Rozvláčně

Nynější povolební doba je politicky poněkud neklidná, ale za to je příjemně stabilní v oblasti práva. Sbírka zákonů tloustne jen maličko, za měsíc o pouhých 180 stránek v pouhých 23 nových předpisech . Ve srovnání s předchozími lety je to opravdu málo, naposledy byl podobný legislativní poklid koncem minulého režimu.

Pro naši profesi je potěšitelné, že mezi novinkami tentokrát nefiguruje nic, co by se účetnictví a daní týkalo. Jediná novinka, na kterou upozorňuji nemá legislativní povahu, je to změněná diskontní sazba České národní banky.

 

 

1. Změna diskontní sazby, repo sazby a lombardní sazby

Účinnost od 29.9.2006

K předposlednímu zářijovému dni zvýšila ČNB všechny tři úrokové sazby, které má k dispozici pro usměrňování ekonomického vývoje.

Diskontní sazba         - doposud činila 1,25 %. Nyní byla zvýšena na 1,50 %.

Repo sazba                - doposud činila 2,25 %. Nyní byla zvýšena na 2,50%.

Lombardní sazba       - doposud činila 3,25 %. Nyní byla zvýšena na 3,50%.

 

Od repo sazby se odvíjí výše úroků z prodlení, které je povinen zaplatit dlužník věřiteli, když svůj dluh nesplatí věřiteli včas.

Lombardní sazba zajímá především banky a bankéře.

Diskontní sazba ovlivňuje dvě daňové záležitosti.

 

 

Daňově korektní úrok pro spojené osoby

Významnou roli hraje při stanovení daňově korektního úroku u půjček mezi spojenými osobami. Stanoví to zákon o daních z příjmů v § 23, z něhož cituji:

 

§ 23 Základ daně, odst. 7

"(7) Liší-li se ceny sjednané mezi spojenými osobami od cen, které by byly sjednány mezi nezávislými osobami v běžných obchodních vztazích za stejných nebo obdobných podmínek, a není-li tento rozdíl uspokojivě doložen, upraví správce daně základ daně poplatníka o zjištěný rozdíl.

. . .

Za cenu, která by byla sjednána mezi nezávislými osobami v běžných obchodních vztazích při stanovení výše úroků u půjček, se pro účely tohoto ustanovení považuje úrok ve výši 140 % diskontní úrokové sazby České národní banky platné v době uzavření smlouvy"

 

Daňově korektní úrok pro finanční půjčky mezi “spojenými osobami” je tedy nyní nastaven na 2,1 % (=1,50  x  140%). S jednou výjimkou platí pro všechny spojené osoby.

Kdo patří mezi spojené osoby? Tento daňový pojem je definován v navazující části citovaného ustanovení, které spojené osoby člení do dvou kategorií, na osoby spojené "kapitálově" a na osoby spojené "jinak".

Kapitálově spojené osoby jsou vymezeny známou podmínkou alespoň 25% podílu na základním kapitálu (nebo na hlasovacích právech). Kategorie  jinak spojených osob je širší, v zákonu je definována výčtem pěti různorodých předpokladů. Cituji:

 

§ 23 Základ daně, odst. 7, písmeno b)

Spojenými osobami se pro účely tohoto zákona rozumí

b) jinak spojené osoby, kterými jsou osoby

1. kdy se jedna osoba podílí na vedení nebo kontrole jiné osoby,

2. kdy se shodné osoby nebo osoby blízké podílejí na vedení nebo kontrole jiných osob, tyto jiné osoby jsou vzájemně osobami jinak spojenými. Za jinak spojené osoby se nepovažují osoby, kdy je jedna osoba členem dozorčích rad obou osob,

3. ovládající a ovládaná a také osoby ovládané stejnou ovládající osobou,

4. blízké,

5. které vytvořily právní vztah převážně za účelem snížení základu daně nebo zvýšení daňové ztráty.

. . .

 Účast v kontrolní komisi nebo obdobném kontrolním orgánu a provádění kontroly za úplatu se nepovažuje za podílení se na kontrole.

 

 

Pro všechny spojené osoby (s jednou výjimkou) je tedy nyní při sjednávání vzájemných půjček daňově korektní úroková sazba ve výši 2,1 %. Úroková sazba sjednaná v době uzavření smlouvy je pro daňové účely závazná po celou dobu trvání půjčky.

 

Nakonec zmíněná výjimka. Pokud je věřitelem zahraniční osoba, zákon toleruje i nižší úrok, než 2,1 %. Pro zajímavost cituji příslušný dovětek z § 23:

 

§ 23 Základ daně, odst. 7

". . . toto se nepoužije v případě, kdy sjednaná výše úroků u půjčky je nižší než úrok ve výši 140 % diskontní úrokové sazby České národní banky platné v době uzavření smlouvy, a věřitelem je osoba s bydlištěm nebo se sídlem v zahraničí nebo je věřitelem společník nebo člen družstva uvedený v § 2 odst. 2 a § 17 odst. 3."

 

 

Posečkání daně

Druhou daňovou záležitostí, kde diskontní sazba přichází ke slovu, je posečkání daně. Pokud správce daně povolí nesolventnímu poplatníkovi zaplatit daň později nebo ve splátkách, pak se tento daňový dluh úročí sazbou odpovídající rovněž 140% diskontní sazby ČNB. Cituji příslušné ustanovení ze zákona o správě daní a poplatků:

 

Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,

§ 60 Posečkání daně a povolení splátek

 (6) Za dobu posečkání daně nebo splátek daně zaplatí daňový dlužník úrok z odložené částky ve výši 140 % diskontní úrokové sazby České národní banky platné první den kalendářního čtvrtletí. Správce daně úrok předepíše za celou dobu posečkání a o výši úroku daňového dlužníka vyrozumí. Tento úrok je splatný do osmi dnů ode dne doručení platebního výměru. Úrok se nepředepíše, činí-li méně než 50 Kč.

 

 

Zde je úplný přehled vývoje diskontní sazby od roku 2003.

 

Diskontní sazby ČNB

od

do

diskontní sazba

140 %

29.9.2006

 

1,50

2,10

28.7.2006

28.9.2006

1,25

1,75

31.10.2005

27.7.2006

1,00

1,40

29.4.2005

30.10.2005

0,75

1,05

1.4.2005

28.4.2005

1,00

1,40

28.1.2005

31.3.2005

1,25

1,75

27.8.2004

27.1.2005

1,50

2,10

25. 6. 2004

26. 8. 2004

1,25

1,75

1. 8. 2003

24. 6. 2004

1,00

1,40

26. 6. 2003

31. 7. 2003

1,25

1,75

31. 1. 2003

25. 6. 2003

1,50

2,10

 

 

 

 

 

 

Co nás čeká v roce 2007

Začátek příštího roku bude jako obvykle ve znamení vlny rozsáhlejších legislativních změn. Nachystaná jich je celá řada, některé i dost razantní jako třeba nový zákon o nemocenském pojištění či nový  zákoník práce. S nimi je provázána celá řada změn v navazujících a souvisejících předpisech. Například zákon o daních z příjmů by měl být novelizován celkem čtyřikrát, vše novely spíše krátké a po většinou technického rázu.

S ohledem na nejasnou situaci v šéfování našemu státu ale nelze s určitostí odhadnout, kolik novinek bude časově odsunuto,případně zcela zrušeno a kolik z nich skutečně vstoupí do života. Proto dnes a na tomto místě referuji jen zdrženlivě.

Ministerstvo financí vydalo k problematice příštího roku s předstihem hned dvě sdělení, obě se týkají daně z nemovitostí.

 

2. Zákon č. 13/1997 Sb.,  o pozemních komunikacích  byl novelizován zákonem č. 80/2006 S., kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Účinnost od 1.1. 2007

Tato novela byla ve Sbírce zákonů zveřejněna v březnu 2006 a přináší zásadní daňovou novinku. Velké nákladní automobily nad 12 tun budou na dálnicích platit nový poplatek, který je v zákonu pojmenován "mýtné". Novelizovaný zákon podrobně specifikuje práva a povinnosti provozovatele vozidla a řidiče, které jsou v souvislosti se systémem elektronického mýtného nově zavedeny.

Jak průběžně informují sdělovací prostředky, je budování příslušného technického zařízení ve skluzu a tak lze očekávat, že účinnost novelizovaného zákona bude odpovídajícím způsobem posunuta.

 

 

Nové předpisy

3. Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění

Účinnost od 1.1. 2007

Nový zákon o nemocenském pojištění se jednoznačně hlásí k předpisům zaměřeným proti drobnému podnikání. Část platebních a administrativních povinností, které doposud vykonávala státní administrativa, přesunul nový zákon na zaměstnavatele a to na všechny, i na drobné a nejdrobnější. Často zmiňovaná je nová povinnost zaměstnavatele platit zaměstnanci z vlastních prostředků prvních 14 dní nemocenské. Podrobnosti stanoví nový zákoník práce, který by měl rovněž vstoupit v účinnost k 1. lednu 2007.

 

Existují i jiné podrazy, méně známé, ale ošklivé. Jako jeden příklad za všechny uvádím drakonické podmínky pro zánik pojištění u OSVČ. Cituji z nového zákona:

 

§ 13 Vznik a zánik pojištění osob samostatně výdělečně činných

 (2) Osobě samostatně výdělečně činné zaniká pojištění

. . .

e) prvním dnem kalendářního měsíce, za který nebylo ve stanovené lhůtě podle zvláštního právního předpisu zaplaceno pojistné, nebo sice bylo zaplaceno v této lhůtě, avšak v nižší částce, než mělo být zaplaceno

 

Ano, čtete dobře. Při prvním skluzu nebo problému v placení pojištění zaniká. Jsi živnostník a máš problémy s placením? Tak zaplatíš penále, ale u naší pojišťovny okamžitě končíš. Neznám pojišťovnu, která by si něco takového dovolila.

Je příznačné, že na tom zákon končí. Zda a jak se potom pojištění OSVČ obnoví, s tím už se neobtěžuje. Zřejmě zaniká navěky. Jediné ustanovení, které vznik pojištění upravuje je totiž první odstavec výše citovaného § 13:

 

§ 13 Vznik a zánik pojištění osob samostatně výdělečně činných

(1) Pojištění vzniká osobě samostatně výdělečně činné dnem, který uvedla v přihlášce k účasti na pojištění, nejdříve však dnem, ve kterém byla přihláška podána. Pokud však osoba samostatně výdělečně činná podá přihlášku k účasti na pojištění do 8 kalendářních dnů ode dne zahájení (znovuzahájení) samostatné výdělečné činnosti, vzniká pojištění dnem uvedeným v přihlášce, i když tento den předchází dni, ve kterém byla přihláška podána, nejdříve však dnem zahájení (znovuzahájení) samostatné výdělečné činnosti.

 

Kdyby nedbalý, z nemocenského pojištění vypuzený živnostník chtěl své nemocenské pojištění obnovit a přitom dodržet literu zákona, musel by ukončit podnikání, znovu ho zahájit a do 8 dnů podat přihlášku k účasti na pojištění. Jinak to zatím nelze.

Je příznačné, že přísnost neplatí pro všechny, ale jen pro osoby samostatně výdělečně činné. Jak by se asi bouřili odboráři, kdyby stát takto přistupoval i k zaměstnancům?

 

Novinky, které přinesl zákon o nemocenském pojištění se promítly do mnoha dalších předpisů, mezi jiným i do zákona o daních z příjmů. Jsou to nevelké změny rázu technického. Protože osud tohoto legislativního propletence je v této chvíli nejistý, zatím o nich nereferuji. Ze stejných důvodů se nezmiňuji ani o dalších, tentokrát rozsáhlých změnách v zákonu č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

 

 

4. Zákoník práce č. 262/2006 Sb.

Účinnost od 1.1. 2007

O novém zákoníku práce se ve sdělovacích prostředcích psalo mnohokrát. Jak známo, jeho zavedení je předmětem politického střetu a je otázkou jak dopadne. Proto se k němu v tomto bulletinu vyjádřím až bude znám jeho budoucí osud.

 

 

Materiály Ministerstva financí

 

5. Sdělení k aplikaci Pokynu D-279 od 1.1.2007

Pokyn D-279 vydalo Ministerstvo financí v lednu 2005 k dani z nemovitostí. Prominulo v něm zvýšení daně těm poplatníkům, kteří byli v prodlení v důsledku zpoždění vzniklého při obnově katastrálního operátu. Nyní ministerstvo upozorňuje, že v roce 2007 dochází ke změně právních podmínek, ke kterým se Pokyn D-279 vztahoval a proto ho v roce 2007 už nebude možné aplikovat.

 

6. Sdělení k aplikaci Pokynu D-280 od 1.1.2007

Pokyn D-280 vydalo Ministerstvo financí v lednu 2005 k dani z nemovitostí. Prodloužilo v něm o 3 měsíce termín k podání přiznání k dani z nemovitostí za pozemky, u nichž vznikla poplatníkům povinnost podat přiznání k dani z nemovitostí v souvislosti s dokončením obnovy katastrálního operátu.

Nyní ministerstvo s předstihem upozorňuje, že v roce 2007 dochází ke změně právních podmínek, ke kterým se Pokyn D-280 vztahoval a už ho nebude možné aplikovat.