodr�ov�n� ustanoven� t�to dohody, zejm�na kontrolami v silni�n�m provozu a v podnic�ch. P��slu�n� org�ny smluvn�ch stran se budou vz�jemn� informovat o v�eobecn�ch opat�en�ch p�ijat�ch k tomuto ��elu.
2. Smluvn� strany si mus� poskytnout vz�jemnou pomoc p�i uplat�ov�n� t�to dohody a kontrole jej�ho dodr�ov�n�.
3.
V r�mci t�to vz�jemn� pomoci p��slu�n� org�ny smluvn�ch stran si budou
pravideln� vz�jemn� zas�lat v�echny informace t�kaj�c� se:
- poru�ov�n� t�to dohody �idi�i vozidel registrovan�ch v jin�ch st�tech
a v�ech pokut za takov� poru�en�,
- pokut ulo�en�ch smluvn� stranou �idi��m vozidel registrovan�ch ve sv�
zemi za takov� poru�en� sp�chan� na �zem� druh�ch smluvn�ch stran.
V p��pad� v�n�ch poru�en� takov� informace mus� obsahovat i ulo�en� postihy.
4. Pokud v�sledky silni�n� kontroly �idi�e vozidla registrovan�ho na �zem� druh� smluvn� strany jsou d�vodem se domn�vat, �e byla poru�ena ustanoven� Dohody, kter� nen� mo�no p�i kontrole odhalit vzhledem k nedostatku chyb�j�c�ch pot�ebn�ch �daj�, p��slu�n� org�ny smluvn�ch stran si poskytnou vz�jemn� pomoc pro vyjasn�n� tohoto p��padu. Pokud za t�mto ��elem p��slu�n� smluvn� strana provede kontrolu podniku, mus� v�sledky t�to kontroly sd�lit druh� dot�en� smluvn� stran�.
�L�NEK 13 P�ECHODN� USTANOVEN�
Ustanoven� nov�ho �l�nku 10 "Kontroln� za��zen�" nejsou z�vazn� pro smluvn� strany Dohody do 24. dubna 1995. Do tohoto data d�le plat� ustanoven� p�vodn�ho �l�nku 12 "Osobn� kontroln� kn�ka" a �l�nku 12 -bis "Kontroln� za��zen�".
1. Tato Dohoda je otev�ena k podpisu do 31. b�ezna 19711) a po tomto datu k p��stupu �lensk�ch st�t� Evropsk� hospod��sk� komise a st�t� p�ijat�ch do Komise s poradn�m hlasem podle odstavce 8 mand�tu t�to Komise.
2. Tato Dohoda bude ratifikov�na.
3. Ratifika�n� listiny a listiny o p��stupu budou ulo�eny u gener�ln�ho tajemn�ka Organizace spojen�ch n�rod�.
4. Tato Dohoda vstoup� v platnost stoosmdes�t�ho dne potom, kdy bude ulo�ena osm� listina o ratifikaci nebo p��stupu.
5. Pro ka�d� st�t, kter� ratifikuje tuto Dohodu nebo k n� p�istoup� po ulo�en� osm� ratifika�n� listiny nebo listiny o p��stupu ve smyslu odstavce 4 tohoto �l�nku, vstoup� tato Dohoda v platnost stoosmdes�t�ho dne po ulo�en� jeho ratifika�n� listiny nebo listiny o p��stupu.
1. Ka�d� smluvn� strana m��e vypov�d�t tuto Dohodu ozn�men�m zaslan�m gener�ln�mu tajemn�kovi Organizace spojen�ch n�rod�.
2. V�pov�� nabude ��innosti �est m�s�c� po dni, kdy gener�ln� tajemn�k obdr�� ozn�men� o v�pov�di.
Tato Dohoda pozbude ��innosti, jestli�e po jej�m vstupu v platnost bude po�et smluvn�ch stran po dobu dvan�cti po sob� jdouc�ch m�s�c� men�� ne� t�i.
1. Ka�d� st�t m��e p�i podpisu t�to Dohody nebo p�i ulo�en� sv� ratifika�n� listiny nebo listiny o p��stupu anebo kdykoli pozd�ji prohl�sit v ozn�men� zaslan�m gener�ln�mu tajemn�kovi Organizace spojen�ch n�rod�, �e tato Dohoda bude platit na v�ech �zem�ch nebo na n�kter�m z �zem�, kter� v mezin�rodn�ch vztaz�ch zastupuje. Tato Dohoda bude platit na �zem� nebo na �zem�ch uveden�ch v ozn�men� po��naje stoosmdes�t�m dnem pot�, kdy toto ozn�men� obdr�el gener�ln� tajemn�k, a jestli�e toho dne tato Dohoda je�t� nevstoupila v platnost, po��naje dnem jej�ho vstupu v platnost.
2. Ka�d� st�t, kter� podle p�edchoz�ho odstavce u�in� prohl�en�, �e Dohoda plat� na n�kter�m �zem�, kter� zastupuje v mezin�rodn�ch vztaz�ch, m��e podle �l�nku 15 t�to Dohody vypov�d�t tuto Dohodu, pokud jde o uveden� �zem�.
1. Ka�d� spor mezi dv�ma nebo v�ce smluvn�mi stranami ve v�ci v�kladu nebo prov�d�n� t�to Dohody bude pokud mo�no urovn�n vz�jemn�m jedn�n�m.
2. Ka�d� spor, kter� nebude urovn�n jedn�n�m, bude podroben rozhod��mu ��zen�, po��d�-li o to n�kter� ze sporn�ch smluvn�ch stran, a p�edlo�en jednomu nebo v�ce rozhodc�m zvolen�m spole�nou dohodou sporn�ch stran. Jestli�e se do t�� m�s�c� ode dne, kdy bylo navr�eno rozhod�� ��zen�, sporn� strany nedohodnou o volb� rozhodce nebo rozhodc�, m��e kter�koli z t�chto stran po��dat gener�ln�ho tajemn�ka Organizace spojen�ch n�rod�, aby ur�il jedin�ho rozhodce, jemu� bude spor p�edlo�en k rozhodnut�.
3. V�rok rozhodce nebo rozhodc� ur�en�ch podle p�edchoz�ho odstavce bude pro sporn� smluvn� strany z�vazn�.
1. Ka�d� st�t m��e p�i podpisu, ratifikaci nebo p��stupu k t�to dohod� prohl�sit, �e se nec�t� v�z�n odstavci 2 a 3 �l�nku 18 t�to dohody. Ostatn� smluvn� strany nebudou v�z�ny uveden�mi odstavci v��i ka�d� smluvn� stran�, kter� u�inila takovou v�hradu.
2. Jestli�e n�kter� st�t p�i ulo�en� sv� ratifika�n� listiny nebo listiny o p��stupu u�in� jinou v�hradu, ne� kterou p�edkl�d� odstavec 1 tohoto �l�nku, ozn�m� gener�ln� tajemn�k Organizace spojen�ch n�rod� tuto v�hradu st�t�m, kter� ji� ulo�ily svou ratifika�n� listinu nebo listinu o p��stupu a nevypov�d�ly pozd�ji tuto Dohodu. V�hrada bude pova�ov�na za p�ijatou, jestli�e do �esti m�s�c� od tohoto ozn�men� ��dn� z t�chto st�t� nevznese n�mitku proti jej�mu p�ijet�. V opa�n�m p��pad� nebude v�hrada p�ijata, a jestli�e st�t, kter� ji u�inil, ji neodvol�, bude ulo�en� ratifika�n� listiny nebo listiny o p��stupu tohoto st�tu ne��inn�. P�i pou�it� ustanoven� tohoto odstavce se nebude p�ihl�et k n�mitce st�t�, jejich� p��stup nebo ratifikace by byly podle tohoto odstavce ne��inn� v d�sledku v�hrad, kter� u�inily.
3. Ka�d� smluvn� strana, jej� v�hrada byla p�ijata v podpisov�m protokolu t�to Dohody nebo kter� u�inila v�hradu podle odstavce 1 tohoto �l�nku nebo v�hradu p�ijatou podle odstavce 2 tohoto �l�nku, m��e tuto v�hradu kdykoli odvolat ozn�men�m zaslan�m gener�ln�mu tajemn�kovi.
1. Po uplynut� t�� let platnosti t�to Dohody m��e ka�d� smluvn� strana po��dat ozn�men�m zaslan�m gener�ln�mu tajemn�kovi Organizace spojen�ch n�rod�, aby byla svol�na konference za ��elem revize Dohody. Gener�ln� tajemn�k vyrozum� o t�to ��dosti v�echny smluvn� strany a svol� revizn� konferenci, jestli�e do �ty� m�s�c� ode dne, kdy odeslal vyrozum�n�, nejm�n� t�etina smluvn�ch st�t� mu ozn�m� sv�j souhlas s touto ��dost�.
2. Je-li konference podle p�edchoz�ho odstavce svol�na, vyrozum� o tom gener�ln� tajemn�k v�echny smluvn� strany a vyzve je, aby do t�� m�s�c� p�edlo�ily n�vrhy, o jejich� projedn�n� na konferenci ��daj�. Gener�ln� tajemn�k sd�l� v�em smluvn�m stran�m p�edb�n� po�ad jedn�n� konference, jako� I zn�n� t�chto n�vrh� nejm�n� t�i m�s�ce p�ede dnem zah�jen� konference.
3. Gener�ln� tajemn�k mus� p�izvat na ka�dou konferenci svolanou podle tohoto �l�nku v�echny st�ty uveden� v odstavci 1 �l�nku 14 t�to dohody.
1. Ka�d� smluvn� strana m��e navrhnout jednu nebo v�ce zm�n t�to Dohody. Zn�n� ka�d�ho pozm��ovac�ho n�vrhu bude ozn�meno gener�ln�mu tajemn�kovi Organizace spojen�ch n�rod�, kter� je ozn�m� v�em smluvn�m stran�m a vyrozum� o n�m v�echny ostatn� st�ty uveden� v odstavci 1 �l�nku 14 t�to dohody.
2. Do �esti m�s�c� ode dne, kdy gener�ln� tajemn�k ozn�mil pozm��ovac� n�vrh, m��e ka�d� smluvn� strana sd�lit gener�ln�mu tajemn�kovi:
a) �e m� n�mitku proti navrhovan� zm�n� nebo
b) �e, a�koli m� v �myslu n�vrh p�ijmout, nejsou dosud v jej�m st�t� spln�ny podm�nky nutn� k jeho p�ijet�.
3. Pokud smluvn� strana, kter� zaslala ozn�men� uveden� v odstavci 2 p�sm. b) tohoto �l�nku, neozn�m� gener�ln�mu tajemn�kovi, �e pozm��ovac� n�vrh p�ij�m�, m��e podat n�mitku proti navr�en� zm�n� do dev�ti m�s�c� po uplynut� �estim�s��n� lh�ty stanoven� pro jej� ozn�men�.
4. Bude-li proti pozm��ovac�mu n�vrhu pod�na n�mitka za podm�nek stanoven�ch v odstavc�ch 2 a 3 tohoto �l�nku, bude n�vrh pova�ov�n za nep�ijat� a nenabude ��innosti.
5. Nebyla-li proti pozm��ovac�mu n�vrhu pod�na n�mitka za podm�nek stanoven�ch v odstavc�ch 2 a 3 tohoto �l�nku, bude n�vrh pova�ov�n za p�ijat� od n�e uveden�ho data:
a) jestli�e ��dn� smluvn� strana nezaslala ozn�men� podle odstavce 2 p�sm. b) tohoto �l�nku, po uplynut� �estim�s��n� lh�ty uveden� v odstavci 2 tohoto �l�nku;
b) jestli�e alespo� jedna smluvn� strana zaslala ozn�men� podle odstavce 2 p�sm. b) tohoto �l�nku, od d��v�j��ho ze dvou n�sleduj�c�ch dat:
- data, kdy v�echny smluvn� strany, kter� u�inily takov� ozn�men�, sd�lily
gener�ln�mu tajemn�kovi, �e n�vrh p�ij�maj�, p�i�em� se v�ak za
toto datum pokl�d� den uplynut� �estim�s��n� lh�ty stanoven� v odstavci 2
tohoto �l�nku, jestli�e v�echna p�ijet� byla sd�lena p�ed uplynut�m t�to
lh�ty;
- data uplynut� dev�tim�s��n� lh�ty stanoven� v odstavci 3
tohoto �l�nku.
6. Ka�d� zm�na pova�ovan� za p�ijatou vstoup� v platnost t�i m�s�ce ode dne, kdy byla pova�ov�na za p�ijatou.
7. Gener�ln� tajemn�k ozn�m� co nejd��ve v�em smluvn�m stran�m, zda proti pozm��ovac�mu n�vrhu byla pod�na n�mitka podle odstavce 2 p�sm. a) tohoto �l�nku a zda jedna nebo v�ce smluvn�ch stran mu zaslaly sd�len� podle odstavce 2 p�sm. b) tohoto �l�nku. Jestli�e obdr�el od jedn� nebo v�ce smluvn�ch stran takov� sd�len�, ozn�m� pak v�em smluvn�m stran�m, zda smluvn� strana nebo smluvn� strany, kter� mu zaslaly takov� sd�len�, pod�vaj� n�mitku proti pozm��ovac�mu n�vrhu nebo jej p�ij�maj�.
8. Nez�visle na postupu projedn�v�n� pozm��ovac�ch n�vrh�, stanoven�m v odstavc�ch 1 a� 6 tohoto �l�nku, m��e b�t p��loha k t�to Dohod� zm�n�na dohodou mezi p��slu�n�mi org�ny v�ech smluvn�ch stran; jestli�e p��slu�n� org�n n�kter� smluvn� strany prohl�s�, �e podle jej�ho pr�vn�ho ��du je jeho souhlas podm�n�n zvl�tn�m zmocn�n�m za t�m ��elem vydan�m nebo schv�len�m z�konod�rn�ho org�nu, bude se m�t za to, �e souhlas p��slu�n�ho org�nu doty�n� smluvn� strany ke zm�n� p��lohy nebyl d�n, dokud p��slu�n� org�n neozn�m� gener�ln�mu tajemn�kovi, �e po�adovan� zmocn�n� nebo schv�len� bylo ud�leno. Dohodou mezi p��slu�n�mi org�ny bude ur�eno datum, kdy zm�n�n� p��loha vstoup� v platnost, a m��e b�t stanoveno, �e po p�echodnou dobu star� p��loha z�stane zcela nebo z��sti v platnosti soub�n� se zm�n�nou p��lohou.
1. Dodatky 1 a 2 k p��loze t�to dohody sm�j� b�t zm�n�ny postupem stanoven�m v tomto �l�nku.
2. Na ��dost smluvn� strany mus� b�t ka�d� n�vrh zm�ny dodatk� 1 a 2 k p��loze t�to dohody projedn�n Pracovn� skupinou pro silni�n� dopravu p�i Evropsk� hospod��sk� komisi.
3. Bude-li p�ijat v�t�inou p��tomn�ch a hlasuj�c�ch �len� a jestli�e tato v�t�ina p�edstavuje v�t�inu smluvn�ch stran p��tomn�ch a hlasuj�c�ch, mus� b�t tato zm�na ozn�mena gener�ln�m tajemn�kem p��slu�n�m org�n�m smluvn�ch stran k p�ijet�.
4. Zm�na mus� b�t p�ijata, pokud b�hem �esti m�s�c� n�sleduj�c�ch po datu tohoto sd�len� ozn�m� gener�ln�mu tajemn�kovi sv� n�mitky v��i zm�n� m �n� ne� jedna t�etina p��slu�n�m org�n� m v�ech smluvn�ch stran.
5. Ka�d� p�ijat� zm�na mus� b�t ozn�mena gener�ln�m tajemn�kem v�em smluvn�m stran�m a vstoup� v platnost t�i m�s�ce po datu tohoto ozn�men�.
Krom� ozn�men� uveden�ch v �l�nc�ch 20 a 21 t�to dohody mus� gener�ln� tajemn�k Spojen�ch n�rod� ozn�mit st�t�m uveden�m v odstavci 1 �l�nku 14 t�to dohody
a) ratifikace a p�istoupen� podle �l�nku 14 t�to dohody,
b) data, k nim� tato dohoda vstoup� v platnost podle �l�nku 14 t�to dohody,
c) odstoupen� podle �l�nku 15 t�to dohody,
d) ukon�en� t�to dohody podle �l�nku 16 t�to dohody,
e) ozn�men� obdr�en� podle �l�nku 17 t�to dohody,
f) prohl�en� a ozn�men� obdr�en� podle �l�nku 19 t�to dohody,
g) vstup v platnost ka�d� zm�ny podle �l�nku 21 t�to dohody .
Podpisov� protokol t�to Dohody bude m�t stejnou platnost, ��innost a dobu trv�n� jako tato Dohoda, za jej� ned�lnou sou��st se pova�uje.
Po dni 31. b�ezna 19711)
bude prvopis t�to Dohody ulo�en u gener�ln�ho tajemn�ka Organizace spojen�ch
n�rod�, kter� za�le jeho ov��en� opisy ka�d�mu ze st�t� uveden�ch v
odstavci 1
�l�nku 14 t�to dohody.
�emu� na d�kaz podepsan�, ��dn� k tomu zplnomocn�n�, podepsali tuto Dohodu.
D�no v �enev� dne prvn�ho �ervence tis�c dev�t set sedmdes�t v jedin�m
vyhotoven� v jazyce anglick�m a francouzsk�m, kter�to ob� zn�n� maj� stejnou platnost.
Ka�d� ��dost o schv�len� typu kontroln�ho za��zen� nebo vzoru z�znamov�ho listu dolo�en� vhodnou dokumentac� mus� b�t p�edlo�ena v�robcem nebo jeho zmocn�ncem n�kter� smluvn� stran�. ��dost pro ka�d� typ kontroln�ho za��zen� nebo vzoru z�znamov�ho listu sm� b�t p�edlo�ena jen jedn� smluvn� stran�.
Ka�d� smluvn� strana ru�� za schv�len� ka�d�ho kontroln�ho za��zen� a ka�d�ho vzoru z�znamov�ho listu, �e odpov�daj� po�adavk�m dodatku 1 t�to p��lohy a �e je schopna kontrolovat vyr�b�n� typy, aby byly v souladu se schv�len�m prototypem. �pravy nebo dopl�ky ke schv�len�mu proveden� mus� b�t dodate�n� schv�leny tou smluvn� stranou, kter� schv�lila p�vodn� typ.
Smluvn� strany mus� vydat �adateli schvalovac� zna�ku v proveden� stanoven�m v dodatku 2 ke ka�d�mu typu kontroln�ho za��zen� nebo vzoru z�znamov�ho listu, kter� schvaluj� podle �l�nku 2 .
P��slu�n� org�ny smluvn� strany, jim� byla p�edlo�ena ��dost o schv�len�, mus� zaslat org�n�m ostatn�ch smluvn�ch stran b�hem jednoho m�s�ce kopii osv�d�en� o schv�len� dopln�nou kopi� nutn� dokumentace nebo jim p��padn� sd�l� odm�tnut� schv�len� ka�d�ho typu kontroln�ho za��zen� nebo vzoru z�znamov�ho listu. V p��pad� odm�tnut� mus� sd�lit d�vody takov�ho rozhodnut�.
1. Pokud smluvn� strana, kter� zajistila schv�len� typu podle �l�nku 2 zjist�, �e kontroln� za��zen� nebo z�znamov� listy nesouc� zna�ku homologace, kterou tato smluvn� strana p�id�lila , neodpov�daj� prototypu, kter� schv�lila, mus� u�init nutn� opat�en� k tomu, aby byla zaji�t�na shodnost vyr�b�n�ch vzor� se schv�len�m prototypem. V p��pad� nutnosti sm� odebrat osv�d�en� o schv�len� typu.
2. Smluvn� strana, kter� schv�lila typ, toto schv�len� zru��, jestli�e kontroln� za��zen� nebo z�znamov� list, je� byly p�edm�tem schv�len�, neodpov�daj� t�to p��loze nebo jej�m dodatk�m, nebo vykazuj�-li p�i pou��v�n� z�vadu v�eobecn� povahy a v d�sledku toho nejsou vhodn� pro zam��len� ��el.
3. Jestli�e smluvn� strana, kter� ud�lila homologaci, je informov�na jinou smluvn� stranou o existenci jednoho z p��pad� uveden�ch v odstavc�ch 1 a 2, mus� rovn� u�init po konzultaci s touto stranou kroky, stanoven� v t�chto odstavc�ch krom� odstavce 5.
4.
Smluvn� strana, kter� zjistila n�kter� z p��pad� uveden�ch v odstavci
2, sm� zastavit a� do odvol�n� prodej a uv�d�n� kontroln�ch za��zen�
nebo z�znamov�ch list� do provozu. Sm� tak u�init rovn� v p��padech
uveden�ch v odstavci 1 u kontroln�ch za��zen� nebo z�znamov�ch list�,
kter� byly vyjmuty z prvn�ho prov��en�, jestli�e v�robce je neuvede
po upozorn�n� do souladu se schv�len�m typem nebo s po�adavky t�to p��lohy.
V ka�d�m p��pad� p��slu�n� org�ny smluvn�ch stran se budou vz�jemn� informovat
do jednoho m�s�ce o odebr�n� osv�d�en� o schv�len� typu a o
jin�ch opat�en�ch u�in�n�ch podle
odstavc� 1
,
2
a
3
a mus� uv�st d�vody takov�ho postupu.
5. Jestli�e smluvn� strana, kter� schv�lila typ, pop�r� existenci p��pad� uv�d�n�ch v odstavc�ch 1 a 2, o nich� byla informov�na, mus� se dot�en� smluvn� strany sna�it o urovn�n� tohoto rozporu.
1. �adatel o schv�len� typu z�znamov�ho listu mus� ve sv� ��dosti uv�st typ nebo typy kontroln�ch za��zen�, na kter�ch bude tento list pou��v�n, a mus� dodat k proveden� zkou�ek listu vhodn� za��zen� takov�ho typu nebo typ�.
2 . P��slu�n� org�ny ka�d� smluvn� strany mus� na osv�d�en� o schv�len� vyzna�it pro vzor z�znamov�ho listu typ nebo typy kontroln�ch za��zen�, na nich� list tohoto vzoru sm� b�t pou��v�n.
��dn� smluvn� strana nesm� odm�tnout registraci nebo zak�zat distribuci nebo pou��v�n� vozidel vybaven�ch kontroln�m za��zen�m z d�vod�, kter� se vztahuj� k tomuto za��zen�, jestli�e je p��stroj opat�en schvalovac� zna�kou uvedenou v �l�nku 3 a mont�n�m �t�tkem uveden�m v �l�nku 9 .
Ka�d� rozhodnut� o odm�tnut� nebo odebr�n� schv�len� homologace typu kontroln�ho za��zen� nebo vzoru z�znamov�ho listu u�in�n� na z�klad� t�to p��lohy mus� b�t podrobn� zd�vodn�no. Rozhodnut� bude sd�leno p��slu�n� stran� z�rove� s informac� o opravn�ch prost�edc�ch, kter� m��e u�init podle pr�vn�ch p�edpis� smluvn� strany, a o lh�t�ch pro tyto opravn� prost�edky.
1 . Zabudov�n� a opravy kontroln�ch za��zen� jsou opr�vn�ni prov�d�t pouze pracovn�ci nebo d�lny pov��en� k tomuto ��elu p��slu�n�mi org�ny smluvn�ch stran pot�, co vyslechli pokyny p��slu�n�ch v�robc�, pokud o n� po��dali.
2 . Pov��en� pracovn�k nebo d�lna mus� p�ipojit zvl�tn� zna�ku na plombu. P��slu�n� org�ny ka�d� smluvn� strany mus� v�st rejst��k pou��van�ch zna�ek.
3 . P��slu�n� org�ny smluvn�ch stran si vz�jemn� vym�n� seznamy pov��en�ch pracovn�k� nebo d�len a za�lou si kopii pou��van�ch zna�ek.
4 . Za ��elem potvrzen� toho, �e zabudov�n� kontroln�ho za��zen� je v souladu s po�adavky t�to p��lohy, bude p�ipevn�n mont�n� �t�tek, jak je uvedeno v Dodatku �. 1.
Zam�stnavatel a �idi�i odpov�daj� za spr�vn� fungov�n� za��zen�.
1.
�idi�i nesm� pou��vat u�pin�n� nebo po�kozen� z�znamov� listy. Listy
mus� b�t proto vhodn�m zp�sobem chr�n�ny.
V p��pad� po�kozen� listu, kter� obsahuje z�znamy, mus� �idi�i p�ipojit
po�kozen� list k listu rezervn�mu pou�it�mu jako jeho n�hrada.
2.
�idi�i mus� pou��vat z�znamov� listy ka�d� den, kdy ��d�, od okam�iku,
kdy p�evezmou vozidlo. Z�znamov� list nesm� b�t vyjmut p�ed koncem
denn� pracovn� doby, pokud jeho vyjmut� nen� jinak povoleno. ��dn� z�znamov�
list nesm� b�t pou��v�n po dobu del��, ne� pro kterou je ur�en.
Kdy� v d�sledku sv�ho vzd�len� od vozidla �idi� nem��e pou��vat za��zen�
zabudovan� do vozidla, mus� zapsat �iteln� a bez za�pin�n� list� �asov�
�seky ru�n�, automatick�m z�znamem nebo jin�mi prost�edky.
Nach�z�-li se na vozidle v�ce ne� jeden �idi�, mus� �idi�i m�nit z�znamov�
listy tak, aby informace uveden� v Dodatku �. 1, odd�l II, body
1 a� 3 byly zaznamen�ny na listu �idi�e, kter� vozidlo skute�n� ��dil.
3.
Za��zen� mus� b�t zkonstruov�no tak, aby dovolilo osob�m pov��en�m kontrolou,
po eventu�ln�m otev�en� p��stroje, ��st z�znamy t�kaj�c� se
dev�ti hodin p�edch�zej�c�ch hodinu kontroly bez po�kozen� nebo u�pin�n�
listu.
D�le mus� b�t za��zen� zkonstruov�no tak, aby bylo mo�no ov��ovat bez
otev�en� sk���ky, �e se prov�d� z�znamy.
4. �idi� mus� b�t schopen kdykoliv na ��dost pov��en�ho kontrolora p�edlo�it z�znamov� listy z b�n�ho t�dne a v ka�d�m p��pad� z posledn�ho dne p�edch�zej�c�ho t�dne, v n�m� ��dil.
DODATEK �. 1 K P��LOZE - KONTROLN� ZA��ZEN�
PO�ADAVKY NA KONSTRUKCI, ZKOU�EN�, MONT�� A KONTROLU
V tomto dodatku se rozum�:
a) "kontroln�m za��zen�m" p��stroj ur�en� k zabudov�n� do silni�n�ch vozidel pro automatickou nebo poloautomatickou indikaci a z�znam �daj� o provozu t�chto vozidel a o n�kter�ch pracovn�ch �asech jejich �idi��,
b) "z�znamov�m listem" list ur�en� k p�ij�m�n� a zaznamen�v�n� �daj�, kter� se vkl�d� do kontroln�ho za��zen� a na n�m� jeho zapisovac� za��zen� zapisuj� pr�b�n� informace, kter� maj� b�t zaznamen�ny,
c) "konstantou kontroln�ho p��stroje" ��seln� �daj, kter� ud�v� hodnotu vstupn�ho sign�lu pro indikaci a zaznamen�n� projet� vzd�lenosti 1 km. Tato konstanta mus� b�t vyj�d�ena bu�to v ot��k�ch na kilometr (k = ..ot/km), nebo v impulzech na kilometr (k = .. imp/km),
d) "charakteristick�m koeficientem vozidla" ��seln� charakteristika ud�vaj�c� hodnotu v�stupn�ho sign�lu vyslan�ho sou��st� vozidla spojenou s kontroln�m p��strojem (v�stupn� h��del p�evodovky nebo n�prava) po ujet� vzd�lenosti 1 km vozidlem m��enou v norm�ln�ch zku�ebn�ch podm�nk�ch (viz kapitola VI odstavec 4 tohoto dodatku). Charakteristick� koeficient se vyjad�uje bu�to v ot��k�ch na kilometr (W = . ..ot/km), nebo v impulzech na kilometr (W = .. imp/km),
e) "��inn�m obvodem pneumatiky na kole" pr�m�r ze vzd�lenost� projet�ch koly poh�n�j�c�mi vozidlo (hnac� kola), po jejich jednom �pln�m oto�en�. M��en� t�chto vzd�lenost� mus� b�t provedeno za norm�ln�ch zku�ebn�ch podm�nek (viz kapitola VI odstavec 4 tohoto dodatku) a vyjad�uje se ve form� "l = ... mm".
II. OBECN� VLASTNOSTI A FUNKCE KONTROLN�HO P��STROJE
P��stroj mus� zaznamen�vat tyto �daje:
1. vzd�lenost ujetou vozidlem,
4. dobu ostatn� pr�ce nebo pracovn� pohotovosti,
5. p�eru�en� pr�ce a denn� doby odpo�inku,
6. otev�en� sk���ky obsahuj�c� z�znamov� list,
7. u elektronick�ch p��stroj� pracuj�c�ch na z�klad� sign�l� p�en�en�ch elektricky sn�ma�em rychlosti a vzd�lenosti ka�d� p�eru�en� dod�vky proudu do p��stroje del�� ne� 100 milisekund (s v�jimkou osv�tlen�), p�eru�en� dod�vky proudu do sn�ma�e vzd�lenosti a rychlosti a ka�d� p�eru�en� p��vodu sign�lu ke sn�ma�i rychlosti a vzd�lenosti.
Kontroln� za��zen� vozidel se dv�ma �idi�i mus� zaznamen�vat soub�n�, ale odd�len� na dvou samostatn�ch z�znamov�ch listech �daje o dob�ch uveden�ch pod body 3, 4 a 5.
III. KONSTRUK�N� PO�ADAVKY NA KONTROLN� P��STROJ
1. Kontroln� p��stroj mus� obsahovat tyto ��sti:
a)
vizu�ln� ukazatele
- ujet� vzd�lenosti
- rychlosti (rychlom�r)
- �asu (hodiny)
b)
z�znamov� za��zen� tvo�en�
- zapisova�em ujet� vzd�lenosti
- zapisova�em rychlosti
- jedn�m nebo v�ce zapisova�i �asu vyhovuj�c�ch podm�nk�m stanoven�m v
odd�lu III sekci C
odstavci 4
c)
zapisovac� za��zen�, kter� na z�znamov� list zaznamen�v� odd�len�
- ka�d� otev�en� sk���ky obsahuj�c� tento list
- u elektronick�ch p��stroj�, kter� jsou definov�ny v bodu 7 kapitoly
II, ka�d� p�eru�en� dod�vky proudu del�� ne� 100 milisekund (s v�jimkou
osv�tlen�) nejpozd�ji v okam�iku obnoven� dod�vky
- u elektronick�ch p��stroj�, kter� jsou definov�ny v bodu 7 kapitoly
II, ka�d� p�eru�en� dod�vky proudu del�� ne� 100 milisekund u sn�ma�e
vzd�lenosti a rychlosti a ka�d� p�eru�en� p��vodu sign�lu ke sn�ma�i
vzd�lenosti a rychlosti.
2.
Jak�koliv dodate�n� za��zen� kontroln�ho p��stroje, krom� vyjmenovan�ch
vp�edu, nesm� naru�ovat dobrou funkci povinn�ch za��zen� ani zhor�ovat
jejich �ten�.
P��stroj mus� b�t p�edlo�en ke schv�len� po vybaven� takov�mito p��padn�mi
dodate�n�mi za��zen�mi.
a) V�echny ��sti kontroln�ho p��stroje mus� b�t provedeny z materi�l� stabiln�ch s dostate�nou mechanickou pevnost� a nem�nn�mi elektrick�mi a magnetick�mi vlastnostmi.
b) Ka�d� zm�na z�kladn� ��sti p��stroje nebo povahy materi�l� pou�it�ch pro jeho v�robu mus� b�t p�ed pou�it�m ve v�rob� schv�lena org�nem, kter� schv�lil tento typ.
4.
M��en� ujet� vzd�lenosti
Ujet� vzd�lenosti mohou b�t m��eny a zaznamen�v�ny
- bu�to za j�zdy vp�ed a j�zdy vzad,
- nebo pouze p�i j�zd� vp�ed.
Registrace j�zdy vzad nesm� v ��dn�m p��pad� ovlivnit p�ehlednost a p�esnost
ostatn�ch z�znam�.
a) Rozsah m��en� rychlosti mus� b�t stanoven osv�d�en�m o homologaci.
b) Vlastn� frekvence a tlumen� m�� � c�ho mechanizmu mus� b�t takov�, aby p��stroje ukazuj�c� a zaznamen�vaj�c� rychlosti mohly v rozsahu m��en� sledovat zm�nu a� do 2 m/sec 2 v rozsahu povolen�ch toleranc�.
a) Ovl�dac� za��zen� k nastaven� hodin se mus� nach�zet uvnit� sk���ky obsahuj�c� z�znamov� list; ka�d� otev�en� t�to sk���ky je automaticky zaznamen�no na z�znamov� list.
b) Je-li posunovac� mechanizmus z�znamov�ho listu ovl�d�n hodinami, doba jeho spr�vn� funkce po �pln�m nata�en� mus� b�t del�� nejm�n� o 10 % ne� doba z�znamu odpov�daj�c� nejdel�� dob� z�znamu p��stroje na list.
a) Vizu�ln� p��stroje mus� b�t opat�eny vhodn�m neosl�uj�c�m osv�tlen�m.
b) P�i norm�ln�ch podm�nk�ch pou�it� v�echny vnit�n� sou��sti p��stroje mus� b�t chr�n�ny proti vlhkosti a prachu. D�le mus� b�t chr�n�ny proti fal�ov�n� zape�etiteln�mi schr�nkami.
a) Hodnota nejni���ho �len�n� na kontroln�m p��stroji ukazuj�c�m ujetou vzd�lenost mus� b�t 0,1 km. ��slice vyjad�uj�c� stovky metr� mus� b�t jasn� odli�eny od t�ch, kter� ukazuj� cel� kilometry.
b) ��slice zapisova�e vzd�lenosti mus� b�t jasn� �iteln� a mus� m�t v��ku nejm�n� 4 mm.
c) Zapisova� vzd�lenosti mus� b�t schopen zaznamenat vzd�lenost nejm�n� do 99 999,9 km.
2. Ukazatel rychlosti (rychlom�r)
a) V r�mci rozsahu m��en� mus� b�t stupnice rychlosti jednotn� odstup�ov�na po 1, 2, 5 nebo 10 km/h. Hodnota d�lku rychlosti (intervalu mezi dv�ma n�sleduj�c�mi zna�kami) nesm� p�es�hnout 10 % nejvy��� rychlosti uveden� na stupnici.
b) Oblast indikace za rozsahem m��en� nemus� b�t opat�ena ��slicemi.
c) D �lka intervalu na stupnici odpov�daj�c� rozd�lu rychlosti 10 km/h nesm� b�t men�� ne� 10 mm.
d) U ukazatele s ru�i�kou vzd�lenost mezi ru�i�kou a cifern�kem nesm� p�ekro�it 3 mm.
3.
Ukazatel �asu (hodiny)
Ukazatel �asu mus� b�t viditeln� z vn�j�ku p��stroje a �ten� mus� b�t
snadn�, bezpe�n� a jednozna�n�.
a) V ka�d�m p��stroji, a� je tvar z�znamov�ho listu jak�koliv (p�s nebo kotou�), mus� b�t vyzna�ena zna�ka umo��uj�c� vlo�en� z�znamov�ho listu tak, aby byla zaji�t�na souvislost mezi hodinou ukazovanou hodinami a ozna�en�m hodin na listu.
b) Mechanizmus poh�n�j�c� z�znamov� list mus� zaru�ovat, �e list se pohybuje bez v�le a m��e b�t voln� vlo�en a vyjmut.
c)
Za��zen� posunu z�znamov�ho listu, m�-li list tvar kotou�e, bude poh�n�no
hodinov�m mechanizmem. V tomto p��pad� rota�n� pohyb listu mus� b�t
trval� a stejnom�rn� s minim�ln� rychlost� 7 mm/h m��eno na vnit�n�m
okraji kruhov�ho v�nce omezuj�c�ho p�smo z�znamu rychlosti.
V p��stroji s proveden�m pro p�s, kde je posuvn� za��zen� list� poh�n�no
hodinov�m mechanizmem, rychlost p��mo�ar�ho posunu mus� �init nejm�n�
10 mm/h.
d) Zaznamen�v�n� ujet� vzd�lenosti, rychlosti vozidla a otev�en� sk���ky obsahuj�c� list nebo listy z�znamu mus� b�t automatick�.
a) Ka�d� kilometr ujet� vzd�lenosti mus� b�t zobrazen v z�pisu zm�nou nejm�n� 1 mm na odpov�daj�c� sou�adnici.
b) I p�i rychlosti u horn� hranice rozsahu m��en� z�pis ujet� vzd�lenosti mus� b�t jasn� �iteln�.
a)
Zapisovac� pero rychlosti mus� m�t v z�sad� pohyb p��mo�ar� a kolm� ke
sm�ru posunu z�znamov�ho listu, a� je jeho tvar jak�koli.
K�ivo�ar� pohyb pera m��e b�t p�ipu�t�n, jsou-li spln�ny n�sleduj�c� podm�nky:
- stopa pera mus� b�t kolm� ke st�edn�mu obvodu (u list� ve tvaru kotou�e)
nebo k ose p�sma vyhra�en�ho pro z�znam rychlosti (u list� v podob�
p�su),
- pom�r mezi polom�rem k�ivosti stopy zapsan� perem a ���kou p�sma vyhra�en�ho
pro z�znam rychlosti nesm� b�t men�� ne� 2,4 : 1, a� je tvar
listu jak�koli,
- ��ry �asov� stupnice mus� prot�nat p�smo z�znamu podle k�ivky se stejn�m
polom�rem, jako je stopa zapsan� perem. Vzd�lenost mezi �arami na
�asov� stupnici mus� odpov�dat nejv��e hodin�.
b) Ka�d� zm�na rychlosti o 10 km/h mus� b�t zobrazena v z�pisu zm�nou nejm�n� 1,5 mm na odpov�daj�c� sou�adnici.
a) Kontroln� p��stroj mus� b�t konstruov�n tak, aby v�dy zaznamen�val dobu ��zen� automaticky a aby bylo mo�n� zaznamen�vat pomoc� p�ep�nac�ho za��zen� odd�len� ostatn� �asov� �seky:
ii) pod zna�kou : v�echny ostatn� pracovn� �asy;
iii)
pod zna�kou : jin� doby pracovn� pohotovosti,
jako:
- dobu �ek�n�, tj. dobu, b�hem n� �idi�i mus� z�stat na sv�m pracovn�m
m�st� jen za ��elem odpov�d�n� na p��padn� v�zvy, zah�jit nebo p�evz�t
��zen� nebo prov�d�t jin� pr�ce,
- dobu str�venou vedle �idi�e b�hem j�zdy vozidla,
- dobu str�venou na leh�tku b�hem j�zdy vozidla;
iv)
pod zna�kou : p�eru�en� ��zen� a doby denn�ho odpo�inku.
Ka�d� smluvn� strana sm� dovolit, aby na z�znamov�ch listech doby uveden�
v bodech ii) a iii) v��e byly zaznamen�ny pod zna�kou pou��vanou
ve vozidlech registrovan�ch na jej�m �zem�.
b)
Vlastnosti z�znamov�ch stop, jejich vz�jemn� poloha a p��padn� zna�ky
uveden� v
odstavci 4 p�sm. a)
mus� dovolovat jasn� rozli�en� r�zn�ch dob.
Druh r�zn�ch �asov�ch �sek� mus� b�t zobrazen v z�pisu r�znou tlou��kou
stop k nim se vztahuj�c�ch nebo jin�m syst�mem s nejm�n� stejnou ��innost�,
pokud jde o �itelnost a interpretaci z�znamu.
c) U vozidel s os�dkou slo�enou z n�kolika �idi�� z�znamy dle odstavce 4 p�sm. a) mus� b�t provedeny na dvou r�zn�ch listech, z nich� ka�d� je p�id�len jednomu �idi�i. V tomto p��pad� posuv r�zn�ch list� mus� b�t zaji�t�n bu�to jedn�m mechanizmem, nebo odd�len�mi mechanizmy synchronizovan�mi.
1. Sk���ka obsahuj�c� z�znamov� list nebo listy a ovl�dac� za��zen� k nastaven� hodin mus� b�t opat�ena z�mkem.
2. Ka�d� otev�en� sk���ky obsahuj�c� z�znamov� list nebo listy a ovl�dac� za��zen� k nastaven� hodin mus� b�t zaznamen�no automaticky na listu nebo listech.
1.
Na cifern�ku p��stroje mus� b�t um�st�ny n�sleduj�c� n�pisy:
- v bl�zkosti �daje z�znamu vzd�lenosti jednotka m��en� vzd�lenosti ve
form� symbolu "km",
- v bl�zkosti stupnice rychlosti ozna�en� "km/h",
- m��ic� rozsah tachometru ve form� "Vmin ... km/h, Vmax ... km/h". Toto
ozna�en� nen� nutn�, je-li uvedeno na popisn�m �t�tku p��stroje.
Tyto po�adavky se nevztahuj� na p��stroje schv�len� p�ed 10. srpnem 1970.
2.
Popisn� �t�tek mus� b�t zabudov�n do p��stroje a mus� uv�d�t n�sleduj�c�
�daje, je� mus� b�t viditeln� na zabudovan�m p��stroji:
- jm�no a adresa v�robce p��stroje,
- v�robn� ��slo a rok v�roby,
- schvalovac� zna�ka typu p��stroje,
- konst
anta p��stroje ve form� "k = ..
. ot/km" nebo "k = ... imp/km",
p��padn� rozsah m��en� rychlosti ve form� uveden� v
odstavci 1
,
- jestli�e citlivost p��stroje na �hel naklon�n� m��e m�t vliv na �daje
p��stroje nad p��pustn� tolerance, p��pustn� �hlov� orientace ve form�:
kde a p�edstavuje �hel m��en� od horizont�ln� polohy p�edn�ho �ela (obr�cen�ho nahoru) p��stroje, na kterou je p�� stroj nastaven, &03B2 a &03B3 p &03B3 p�edstavuj� maxim�ln� p��pustn� v�chylky nahoru a dol� od �hlu na s t
F. MAXIM�LN� POVOLEN� ODCHYLKY (VIZU�LN� A ZAPISOVAC� P��STROJE)
1. Na zku�ebn� stolici p�ed mont��:
a)
ujet� vzd�lenost:
1 % plus nebo minus od skute�n� vzd�lenosti, kter� je nejm�n� 1 km,
b)
rychlost:
3 km/h plus nebo minus od skute�n� rychlosti,
c)
�as:
� 2 min. za den s maximem 10 min. za 7 dn� v p��pad�, kdy doba chodu hodin
po nata�en� nen� krat�� ne� tato doba.
a)
ujet� vzd�lenost:
2 % plus nebo minus od skute�n� vzd�lenosti, kter� je nejm�n� 1 km,
b)
rychlost:
4 km/h plus nebo minus od skute�n� rychlosti,
c)
�as:
� 2 min. za den nebo
� 10 min. za 7 dn�.
a)
ujet� vzd�lenost:
4 % plus nebo minus od skute�n� vzd�lenosti, kter� je nejm�n� 1 km,
b)
rychlost:
6 km/h plus nebo minus od skute�n� rychlosti,
c)
�as:
� 2 min. za den nebo
� 10 min. za 7 dn�.
4. Maxim�ln� povolen� odchylky stanoven� v odstavc�ch 1 , 2 a 3 jsou platn� pro teploty v rozsahu 0 a� 40 �C, p�i�em� jde o teploty v nejbli���m okol� p��stroje.
5. Maxim�ln� povolen� odchylky stanoven� v odstavc�ch 2 a 3 plat� pro m��en� p�i podm�nk�ch uveden�ch v kapitole VI.
1.
Z�znamov� listy musej� m�t takovou jakost, aby nebr�nily norm�ln� funkci
p��stroje a aby z�pisy na nich proveden� byly nesmazateln� a jasn�
�iteln� a rozeznateln�.
Z�znamov� listy musej� zachov�vat sv� rozm�ry a sv� z�znamy za norm�ln�ch
podm�nek vlhkosti a teploty.
Krom� toho mus� b�t mo�n�, aby ka�d� �len pos�dky mohl zapisovat na listy
n�sleduj�c� z�znamy, ani� by je po�kodil a ani� by se zhor�ila �itelnost
z�znam�:
a) sv� p��jmen� a jm�no na za��tku pou��v�n� listu,
b) datum a m�sto na za��tku a na konci pou�it� listu,
c) SPZ vozidla, kter� mu bylo p�id�leno, p�ed prvn� j�zdou zaznamenanou na listu a potom, v p��pad� zm�ny vozidla, b�hem pou��v�n� listu,
d)
v�pis z po�itadla kilometr�:
- na po��tku prvn� j�zdy zapsan� na listu,
- na konci posledn� j�zdy zapsan� na listu,
- v p��pad� zm�ny vozidla b�hem dne slu�by (stav po�itadla vozidla, kter�
mu bylo p�id�leno, a stav po�itadla vozidla, kter� mu m� b�t p�id�leno),
e)
doba zm�ny vozidla.
Za norm�ln�ch podm�nek uchovan� z�znamy mus� z�stat �iteln�mi po dobu
nejm�n� jednoho roku.
2. Minim�ln� z�znamov� kapacita list�, a� je jejich tvar jak�koli, mus� b�t 24 hodiny. Je-li spojeno n�kolik kotou�� za ��elem zv��en� kapacity trval�ho z�pisu mo�n�ho bez z�sahu person�lu, spojen� mezi jednotliv�mi kotou�i mus� b�t provedeno takov�m zp�sobem, aby z�znamy v p�echodu z jednoho kotou�e na dal�� nevykazovaly ani p�eru�en�, ani se nep�ekr�valy.
B. P�SMA Z�ZNAM� A JEJICH ODSTUP�OV�N�
1.
Z�znamov� listy maj� obsahovat tato p�sma z�znamu:
- oblast v�lu�n� vyhrazenou z�znam�m t�kaj�c�m se rychlosti,
- oblast v�lu�n� vyhrazenou z�znam�m t�kaj�c�m se ujet� vzd�lenosti,
- jedno nebo v�ce p�sem pro z�znamy t�kaj�c� se doby ��zen�, dal��ch dob
pro pr�ci a pracovn� pohotovost, dob p�eru�en� pr�ce a odpo�inku �idi��.
2. P�smo vyhrazen� z�znamu rychlosti mus� b�t rozd�leno na d�lky po nejm�n� 20 km/h. Odpov�daj�c� rychlost mus� b�t vyzna�ena ��slicemi na ka�d� lince tohoto rozd�len�. Symbol km/h mus� b�t vyzna�en uvnit� tohoto p�sma nejm�n� jedenkr�t. Posledn� linka tohoto p�sma mus� souhlasit s horn� hranic� m��ic�ho rozsahu.
3 . P�smo vyhrazen� z�znamu ujet� vzd�lenosti mus� b�t vyti�t�no tak, aby bylo mo�no bez obt�� p�e��st po�et ujet�ch kilometr�.
4. P�smo nebo p�sma vyhrazen� pro z�znam dob uveden�ch v odstavci 1 mus� b�t ozna�ena tak, aby bylo mo�no jasn� rozli�it jednotliv� �asov� �seky.
C. VYTI�T�N� Z�ZNAMY NA Z�ZNAMOV�CH LISTECH
Na ka�d�m list� mus� b�t vyti�t�ny tyto �daje:
- jm�no nebo zna�ka v�robce a adresa,
- schvalovac� zna�ka pro vzor listu,
- schvalovac� zna�ka pro typ nebo typy p��stroj�, pro kter� je list pou�iteln�,
- horn� hranice registrovateln� rychlosti v km/h.
P�i minim�ln�ch dodate�n�ch po�adavc�ch ka�d� list mus� m�t na sob� vyti�t�nu
jednu �asovou stupnici odstup�ovanou tak, aby umo�nila p��m�
�ten� �asu v intervalech po 15 minut�ch a jednoduch� rozli�en� interval�
po 5 minut�ch.
D. VOLN� PROSTOR PRO RUKOPISN� Z�PISY
Na listech mus� b�t k dispozici voln� prostor, kter� umo�n�, aby tam �idi�
mohl zaznamenat minim�ln� tyto rukopisn� z�pisy:
- p��jmen� a jm�no �idi�e,
- datum a m�sto za��tku a konce pou�it� listu,
- ��sla nebo SPZ vozidla nebo vozidel, na n� byl �idi� p�id�len po dobu
pou��v�n� listu,
- jm�no nebo zna�ku v�robce a jeho adresu,
- z�znamy z po�itadla kilometr� vozidla nebo vozidel, na n� byl �idi�
p�id�len b�hem pou��v�n� listu,
- dobu, kdy dojde k v�m�n� vozidla.
V. MONT�� KONTROLN�HO P��STROJE
1. Kontroln� p��stroj mus� b�t um�st�n ve vozidle tak, aby �idi� mohl snadno ze sv�ho m�sta pozorovat rychlom�r, ukazatel ujet� vzd�lenosti a hodiny a aby z�rove� v�echny jejich sou��sti, v�etn� p�evodov�ch, byly chr�n�ny proti n�hodn�mu po�kozen�.
2. Konstanta kontroln�ho p��stroje mus� b�t p�izp�sobiteln� charakteristick�mu koeficientu vozidla pomoc� vhodn�ho za��zen� - adapt�ru. Vozidla s dv�ma nebo v�ce p�evody zadn� n�pravy mus� b�t vybavena p�ep�nac�m za��zen�m p�ep�naj�c�m automaticky tyto r�zn� p�evody na p�evod, na kter� byl p�izp�soben kontroln� p��stroj na vozidle.
3.
Dob�e viditeln� mont�n� �t�tek mus� b�t p�ipevn�n na vozidle v bl�zkosti
p��stroje nebo na p��stroji samotn�m po ov��en� p�i mont�i. Po
ka�d�m z�sahu pov��en�ho pracovn�ka nebo d�lny, kde je pot�ebn� �prava
nastaven� samotn�ho za��zen�, mus� b�t p�ipevn�n nov� �t�tek nahrazuj�c�
p�edch�zej�c�.
�t�tek mus� obsahovat nejm�n� tyto �daje:
- jm�no, adresu nebo zna�ku pov��en�ho pracovn�ka nebo d�lny,
- charakteristick� koeficient vozidla ve tvaru "W = ... ot/km" nebo "W
= ... imp/km",
- ��inn� obvod pneumatik na kolech ve tvaru "l = � mm",
- datum stanoven� charakteristick�ho koeficientu vozidla a m��en� ��inn�ho
obvodu pneumatik na kolech.
Zaplombov�ny mus� b�t tyto sou��stky:
a) mont�n� �t�tek, pokud nen� p�ipevn�n tak, aby nemohl b�t sejmut bez zni�en� �daj�,
b) konce propojen� mezi kontroln�m p��strojem a vozidlem,
c) adapt�r a jeho zapojen� do obvodu,
d) p�ep�nac� za��zen� pro vozidla s dv�ma nebo v�ce p�evody zadn� n�pravy,
e) propojen� adapt�ru a p�ep�nac�ho za��zen� s dal��mi sou��stmi kontroln�ho za��zen�,
f) kryty uv�d�n� v kapitole III odd�l A odst. 7 p�sm. b) .
Ve zvl�tn�ch p��padech je mo�no po�adovat dal�� plomby p�i schvalov�n� typu p��stroje. �daje o um�st�n� t�chto plomb mus� b�t uvedeny v osv�d�en� o schv�len�. V p��pad� nutnosti lze odstranit jen plomby uveden� v��e pod p�smeny b) , c) a e) . Ka�d� poru�en� t�chto plomb mus� b�t uvedeno v p�semn�m prohl�en� s uveden�m d�vod� pro tento postup, je� je k dispozici p��slu�n�m org�n�m.
Smluvn� strany ur�� org�ny, kter� budou prov�d�t ov��ov�n� a kontroly.
1.
Ov��ov�n� nov�ch nebo opraven�ch p��stroj�
Ka�d� jednotliv� p��stroj nov� nebo opraven� mus� b�t ov��en z hlediska
sv� dobr� funkce a p�esnosti jeho �daj� a z�znam� v mez�ch stanoven�ch
v kapitole III sekci F
odst. 1
a zaplombov�n zp�sobem uveden�m v kapitole V sekci B
p�sm. f)
.
Smluvn� strany si mohou k tomuto ��elu vyhradit po��te�n� ov��en�, sest�vaj�c�
z kontroly a ov��en� souladu nov�ho nebo opraven�ho p��stroje
se schv�len�m typem a/nebo s po�adavky p��lohy, v�etn� jej�ch dodatk�,
nebo pov��it ov��en�m v�robce, nebo jimi pov��en� pracovn�ky.
2.
Mont�
P�i mont�i do vozidla p��stroj a jeho cel� instalace jako celek mus�
vyhovovat ustanoven�m t�kaj�c�m se maxim�ln�ch povolen�ch odchylek stanoven�ch
v kapitole III odd�lu F
odst. 2
.
Kontroln� zkou�ky mus� b�t prov�d�ny pov��enou osobou nebo d�lnou na jejich
odpov�dnost.
a)
Periodick� kontroly p��stroj� namontovan�ch ve vozidlech se prov�d�j�
nejm�n� jedenkr�t za dva roky a mohou b�t prov�d�ny v r�mci technick�ch
kontrol automobil�.
Mus� se kontrolovat
- spr�vn� funkce p��stroje,
- p��tomnost schvalovac� zna�ky na p��stroji,
- p�ipevn�n� mont�n�ho �t�tku,
- neporu�enost plomb na p��stroji a dal��ch sou��stech instalace,
- skute�n� obvod pneumatik.
b) Kontrola pln�n� ustanoven� kapitoly III odd�lu F odst. 3 , t�kaj�c�ch se maxim�ln�ch povolen�ch odchylek p�i pou��v�n�, mus� b�t provedena nejm�n� jedenkr�t za �est let, p�i�em� ka�d� smluvn� strana m��e stanovit krat�� lh�tu pro vozidla registrovan� na jej�m �zem�. P�i ka�d� takov� kontrole mus� b�t vym�n�n mont�n� �t�tek.
4.
M��en� odchylek
M��en� odchylek p�i mont�i a p�i pou��v�n� se prov�d� za n�sleduj�c�ch
podm�nek, je� jsou pova�ov�ny za norm�ln� zku�ebn� podm�nky:
- pr�zdn� vozidlo v norm�ln�ch provozn�ch podm�nk�ch,
- tlak v pneumatik�ch podle �daj� uveden�ch v�robcem,
- opot�eben� pneumatik v mez�ch povolen�ch platn�mi p�edpisy,
- pohyb vozidla: vozidlo se mus� pohybovat poh�n�no vlastn�m motorem p��mou
j�zdou po rovin� rychlost� 50 � 5 km/h; kontrola za p�edpokladu
srovnateln� p�esnosti m��e rovn� b�t provedena na vhodn�m zku�ebn�m
stavu (v�lc�ch).
DODATEK � . 2 K P��LOZE - KONTROLN� ZA��ZEN�
1. Schvalovac� zna�ka sest�v�:
a) z obd�ln�ku, ve kter�m je p�smeno "e" a rozli�ovac� ��slo t� zem�, kter� vystavila osv�d�en� o schv�len�, a to:
SRN |
- 1 |
Francie |
- 2 |
It�lie |
- 3 |
Nizozem� |
- 4 |
�v�dsko |
- 5 |
Belgie |
- 6 |
�esk� republika |
- 8 |
�pan�lsko |
- 9 |
Jugosl�vie |
- 10 |
Spojen� kr�lovstv� Velk� Brit�nie a Severn�ho Irska |
- 11 |
Rakousko |
- 12 |
Lucembursko |
- 13 |
Norsko |
- 16 |
D�nsko |
- 18 |
Polsko |
- 20 |
Portugalsko |
- 21 |
Rusk� federace |
- 22 |
�ecko |
- 23 |
Irsko |
- 24 |
Chorvatsko |
- 25 |
Slovinsko |
- 26 |
Slovensko |
- 27 |
B�lorusko |
- 28 |
Estonsko |
- 29 |
Mold�vie |
- 30 |
Dal�� ��sla budou p�id�lena:
i) smluvn�m st�t�m Dohody o p�ijet� jednotn�ch podm�nek pro homologaci a o vz�jemn�m uzn�v�n� homologace v�stroje a sou��st� motorov�ch vozidel (�eneva, 1958) stejn� rozli�ovac� ��sla, jak� jim byla p�id�lena podle t�to homologa�n� dohody,
ii) st�t�m, kter� nejsou smluvn�mi stranami uveden� homologa�n� dohody, v chronologick�m po�ad�, ve kter�m ratifikovaly Dohodu AETR nebo k n� p�istoupily, a
b) ze schvalovac�ho ��sla osv�d�en�, kter� odpov�d� ��slu osv�d�en� o schv�len� vystaven�ho pro prototyp kontroln�ho p��stroje nebo z�znamov�ho listu. ��slo se um�st� v bl�zkosti obd�ln�ku.
2. Schvalovac� zna�ka je p�ipojena na popisov� �t�tek ka�d�ho p��stroje a na ka�d� z�znamov� list. Mus� b�t nesmazateln� a dob�e �iteln�.
3. Minim�ln� rozm�ry schvalovac� zna�ky uveden� d�le jsou ud�ny v mm. Pom�r mezi jednotliv�mi rozm�ry mus� b�t zachov�n.
1)
��slice jsou uvedeny jen jako p��klad:
Smluvn� strana po schv�len� vystavuje �adateli osv�d�en� o schv�len� podle d�le uveden�ho vzoru. Pro informaci dal��ch smluvn�ch stran o schv�len� nebo o p��padn�m odebr�n� schv�len� bude ka�d� smluvn� strana pou��vat tuto formu dokumentu:
N�zev p��slu�n�ho spr�vn�ho org�nu ...................................................................................................................
Sd�len� t�kaj�c� se:
- schv�len� typu kontroln�ho p��stroje*)
- odebr�n� schv�len� kontroln�ho p��stroje*)
- schv�len� z�znamov�ho listu*)
- odebr�n� schv�len� z�znamov�ho listu*)
��slo schv�len� ���..������������������
1. V�robn� nebo obchodn� zna�ka .......................................................................................................................
2. Ozna�en� typu ..................................................................................................................................................
3. Jm�no v�robce ................................................................................................................................................
4. Adresa v�robce ...............................................................................................................................................
5. P�edlo�eno ke schv�len� dne ...........................................................................................................................
6. Zku�ebn� laborato� ����������������������������������..
7. Datum a ��slo laboratorn�ho protokolu ��������������������������...
8. Datum schv�len� �����������������������������������.
9. Datum odebr�n� schv�len� �������������������������������..
10. Typ/y kontroln�ho/ch p��stroje/�, s n�m� (nimi�) sm� b�t z�znamov�
list pou��v�n ���������.
11. M�sto ��������������������������������.������..
12. Datum ���������������������������������.�����.
13. P�ilo�en� dokumentace ��������������������������������
14. Pozn�mky
............................................
(podpis)
*) Nehod�c� se �krtn�te
1) Podle rozhodnut� u�in�n�ho Pracovn� skupinou pro silni�n� dopravu na jej�m 44. zased�n�, j�m� bylo datum skon�en� doby, po kterou AETR bude otev�ena k podpisu, odlo�eno ze dne 31. prosince 1970 na den 31. b�ezna 1971.